Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af purtsak
#303995
Hej jeg fandt nogle dele som jeg har haft liggene i mange år som gerne skulle være lavet til en lille diskret sub kender frequence og jeg har lige fundet noget der hed bekendt er der andre for mener jeg fik en pris engang på 3000kr bare på kabinet det til en 18tommer ciare 18.00sw og så det en forstærker der vist hedder elemantal design lt1300 firmaet eksistere ikke mere så vidt jeg kan se så mit spørgsmål er der andre der kan lave og kaliberer sådan en kasse som i måske kender til ? På forhånd tak for hjælpen :)
Af bphhm
#303998
Har lidt svært ved at finde hoved og hale i dit indlæg.

Mangler du nogen der kan bygge et kabinet?

Og samtidigt dimensionere det?
Af purtsak
#304000
Ja firmaer der kan bygge indstille teste kalibrer eller hvad man gør synes bare 3000kr lyder af en del bare for kabinet osv når man jo kan købe færdig for den pris men det måske et større arbejde hvis det skal gøre ordentlig

Og den ciare 18.00sw jeg har er i 4 ohm
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#304017
Du får ikke meget i denne verden for 3000 kr, så hvis det er både tid og materialer du betaler for, så kan jeg næsten ikke se, at det kan gøres ret meget billigere.
Af bphhm
#304021
Jeg synes du skulle fokusere på hvad den skal bruges til og om du stadig har det behov som den Ciare 18.00SW er købt til. Og ellers sælge den.

Det ligner ikke ligefrem en enhed til hjemmebrug og er ikke optimeret til specielt lave frekvenser og slet ikke i et lukket kabinet. Og den bliver aldrig diskret med en størrelse på 18" :-).

En hurtig winisd beregning viser F3 = 52 Hz, F10 = 30 Hz med Ciare's anbefalede kabinet.

Med et basrefleks kabinet får jeg F3 = 28 Hz og F10 = 20 Hz. 220 l kabinet

Men jeg ville være lidt nervøs for at montere den i et basrefleks kabinet da helt lave frekvenser vil drive enheden langt over dens tiltænkte vandring (Xmax) ved høje effekter.

Uden at kende enheden og firmaet ligner det en enhed der er optimeret til at spille højt i et studie/koncert miljø med en masse effekt (i lukket kabinet) og ikke laveste sub frekvens med et basrefleks kabinet.

Hvad skal du bruge enheden til?
Af purtsak
#304030
Jeg købte enheden ved et firma i usa har lige kigget laaaaaangt tilbage i emails der har jeg fået mål på en kasse og graf hvordan ligge jeg et billed ind her fra min telefon har prøvet og kopier det vil den ikke
Af purtsak
#304041
I would recommend 6.25 cu ft cabinet
Inside cabinet dimension would be 22,5 inch wide x 30inch height x 16deep port would be a slot type on bottom of the cabinet 22,5 x 2 xhigh 12 deep så er der så den graf som ser ud til at starte ved 10hz men nu ved jeg sgu ikke om jeg læser den rigtig
Af bphhm
#304049
OK, så de anbefaler et basrefleks med omkring 177 l kabinet.

Hvis man går efter basrefleks så gir 220 l og en optimal port tuning på 28 Hz F3 = 24,4 Hz, F10 20,6.

Med 177 l og port tuning på 29 Hz er F3 = 25,8, F10 = 21,3 Hz

Udfordringen er lidt at få styr på portstøj ved max effekt. Hvis man nu holder sig til det lidt mindre kabinet på 177 l så kan en rektangulær port på 8 x 60 x 85 cm (HxBxD) klare de ca. 1000W enheden er specificeret til uden støj. Porten foldes internt i kabinettet og det skal dimensioneres så port og enhedsvolumen ikke er inkluderet i de 177 l.

Hvis man ved at der aldrig kommer til at fyres 1000 W af i sub'en så kan porten gøres mindre.

Blot til sammenligning så vil en sammenlignelig Dayton Audio UM18-22 18" enhed i et lukket kabinet på 100 l give F3 = 29,4 Hz og F10 = 19,3 Hz.

Med Dayton Audio'en vil du ikke have problemer med portstøj eller lignende og den kan klare ligeså meget effekt, men er ikke ligeså følsom dvs. spiller ikke helt så højt.

Men uanset at du har rette dimensioner her og skal have en tømrer til at lave kabinettet så kommer du let til at betale 3000 kr. Billigst er hvis du kan sætte nogle MDF plader sammen selv. Det kan vel gøres for 300 kr hvis du har værktøj.
Af purtsak
#304052
Det sgu træls jeg ikke lige kan smide den graf ind så jeg lige kunne få jeres mening men den skal bruges i hjemmebiografen og til musik og det har næsten altid været sådan jeg ikke kunne få bas nok ihvertfald i mine unge dage det kan os godt være det overkill men synes sgu det lidt bøvlet og skal sælge en 8år eller hvor gammel den er for at købe en anden men har skam tænkt om man skulle sælge begge dele men tror bare jeg kan få for lidt for det og skal af med en del mere så vidt jeg kan se for at få nyt
Af purtsak
#304067
Jeg kan se under usspeakers.com der har han godt nok lavet lidt om i målene men der er den samme graf under den ciare 18.00sw så jeg kan se det står vist 7,55 cu ft