Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JacobAvlund
#301776
Jeg har lige købt et B8 og har valgt følgende presets til mine devices:

Apple TV 4K: Cinema Home
Chromecast Ultra: Technicolor Expert
Nintendo Switch: Game

Er de optimale eller er der andre der måske giver mere mening? Det er selvfølgelig en personlig præference, det er klart, men det kan jo godt være at der er standarder som de fleste er enige om virker bedre end andre.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#301778
Cinema og Technicolor Expert er ret tæt på hinanden. Cinema Home har lidt højere overordnet lysstyrke til oplyse omgivelser. Bare nysgerrig: Hvorfor har du valgt forskellige profiler til hhv. Apple TV og Chromecast?

Game-profilen har ret skæve farver, så hvis du vil prioritere mere korrekte farver kan det eventuelt overvejes at bruge en af de andre og så få slået alt hvad der hedder TruMotion og dynamiske kredsløb fra. Så kommer med godt ned i en fornuftigt niveau for input-forsinkelse.
Af Perfod
#301780
troede ISF var det korrekte , jeg bruger ISF Lys om dagen med indstillingerne herinde fra den mørke profil , dog med ændrey lysstyke, og ISF aften med indstillingerne herinde fra om aftene
Af JacobAvlund
#301783
Rasmus Larsen skrev:Cinema og Technicolor Expert er ret tæt på hinanden. Cinema Home har lidt højere overordnet lysstyrke til oplyse omgivelser. Bare nysgerrig: Hvorfor har du valgt forskellige profiler til hhv. Apple TV og Chromecast?
Nu er jeg jo ret newbie, men altså: Technicolor valgte jeg på baggrund af dit eget indlæg her: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 4575091095

Cinema Home valgte jeg fordi det umiddelbart så mest levende ud. Umiddelbart mere end Technicolor, som jeg synes virker lidt mørk i det på Chromecast. Jeg er mere end åben for at blive klogere på de her punkter.

Grunden til at jeg ikke har valgt den samme på begge er fordi de tilsyneladende ikke understøtter hinandens profiler. Så vidt jeg kan se er Apple TV baseret på Dolby Vision og Chromecast på HDR10. Apple TV har ikke Technicolor og Chromecast ser ikke ud til at have Cinema Home (så vidt jeg husker; er ikke hjemme lige nu).
Rasmus Larsen skrev:Game-profilen har ret skæve farver, så hvis du vil prioritere mere korrekte farver kan det eventuelt overvejes at bruge en af de andre og så få slået alt hvad der hedder TruMotion og dynamiske kredsløb fra. Så kommer med godt ned i en fornuftigt niveau for input-forsinkelse.
Det kigger jeg meget gerne på - ved du præcis hvilke indstillinger det drejer sig om her? Beklager, er ny i gamet.

Eller ISF er måske et bedre bud end Technicolor?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#301789
Ahh yes, Technicolor er der ikke når man afspiller Dolby Vision-indhold. Ja, der er mange ting at holde styr på :) Nu har jeg ikke et B8 foran mig, men jeg tror også, at du kan sætte forskellige billedprofiler afhængigt af om f.eks. Apple TV afspiller Dolby Vision-indhold, HDR10-indhold eller SDR-indhold. Hvis du ikke allerede har gjort det, så kan match-funktionerne opsættes i videomenuen på Apple TV. Det sikrer mest korrekt afspilning.

ISF på LG TV er også rigtig fin. ISF og Technicolor sigter efter samme målværdier. Eneste forskel er, at hvidpunktet (hvilken farvetemperatur hvid gengives som) er marginalt anderledes på Technicolor. Resten er marketing.

Cinema Home sigter nogenlunde efter det samme som de to andre, men overordnet lysstyrke er højere, så den giver bedre resultat i oplyste stueomgivelser.

Mht. en profil til spilbrug, så kan du overordnet følge kalibreringsforslaget til LG C8 her: https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1439453137
Det er alt sådan noget som 'Dynamisk Kontrast', TruMotion, Støjreduktion der kan få input-forsinkelsen til at stige. Hvis du har en spilkonsol, som kan håndtere HDR, så husk også at sæt indstillingerne/profilerne for både HDR og SDR. Altså både når et konsolspil slår skærmen over i HDR og når den ikke gør. Som nævnt ovenfor kan man køre med forskellige billedprofiler og indstillinger i hhv. HDR og SDR tilstande.

Der er selvfølgelig alt for mange billedprofiler i moderne TV, men det er en anden diskussion :)