Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af purtsak
#303402
Som jeg kan se nu får jeg mit wifi tror jeg fra min fiber boks fra stofa jeg går ud fra det vil være endnu bedre med et kabel fra den til tvet? Eller er det bedre jeg har læste mig til man vist kan slå det fra på stofa så det vist gik i bridge mode eller var som et modem og så sætte en router til som i nok kan høre er jeg ikke lige frem en pc nørd :D
Men hvad gør i andre som ikke har normal tv pakker mere er det bare i med en bedre router med bedre wifi for jeg synes ikke billed er helt perfekt der er lidt sne eller grynet eller hvad vi skal kalde det
Af Beckham
#303403
Signal via kabel vil selvfølgelig altid være bedre end Wifi. Når det er sagt, så skal du også være opmærksom på at kvaliteten på de forskellige streamingtjenester kan svinge en del. F.eks. vil fodbold\sport med hurtige bevægelser for det meste ligger under den kvalitet du kan få via traditionel kabel tv. En tjeneste som TV2 Play har heller ikke en prangende kvalitet.
Brugeravatar
Af TBC
#303423
Kablede forbindelser er altid bedst og mest stabile, men de er ikke altid nødvendige til noget med så begrænset internetbehov som et smart-tv.

Start med at downloade en app (f.eks. speedtest eller Analiti Wifi Analyzer - afhængigt af hvilket TV du har) der måler din trådløse hastighed på TV'et. Har du 5 Ghz Wifi og måske > 100 mbps eller bare 2,4 GHz Wifi og f.eks. 20-30 mbps behøver TV'et ikke mere (de fleste streams er imellem 3,5 og 15 mbps). Du får ikke bedre signal af at have 500 mbps over 50 mbps hvis det modtagne signal alligevel er f.eks. 8 mbps.

Streaming kvalitet af TV kanaler er IKKE lige så pænt som almindelig digital tv modtagelse, så det at du oplever det grynet kan både være af den grund ELLER hvis du har ALT for lav hastighed på dit WiFi, så streamen degraderes yderligere (Derfor: undersøg din WiFi hastighed med speedtest eller analiti eller hvad der nu findes af hastighedsmålere til dit specifikke TV)

Bridgemode og egen router er sjældent nødvendig for en der "ikke lige frem er en pc nørd", men hvis dit Wifi frem til TV'et er helt elendigt kan du evt. bruge det til at fremføre et kabel til en [ekstra] trådløs router der står tættere på dit tv, med mindre du bare fører et kabel direkte til dit TV.

Personligt benytter jeg blot WiFi til mit soveværelses TV og kunne for så vidt også gøre det til stuens ATV uden at ville mærke nogen forskel (men den er kablet da den alligevel står i nærheden af routeren) - Alle husets PC'ere er til gengæld kablede da de jo modsat TV og streamingbokse rent faktisk kan udnytte og kan have noget at bruge de højere hastigheder op til 1000 mbps til.
Brugeravatar
Af TBC
#303443
Så har du rigeligt til streaming, selv i 4K

Det er kun hvis du skal til at rode med UHD BluRay rips på på eget netværk af WiFi flaskehalsen kunne blive et problem.
Af JensF
#303446
Lige en bonusinfo:
De fleste smart-tv i dag har kun et 100 mbit netkort indbygget, men har til gengæld ac-wifi.

For mig betyder det at jeg kan trække ~700 mbit over det trådløse, men kun 100 på det kablede (POS9002). Det kablede gav faktisk en begrænsning med visse UHD rips, hvor jeg nogle ganske få gange fik fejl om lav båndbredde.

Så nu kører det over en shield der har gigabit kablet. Klippestabilt.
Brugeravatar
Af TBC
#303481
Ikke med streaming for øje. Streaming er hårdt komprimmeret, så HD streaming er typisk alt imellem 3 og 12 mbps, mens UHD typisk ligger et sted imellem 10-20 mbps (op til 128-768 kbps lyd)

Til sammenligning kan UHD Bluray kan have variable videobitrater op til over 100 mbps og lyd op til 25.000 kbps (25 mbps), hvilket er forklaringen på hvorfor det i forhold til streaming kan stille noget hårdere krav til forbindelsen.
Af purtsak
#303619
Nu har jeg lige snakket med stofa og fik en forklaring at grunden til det nok var lidt grynet var at fiberbokser i sig selv nok ikke var god nok og jeg skulle sætte en router til ville lige skrive det hvis andre nu oplevede det samme
Af purtsak
#303623
Jeg har en asus RT-N56U ved ikke om den stadig virker har lige læst det vist skulle hedde ac router og noget med mesh jeg er mest i kælderen i et 2 plans hus hvad kan nørderne anbefale?
Af purtsak
#303979
Så nu har jeg fået det kablet men når jeg bruger web browseren på tvet til f.eks viafree så kan jeg lige se 15sek så siger den fejl nogen der ved hvad problemet er ?