Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Henrik R
#304220
For 2 år siden købte jeg et LG OLED 55” med en Apple TV 4K boks. Jeg er meget glad for det og på nær et par enkelte hick’ups engang i mellem der kræver jeg tager fat i LG fjernbetjeningen kører det fint og med Apples intuitive menusystem og evne til at holde apperne i luften.

LG’s styresystem var jeg dog ikke specielt imponeret over derimod synes jeg Apple’s boks virker fint.

Nu har jeg så lige købt et 43” Samsung QLED til min datter og allerede under opsætningen blev jeg allarede uvenner med det styresystem som er indbygget, DR-appen låser mellem programmerne, standard-menuopbygningen stinker og det er totalt umuligt at navigere rundt hvor det giver mening.

Nu overvejer jeg så at købe en Apple 4 K boks til datterens fjernsyn også, er der nogen der har erfaringer med Apple og Samsung?

Datterens behov er egentligt bare at kunne se fjernsyn, dvs. nyhedskanaler, Youtube, Netflix, nogle andre App’s etc., alt andet dækker hun jo fint med hendes Apple iPhone 11 og hendes Apple Laptop
Brugeravatar
Af bbplayer
#304222
Synes at have læst at Samsung har Airplay (2) support, er det ikke nok for din datter?

https://www.samsung.com/us/support/answer/ANS00082643/

Så er måske bare at lære hende dette? og gå udenom Samsung apps ellers.

Religionen omkring styresystemer, så har ATV 4k meget godt fat, det er bare ikke et smart tv styresystem, da intet tv leveres med dette, så mener jeg kun at LG WebOS er vinder på hastigheden her, når du ikke nævner andet end at samsung sux :) Der er nok mange som stadig venter på et Apple TV.
Android er lidt fesen, selvom de dog har rigtig bredt support hvis man bruger sideloading af apps, og dette er jo et smart tv system, selvom der er 1000vis af bokse og telefoner med Android oveni og en Chromecast som ekstra der.
#304223
AirPlay lider under samme låsning i billedfrekvens, som apps normalt gør, så man begrænses nok til 60 Hz. Jeg har benyttet ATV på Samsungs TV under alle de tests jeg har lavet siden boksen udkom og det har ikke givet problemer. Der er den lidt irriterende ting, at bundmenuen fra Samsung popper frem når man tænder TV'et via ATV, men den forsvinder igen efter et stykke tid. Den ser dog lidt dum ud imens det står på.
Af Henrik R
#304224
Nu kan man vel altid diskutere hvor grænsen i dag går mellem skærme, PC og TV og er ATV 4K egentligt bare ikke et smart TV uden skærm? Og skulle der komme et egentligt TV fra Apple mon ikke det ville være en ATV-boks indbygget i et LG 4 eller 8K panel?

Derudover er jeg ikke udpræget Apple freak, jeg kører selv Windows på mit hjemmebryg af en UFO PC og det kan man ikke lave på en Apple PC – prøv lige at komme 6 SSD diske i en Apple PC.

Når jeg har et hav af SSD diske på min PC er det fordi jeg har droppet en selvstændig Raid server til at køre PLEX på som nu indeholder al min musik i FLAC format (lossless) og alle mine billeder og privatfilm som jeg kan streame fra PC’en gennem ATV og LG fjernsynets ned i min forstærkes lyslederindgang og samtidigt via LG skærmen have et brugerinterface på billede og musik ”biblioteket” med cover på alle CD’erne der ligger på PC’en.

Plex-appen virker på ATV intiuitivt lige om DR-TV appen hvor man kan ”søge og genfinde” on demand (på ATV har DR så også en side med current flow som tit er ”on-demand”), og måske slår Apple lige andre fordi de har streng kontrol over deres ”apps” brugerinterface for at godkende dem.

Med andre ord, har man haft en VW golf 1, kan man også køre en VW Golf 7 fordi tingene sidder ”hvor de skal” men stadig er lidt ”frækkere” end den forrige model.

Men tak for jeres input
Brugeravatar
Af bbplayer
#304240
Jeg tror trådstarter blev lidt forvirret over sit eget indlæg og begyndte at blande ting sammen, som en bil er en bil bare fordi den har en motor.
BrianH skrev:Handler det om biler, religioner, ssd'er, TV?
Tror emnet var Smart TV religion, men blev til en tv boks introduktion.

Plex er ens på alle platforme, ligemeget hvad man skulle tro, at LG WebOS så har flere Plex klienter, har intet med interface at gøre, hvis man bruger uofficielle apps :)
Af Henrik R
#304244
Okey, det er åbenbart svært at forstå en metafor for et konsistent brugerinterface som udvikler sig gennem årene, hvor man dels ikke skal lave chokerende nyt (genkendelighed), men samtidig alligevel lave "nyt".

Inten for IT der har vi altså designguides som skal overholdes for at sikre ensartedhed i skærmbilleder og apps (uanset producenten) og jeg ved godt det var off topic. Sorry

Og for at komme tilbage til Plex, så ser Plex på en Windowsmaskine altså helt anderledes ud end på et ATV med mindre man smider PC applikationen over på TV'et med AirParrot.

Men skidt pyt, jeg tror jeg smider et ATV på datterens fjernsyn.
Brugeravatar
Af bbplayer
#304247
Henrik R skrev:Og for at komme tilbage til Plex, så ser Plex på en Windowsmaskine altså helt anderledes ud end på et ATV med mindre man smider PC applikationen over på TV'et med AirParrot.
Du mener vel så din PC server interface, som igen ikke er en PLEX klient, og derfor klart nok andet design, da du skal administrere plex igennem dette.

Som IT mand kan du vel skelne mellem frontend og backend på applikationer, og forstå de ikke kan være ens.
edit:
"Plex server for Windows" - Andet interface.
"Plex for Windows" - samme interface som ATV og andre platforme, bare et vindue i windows :)
Af Henrik R
#304251
Plex for Windows er stadig en Browserbaseret Windows Applikation, Plex Media Serveren har bare udvidet funktionalitet via setting og konfigurationsmuligheder hvor Plex på ATV er en App hvor den ene er tilpasset tastatur og mus og den anden er tilpasset Apples remote - så det er ikke helt det samme.

I en App (binær kode) har man altså andre muligheder for devicehåndtering (via f.eks. remoten) end i en browserbaseret OO-javascriptbaseret løsning. Det var så fronenden.

Backenden skal bare levere rå data til frontenden og der kan man jo bruge flere forskellige protokoller og den er pricipielt ligeglad med hvem den servicerer fordi den ikke ander hvem den servicerer via dens interface.
Af Henrik R
#304252
bbPlayer

Men nu er det ikke en PLEX tråd, den kan jeg få til at spinne som en kat med svartider på under 0,1 sek uanset hvad man vil have fat på.

Jeg var ude efter ATV's samspil med et Samsung QLED og der er åbenbart ingen der siger "dårlig ide".

Tak for hjælpen.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#304261
Henrik R skrev:Nu har jeg så lige købt et 43” Samsung QLED til min datter og allerede under opsætningen blev jeg allarede uvenner med det styresystem som er indbygget, DR-appen låser mellem programmerne, standard-menuopbygningen stinker og det er totalt umuligt at navigere rundt hvor det giver mening.
DRTV relanceres dette efterår, så vi krydser fingre for, at app'en bliver bedre på Smart TV. Som du selv har noteret dig, så er det en klart bedre oplevelse på Apple TV, hvortil DR har udviklet en 'native' app.

Dermed ikke sagt, at jeg skal tale dig fra en Apple TV til datterens TV. Jeg mener, at det er den bedste løsning.