Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Dazzle
#303045
Hej,
Jeg fik fingre i et billigt LG 65" C8 til Powers åbning i Esbjerg. Jeg fik en kalibrering med i købet, da jeg også købte andre ting. Selvom den var gratis så kunne jeg dog godt tænke mig at høre om den er ubrugelig. Det jeg bl.a. hæfter mig ved er at den kun er udført på HDMI 1, hvilket undrer mig da man vel normalt bruger HDMI 2 som er ARC porten?

Jeg vedhæfter rapporten så der måske er nogen der kan give et hint til om alt er som det skal være :-)
Side 1
Side 1
TV_Side1.jpg (297.59 KiB) Vist 5432 gange
Side 2
Side 2
TV_Side2.jpg (279.98 KiB) Vist 5432 gange
Side 3
Side 3
TV_Side3.jpg (255.14 KiB) Vist 5432 gange
Side 4
Side 4
TV_Side4.jpg (168.02 KiB) Vist 5432 gange
Side 5
Side 5
TV_Side5.jpg (162.03 KiB) Vist 5432 gange
#303048
Emnet har været oppe flere gange, og flatpanels også givet sit besyn på tallene.

Power gør det lidt bedre end Elgiganten. Om du så husker at kopiere data til andre indgange, synes at være det du spørger om at skulle gøre, så kom bare igang :)

LG skærme har den option at disse indstillinger kan kopieres til alle indgange under indstillinger, så find dem og brug dem option fra HDMI 1 som du ser på. Så vil de alle afspejle den hdmi 1, som de har indstillet. Og ja, sørgeligt at de ikke gør dette automatisk i alle butikker, når skærmen tilbyder det.
Af Dazzle
#303049
Hejsa,

Ja men man kan vel ikke forvente hvad som helst af kæderne.

Er der nogen der kan verificere om værdierne er gode nok i kalibreringen - jeg vil jo nødig kopiere ud på alle de andre HDMI indgange, hvis jeg ender med et ringere billede :-)
#303052
Den er desværre helt og aldeles ubrugelig.

Brightness på 63 er helt hen i skoven, du har købt en OLED som bekendt kan levere et perfekt sort niveau, det har de så totalt spoleret ved at sætte lysstyrken så højt, alt hvad der skulle gengives som sort får en mælket grå “farve”.

Det er til dato den værste “kalibrering” jeg har set fra Power og de har forringet billedet markant.
Havde de aldrig rørt ved skærmen, ville billedet ud af kassen være længder bedre.

Det er mildest foruroligende at de kan finde på at spolere så fine skærme som en C8 med det makværk der !

Prøv lige at sammenligne de settings du har på det papir med hvad der står i menuen, gå ind under Ekspertbetjening-hvidbalance-2 punkt og kontroller værdier i “trin” lav og høj. Man kan slet ikke skrue rød så langt ned. Så det er godt nok lidt skummelt det de har lavet der !

Og en ting er ihvertfald helt sikkert, “efter” graferne og de værdier du har fået, de passer ikke sammen.
#303055
Undskyld, skulle have kigget på de tal :)

Det ser da helt vanvittigt ud, man skal vist passe på med at formode noget, når selv power også laver sådan en gang dårlige aflæsninger eller sætter vikarer på opgaven som synes at være tilfældet.

Den skal da laves om! spild af penge. Eller skærmen er defekt og de skjuler det med en kalibrering, det tror jeg så ikke på.
#303057
Jeg tror altså ikke FP har lavet nogen test på OLED skærme hvor lysstyrken skal have mere end 2-3 hak opad, fordi ja, det er alt alt for højt.

Jeg har lavet rigtig mange B6ere og der har det aldrig været nødvendigt at skrue den så højt op, maks 52 ellers ødelægger det sortniveauet og det må ikke ske, især ikke på en OLED.

Hvis du ser alm tv eller Netflix via WebOs, står den så også på 62 og hvilken profil bruger du ?
Af Perfod
#303067
Brightness på 60 er da fint til lyse rum, i glemme vist at flatpanels kalibrere efter mørke rum. Så 60 er helt fint til lyst rum , det er det stort set alle anbefaler
#303068
Det er der absolut ingen der anbefaler til en OLED og hvis de gør, så skal de have skole pengene tilbage :) det hæver sort niveauet så det som skulle gengives som helt sort bliver gråt og så er en OLED pludselig degraderet til en LCD skærm.

Det ville være synd ! Måske der forveksles mellem indstillingen “OLED-Lys” og “Lysstyrke” indstillingen som burde hedde “Sort Niveau” (Sony er de eneste som kalder indstillingen for “Sort Niveau” eller “Black Level” hvilket er korrekt.

Lysstyrke/brightness indstillingen styrer ikke baggrundslyset men sort niveauet :) og baggrundsbelysningen eller oled-lys styrer, ja baggrunds belysningen :)
#303069
Ja, det et to helt forskellige ting der justeres med OLED lys og lysstyrken. Hold nallerne fra sidstnævnte som udgangspunkt.

Selvom graferne måske ser tilforladelige ud, så er justeringerne helt i skoven. Det er utroligt, som man kan voldtage menusystemet og stadig få gode målinger. Det illustrerer fint hvorfor man ikke bare sætter en lagermedarbejder til at skrue på tingene. Jeg er ligeglad med, om de påstår at Calman har uddannet dem - den læring har de enten glemt igen eller ikke forstået i første omgang.
#303070
Jeg tror der er meget udskiftning i personalet og så er den uddannelse/træning ikke blevet formidlet videre som den skulle.

Jeg talte lidt med en ung gut som havde tjansen med at kalibrere skærme hos Power i Herlev og han fortalte at de fik en kort instruks på et par timer inden de blev sat til at masse kalibrere skærme.
Af Dazzle
#303106
Hej igen,
Jeg fik tjekket mine værdier i TV'et og de passer ikke med rapporten i "Lav"
Se vedhæftede
Jeg ved ikke om det så passer bedre med graferne og om det overordnet er brugbart med de værdier?
Trin Lav
Trin Lav
20190923_071333~2.jpg (997.62 KiB) Vist 6337 gange
#303107
Det lyder mere rigtigt, men det ændrer ikke på at resten af kalibreringen er lavet halvhjertet. Når Lysstyrken er hævet så meget, så ville jeg ikke stole på værdierne i “Lav”.