Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af danji
#297309
Hej.

Det er nok ikke første gang dette er oppe, men jeg finder mest gamle tråde på nettet og der kommer opdateringer hele tiden, så jeg prøver lige en status for maj 2019.

Jeg vil gerne udskifte min gamle HTPC computer. Jeg skal bruge en boks til hovedsageligt at se mine videofiler på NAS, men da jeg snart får fiber vil jeg sikkert snart gerne streame TV. Optagelse kan jeg til nøds undvære i boksen da mit TV kan klare det og jeg mest alligevel streamer.

Jeg er selv i Android økosystemet, så jeg ville foretrække Android TV af hensyn til at købe film men det er dog vigtigere at det er en god og lækker løsning og ikke mindst korrekt Hz afspilning, ikke mindst 24p når muligt.

Som jeg forstår det kan ATV 4K i dag både HD lyd, 4K HDR og 24p afspilning. Er det korrekt, og er det sådan at den automatisk tilpasser sig kilden? Fx. i Netflix og ved iTunes filmleje?

Hvordan har Shield det med dette? Kan den i dag afspille Netflix 24p og film i ditto?

Jeg hælder pt mest til ATV 4K pga folk virker meget tilfredse med interfacet og iTunes har mange 4K film. Det er ikke mit indtryk at Google Movies er helt så langt fremme i skoen her.

Jeg hører gerne argumenter for og imod. Mange tak.
Af JensF
#297313
ATV kan efterhånden fåes ret billigt de fleste steder, mens der er langt mellem tilbudene på Shield. Det havde nok gjort udslaget for mig, eftersom forskellen ikke er voldsom mellem hvad de kan.

Jeg har selv en Shield (1300 kr. hos komplett sidste år) og er meget glad for den. Jeg bruger mest Kodi og den justerer selv efter kildematerialet. Derudover er det faktisk meget fedt at man også kan game med den tilhørende controller og smide det op på den store skærm, men det er så også den væsentligste forskel på den og ATV.

Jeg har mine film liggende lokalt på NAS, så har ikke behov for at leje via apps. Hvis du gerne vil streame 4K HDR så er det nærmest kun ATV der har et godt udbud og god kvalitet. Men Disney er jo lige på trapperne ;)
Af danji
#297317
Tak for svaret JensF.

Gaming er ikke så vigtig, men det kan jo være børnene vil sætte pris på det :)

Hvad med Netflix 24p? Magter den det?

Prismæssigt ser det ud til de ligger på nogenlunde samme niveau. 1499,- for Shield (uden controller) og 1299,- for ATV 4K 32 GB.
Af JensF
#297322
Jeg har ikke Netflix, så ved det ikke. Men ved at Kodi har en Netflix add-on så om ikke andet kan det lade sig gøre den vej igennem.

Du skal jo bruge en controller for at kunne spille ;) Men tastatur og mus kan også tilsluttes uden problemer.

Én anden ting er at langt de fleste apps til android er gratis. I hvert fald for basic versionerne. Jeg har doneret til Kodi, men det er mere af egen vilje fordi jeg bruger det så meget.

Hverken ATV eller shield er et dårligt valg. De slår begge smart-tv'et.
Af danji
#297329
Jeg er sikker på det bliver bedre. Men jeg vil frygtelig gerne have 24p på Netflix og filmleje. Ingen der ved om det eksisterer på Shield?
Af JensF
#297333
Jeg tror ikke at standard app'en for Netflix skifter. Lidt Google-fu på diverse fora siger at der ikke er automatisk frame rate skift.

Men hvis du bruger netflix som Kodi addon så virker det:
https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=329767

Shield er vistnok den eneste android enhed som understøtter filmleje via amazon, men jeg bruger det ikke selv. Min shield kører kun youtube og rips fra NAS'en, samt fungerer som chromecast.

Jeg er bestemt ikke apple fan, så vil rigtig gerne sige at du skal bruge Shield, men i det her tilfælde har jeg svært ved at argumentere for shield over ATV når priserne er som de er.
Af Supergris
#297360
Hvis det kan gøre valget nemmere, har jeg en ekstra Nvidia Shield TV med både fjernbetjening og controller liggende.
Der er tale om en pakke magen til denne:

https://www.elgiganten.dk/product/gamin ... ontent=all

Jeg sælger den uåbnet og med kvittering købt i Elgiganten d. 23/11 2018 til 1450 kr. afhentet i Esbjerg eller 1500 kr. inkl. forsendelse...