Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JesperRT
#302266
Hej folkens,

Jeg har for nyligt købt et LG C8 og fået det kalibreret hos Power, hvor jeg også købte det.
Nu er jeg dog kommet lidt i tvivl om hvordan det hele fungerer, hvorfor jeg ville sætte pris på at en med forstand på området ville forklare mig hvordan jeg som bruger skal forholde mig til den kalibrering de har foretaget sig.
Jeg har fx set nogle youtube videoer hvor en professionel kalibreringsmand(er der et ord for det?) laver en "picture mode" for sig selv hvor det mest nøjagtige og præcise kalibrerede billede skulle være som brugeren så bare kan have det på, når vedkommende skal se film fx, eller om det fungerer på en helt anden måde, jeg vil som bruger egentlig bare gerne have det mest præcise billede frem i mit tv.

Jeg har desuden fået den forkerte resultats-rapport med hjem, som jeg gerne ville have vurderet af en ekspert, hvis muligt, når jeg lige får den engang.

Mvh Jesper - god dag 8-)
Brugeravatar
Af Blackspot4200
#302273
Jeg har endnu til gode at se andet end alm manuel SDR kalibrering når det er udført af Power. Som regel på en profil og kun på en indgang. Ingen HDR10 eller Dolby Vision kalibrering.

Det er lidt synd fordi på en C8 kan der altså kalibreres mange profiler indenfor en overskuelig tidsramme på en 2-3 timer. Såfremt man bruger AutoCal funktionen.

Jeg plejer at lave følgende på en C8 for 1500-1800 kr. Prisen kan svinge lidt alt efter afstanden jeg skal køre.

SDR:

Ekspert Lys
Ekspert Mørk
Spil tilstand

HDR10:

Biograf eller TechniColor
HDR10 Spil tilstand

Dolby Vision:

Biograf (nat tilstand)
Biograf Hjem (dags tilstand)
Dolby Vision Spil Tilstand

Det er altså 8 kalibreringer/profiler hvor Power kun laver en 1 eller 2, så syntes ikke deres “tilbud” på den front er særlig attraktivt.

Jeg ved godt at nogle ofte får meget rabat på deres kalibrering og nogen gange også helt gratis og så er det naturligvis en anden snak.
Af idan.nir-hakak
#302279
Thomas. Nu får jeg en gratis kalibrering af power pga leveringsforsinkelse. Spurgte dem direkte om jeg fik en dags og aftensindstilling samt en hdr indstilling kalibreret, deres svar var ja til mig ?
Brugeravatar
Af Blackspot4200
#302280
Hej ‘

Jamen det lyder jo ikke dårligt, husk at få en rapport med, så kan du nemlig se hvad der er udført og på hvilke profiler.

Hvis de giver dig en rapport med værdier skrevet ind. Jamen så er der tale om en almindelig manuel kalibrering, hvilket så betyder at de ikke har benyttet sig af skærmens AutoCal funktion som er markant bedre og langt mere præcis.

Er du i tvivl om hvordan rapporten og graferne skal forstås, så vil jeg meget gerne kigge på den ?

Det er dog lige en enkelt ting som Power ofte “glemmer” at fortælle, en OLED skærm har en indkørings periode hvor panelet lige skal “sætte sig” du kan sagtens lave en kalibrering når man tager skærmen ud af kassen, men hvis man sætter en måler på efter bare 50 timer, så vil det være nogle andre værdier i både hvidbalance og CMS (Color Management System) som skal til for at skærmen gengiver kilden 100% korrekt.
Af idan.nir-hakak
#302281
Mit tv har ikke autocal er et 77” a1 oled. Desværre. Ja jeg ved godt der er en indkøringsperiode og det skal også rekalibreres om et år af dig formentlig :D men tænker stadig selv uden indkøring er det langt bedre end out of the box ? Det må du meget gerne kigge på. Mange tak :)
Brugeravatar
Af Blackspot4200
#302282
Åh okay ! Troede det var en C8 men det var så trådstarters tv der var det ?

MEN der kan også laves AutoCal på en A1, det har man ikke altid kunne, men det er blevet tilført efterfølgende, se eventuelt her:

https://kb.portrait.com/help/calman-hom ... alkthrough

Det som nu er muligt på din A1 er AutoCal hvor du får to nye profiler kaldet “Custom for pro 1/2” til henholdvis dag og nat.

Du skal blot på forhånd hente den app der hedder “Calman for Bravia” så bruger man den til at tilslutte min software til skærmen. Der kan også laves AutoCal til HDR10.
Af idan.nir-hakak
#302283
**** hvor fedt havde lidt nedtur over det ikke havde autocal, så nu blev jeg lige ekstra glad. Jamen når det er indkørt, tænker 500 timer så giver jeg dig et kald :D
Brugeravatar
Af bbplayer
#302292
Nye brugere kan ikke modtage PM under X antal skrevne beskeder. Så idan.nir-hakak må sende sit tlf.nr via PM, så kan i tage den derfra, vil jeg mene.