Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#304384
Hej,

Jeg har købt et LG 55 B9 2019 og et Apple TV 4K. AppleTV er kablet til fibernet 100/100 Mbit og forbundet til tv’et med HDMI 4K. TV’er er kalibreret.

Når jeg streamer DR programmer via AppleTV, så oplever jeg billedet indimellem pixelerer. Svært at beskrive, men det opstår i kortere glimt/ 1 sekund, og det kommer også lidt an på billedernes indhold – bløde skygger/ mørke – og hudtoner.

Umiddelbart synes jeg ikke det samme opstår når jeg streamer TV2 – også via Apple TV. Men på TV2 News hakker teksten nede i news feedet i grafikken i bunden af skærmen – det kan afhjælpes, hvis jeg indstiller billedeprofilen til “Livagtig” på TV’et. Så ruller teksten forbi helt flydende.

Kan det skyldes, at DR ikke sender i 4K? Jeg mener ikke der er nogle flaskehalse med mit udstyr. Jeg har tjekket forbindelsen og der er fuld smæk på hastigheden – måler mellem 90 og 115 Mbit.

Er der nogen, som har input, så skriv endelig :)

På forhånd mange tak!
Søren
#304385
Glem ikke, bor du ikke alene, så kan andre jo tage lidt båndvidde, og forstyrre også selvom du har 100Mbit, der skal jo bare være en host i den anden ende som kan sende med den båndvidde, så sluger dit udstyr det jo.
#304398
Din AppleTV bør stå til 4K SDR 50Hz i video format, default står den til 60Hz og det giver hakker i billedet med fx DR og TV2, der begge sender med 50Hz. Tilføj match indhold område og frekvens, så får du altid det bedste billede fra de apps, der understøtter det. Ulempen er at der lige er sort skærm et par senkunder, når man stopper et stream, hvor match indhold har været brugt. Omkring DR kan det godt være DR serveren, der ikke kan følge med. En switch af ældre dato kan også drille.
#304402
DRTV og TV2 udsender kun 25 billeder i sekundet, typisk i 720 eller 1080p - På grund af billedfrekvensen (ikke opløsningen) vil billederne altid hakke mere end hvis du modtager et DVB signal (antenne-, kabel-, satellit-tv). Det vil så hakke yderligere hvis du ikke har din boks stående i 50 Hz (Gør som Steen beskriver: Sæt ATV'et til 4K SDR 50Hz og aktiver match område og frekvens så du stadig får 4K HDR fra f.eks. Netflix)

At din billedprofil ændrer det skyldes sikkert forskelle i TV'ets motion compensation indstillinger i de forskellige profiler - generelt er dette ikke vejen frem, for det løser ikke det helt grundlæggende mis-match af frekvenser. Selv hvis man skulle ønske at gøre brug af motion compensation på sit TV, ville denne compensation og resultatet deraf blive langt bedre med et grundlæggende frekvensmatch på plads.

Flatpanels har tidligere lavet en artikel med "guide" https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1512450536

Video instruktion: https://www.youtube.com/watch?v=y__2i2j ... tu.be&t=47

OBS OBS OBS: Her i Danmark bør den stå til 4K SDR 50 Hz hvis du skal matche DRTV og TV2Play's frekvenser (25 fps) og ikke som der vises i videoen 4K SDR 60 Hz !!! (Det er nemlig ikke alle apps der har match kompatibilitet, derfor må man tage udgangspunkt i manuelt valgt 50 Hz til Danske tjenester som DRVT, TV2Play, HBO mv)
#304414
steen6400 skrev:Din AppleTV bør stå til 4K SDR 50Hz i video format, default står den til 60Hz og det giver hakker i billedet med fx DR og TV2, der begge sender med 50Hz. Tilføj match indhold område og frekvens, så får du altid det bedste billede fra de apps, der understøtter det. Ulempen er at der lige er sort skærm et par senkunder, når man stopper et stream, hvor match indhold har været brugt. Omkring DR kan det godt være DR serveren, der ikke kan følge med. En switch af ældre dato kan også drille.
Hej Steen,
Mange tak!
Jeg har ikke tænkt på frekvensen På AppleTV – det tjekker Jeg.
Alt mit net-grej er nyt. Switcher, kabler, AP’er etc. :)

Vh
Søren
#304415
TBC skrev:DRTV og TV2 udsender kun 25 billeder i sekundet, typisk i 720 eller 1080p - På grund af billedfrekvensen (ikke opløsningen) vil billederne altid hakke mere end hvis du modtager et DVB signal (antenne-, kabel-, satellit-tv). Det vil så hakke yderligere hvis du ikke har din boks stående i 50 Hz (Gør som Steen beskriver: Sæt ATV'et til 4K SDR 50Hz og aktiver match område og frekvens så du stadig får 4K HDR fra f.eks. Netflix)

At din billedprofil ændrer det skyldes sikkert forskelle i TV'ets motion compensation indstillinger i de forskellige profiler - generelt er dette ikke vejen frem, for det løser ikke det helt grundlæggende mis-match af frekvenser. Selv hvis man skulle ønske at gøre brug af motion compensation på sit TV, ville denne compensation og resultatet deraf blive langt bedre med et grundlæggende frekvensmatch på plads.

Flatpanels har tidligere lavet en artikel med "guide" https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1512450536

Video instruktion: https://www.youtube.com/watch?v=y__2i2j ... tu.be&t=47

OBS OBS OBS: Her i Danmark bør den stå til 4K SDR 50 Hz hvis du skal matche DRTV og TV2Play's frekvenser (25 fps) og ikke som der vises i videoen 4K SDR 60 Hz !!! (Det er nemlig ikke alle apps der har match kompatibilitet, derfor må man tage udgangspunkt i manuelt valgt 50 Hz til Danske tjenester som DRVT, TV2Play, HBO mv)

Hej,

Tusind tak for info! :)

Jeg kigger indstillingerne igennem, og den guide må jeg hellere også få set.

Vh
Søren
#304439
SorenJuhl skrev:Når jeg streamer DR programmer via AppleTV, så oplever jeg billedet indimellem pixelerer. Svært at beskrive, men det opstår i kortere glimt/ 1 sekund, og det kommer også lidt an på billedernes indhold – bløde skygger/ mørke – og hudtoner.
Når det kun ses i visse scener, så må det næsten skyldes komprimeringen i signalet fra DR. Det kan man ikke gøre noget ved andet end at opfordre DR til at hæve den såkaldte bitrate.

Ser man i stedet pixelering sporadisk og uafhængigt af scenens type, så er det ofte 'klumper' i forbindelsen. Det kan godt være lokalt på seerens internet/udstyr, men ofte er det også fra streamingudbyderens servere, hvilket man ikke kan gøre noget ved.

Derudover tilslutter jeg mig de andre kommentarer ift. fejlsøgning og løsning.