Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#297068
Jeg synes skiftet i lys var omtrendt det samme på Q90R ift. Q9FN.

Kalibrering går fint nok i SDR, hvis du sætter den dynamiske baggrundsbelysning på lav. I Høj er det umuligt. Samme gælder HDR.

Jeg er nødt til lige at spørge: Har du læst hele testen? Jeg synes flere af de ting du spørger om er forklaret deri?
#297078
Torben Rasmussen skrev:Jeg synes skiftet i lys var omtrendt det samme på Q90R ift. Q9FN.

Kalibrering går fint nok i SDR, hvis du sætter den dynamiske baggrundsbelysning på lav. I Høj er det umuligt. Samme gælder HDR.

Jeg er nødt til lige at spørge: Har du læst hele testen? Jeg synes flere af de ting du spørger om er forklaret deri?
Op til flere gange. Jeg har så bare ikke fået forstået det hele korrekt, eller fået det hæftet sammen med mine spørgsmål. Beklager.
#297093
Q90R har ikke fået eARC- eller Dolby Atmos-understøttelse, så kan man beklageligvis ikke få Atmos fra eksempelvis Netflix ud af TV’et og over i eksempelvis Samsungs egne Atmos-soundbars. Opdatering: Samsung oplyser, at selvom Netflix's Atmos ikke er officielt understøttet så kan det lade sig gøre ved at tilslutte en Samsung-soundbar. Det oplyses, at man med soundbarer fra andre fabrikanter manuelt skal ind og slå det til.
Hvordan skal denne del forstås? Jeg er ikke helt inde i hvordan de enkelte teknologier hænger sammen :)
#297097
Atmos eller DTS:X i tabsfri kvalitet kræver eARC for at fungere, men hvis man pakker Atmos ind i en Dolby Digital Plus container, så kan det sendes via ARC. Det har andre fabrikanter også formået, og det er det samme Samsung gør. Hvordan man så lige aktiverer det med andre soundbars må vi være svar skyldige. Vi kan ikke teste det.
#297151
Hej Torben.

Jeg kan forstå at I bruger en ANSI 4X4 skaktern til at måle kontrasten. Men hvilket form for signalinput bruger I til at vise ANSI mønsteret på skærmen?

Jeg har selv prøvet at måle kontrasten på et 75" Q90R med i1 Display Pro og HCFR software. Her kan jeg maksimalt måle ca. 5.000 i kontrast out of the box på film og standard mode. Kun dynamic mode kan komme op omkring de 8.000.

Jeg bruger ANSI skakternsmønster fundet på YouTube https://www.youtube.com/watch?v=6_9MbkenlAE.

Er sådan et mønster på YouTube retvisende for målinger, eller skal man bruge et andet inputssignal for at få retvisende målinger? Lagde mærke til at jeres kolleger hos RTINGS havde målt ca. 11.500 i kontrast på ANSI - det ligger jo en del fra både det I og jeg har kunnet måle på denne skærm. Så spørgsmålet er hvor meget inputssignalet evt. betyder, eller kan størrelsen på skærmen også have betydning i denne sammenhæng?
#297152
Størrelsen/antallet af felter har en ret stor betydning for hvad du måler, da du vil få lysforurening fra felterne - eller tænker du på den fysiske størrelse af TVet? Vi måler på et 4x4 mønster fra en HDR-testskive.
#297153
aander01 skrev:Hvorfor vente hvis det et 55 tommer du er på udkik efter , kan du få 20% rabat på samsung 2019 qled modeller , hvis du tager dit gamle alter med ved elgiganten , jeg ville ihvertfald ikke vente et halv år eller mere for at spare 1000kr.
Mvh ander
hvor står det.. kan ik finde det..?


Sent from my iPhone using Tapatalk
#297167
Torben Rasmussen skrev:Størrelsen/antallet af felter har en ret stor betydning for hvad du måler, da du vil få lysforurening fra felterne - eller tænker du på den fysiske størrelse af TVet? Vi måler på et 4x4 mønster fra en HDR-testskive.
Jeg tænkte på størrelsen af TVet, om man kunne forvente at kontrasten var lavere på ved ANSI måling på et 75" vs 65"?

Derudover tænkte jeg om inputsignalet der viser ANSI mønstret kunne have betydning for målingen.

Jeg målte som sagt på en på YouTube video der viste ANSI 4X4 mønsteret, som er SDR signal.

Hvis jeg målte på en HDR skive med ANSI mønster som jer, ville jeg måske kunne forvente en højere kontrast måling?
#297168
Kontrasten er nogenlunde konstant over hele lysstyrke-skalaen, hvis den dynamiske belysning slås helt fra. Vi har grafer, der beviser dette, men da det er Daniel hos Rtings, som har leveret den, så kan jeg ikke umiddelbart dele den.

Måling af kontrast med lokal nedtoning af lys vil afhænge meget af mønstertype og hvor man får placeret sensoren. Aggressiviteten af nedtoningen (høj/lav/standard) er også ret vigtig. Der kunne i princippet godt være forskelle mellem størrelserne af panelerne.

Problemet med kontrasten er, at målingen af sort er super følsom og den sensor vi bruger er reelt ikke gearet til at måle så lidt lysoutput. Usikkerheden er høj og der skal kun en afrunding ude på sidste decimal til før målingen giver noget helt andet.

Rtings måler kontrasten ved 100 nits hvid, men de bruger ikke samme sensor som de kalibrerer med. Det er noget Panasonic grej, som kun måler lysstyrke er det er ret præcist på meget små lysmængder også.

Men altså: kontrastforholdet i absolutte mål ser jeg ikke som en speciel vigtig måling. Om sortniveauet er 0.024 eller 0.012 vil ikke være synligt forskelligt i ret mange situationer, men med samme lysstyrke af hvid vil kontrastforholdet svinge med 100%. I sådan en situaiton kan tallet i sig selv jo ikke bruges til en dyt, da det intet siger om hvordan TV’et performer i virkeligheden.