Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#295032
Min gamle mor bor i Rørvig, og modtager de gratis kanaler via antenne på skorsten. DR1 og ramasjang og fryser jævnligt, kortvarigt, og jeg har forsøgt at rette antennen, uden det store hæld. Pt. modtager hun via en uhf antenne på ca 1,5 meter, som peger mod Jyderupsenderen. Signalet går direkte i tv, uden samlinger og forstærkning. De andre kanaler virker fint. Hvad skal jeg gøre?
1. Sætte forstærker på den eksisterende antenne.
2 Sætte er Triax ufo på i stedet.
3 købe denne antenne fra biltema, jeg har læst godt om:

http://www.biltema.dk/kontor---teknik/t ... 2000033128

Mvh. Anders
#295043
Man kan mange forskellige ting, heriblandt de 3 ting du nævner.....Har du tjekket kablet for brud og manglende isolering? ved mange år ude kan antennekablet gå hen og blive "skørt" og kablet bliver nogle gange blotlagt og det kan være et problem.

Det kan også være at kabelet er med det man kalder med blød inderleder eller snoet inderleder og så vil ingenting fungerer ud over et kabel skift... det ser du ofte ved gamle kabler som har været der i mange mange år

jeg vil nok fortrække at man montere en forstærker og en netdel som kan drive værket.....grunden til dette er at du har en udemærket antenne (højest sandsynligt) som i forvejen er retningsbestemt og hvis den er 1.5 meter lang er den ganske kraftig i forvejen og der tror jeg ikke du vil få den samme effekt med en UFO eller den fra biltema
#295045
Tak for svar.
Kablet er skiftet inden for de sidste par år, så det fejler ikke noget.
Måske er det "bare et for svagt signal ind i det gamle phillips tv (10 år gammelt)
Jeg prøver med en forstærker først.
Hvilken en kan i anbefale?
#295047
Når du mener I er det lige for at gøre det klart at jeg ikke er ansat eller tilknyttet til dette site... jeg udtaler mig som en privat person med en del erfaring på området som flg af mit arbejde.

Triax MFA 656 LTE mast antenneforstærker til DVB-T er en god en, dertil skal du have en strømforsyning til som kan tage mellem 5-24 Vdc.

tjek evt AVcables...

Det allerbedste er naturligvis at få en lokal montør ud til dig så han kan sikre det rigtige signal og at der hverken er for meget eller for lidt....