Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#293860
Hej.
Jeg har haft ovennævnte skærm i en 16 - 17. Jeg har altid brugt fabrikskalibreringen, men for nylig er mine print fra min Canon MG 8150 alt for røde og lidt for mørke. Derfor forsøgte jeg at kalibrere skærmen. I menu er der adgang til de sædvanlige justeringsmuligheder. Desværre kan jeg ikke påvirke de forskellige justeringsmuligheder (RGB og lys og kontrast. Jeg kan få indstillingsmulighederne frem, men ikke ændre på deres værdier. Når jeg forsøger kommer der en infobox frem med følgende tekst: Digital Video input no access. Hvad mon jeg gør forkert eller er der noget i vejen med skærmen ?
Jeg håber nogen kan hjælpe mig.
med venlige hilsner
Knud Nielsen
Vedhæftede filer
billede af skærmen der kommer frem.
billede af skærmen der kommer frem.
lacie rgb.JPG (1.67 MiB) Vist 4494 gange
#293869
Hej
Tusinde tak for hjælpen. Jeg prøve dit råd hurtigst muligt, men kunne du ikke være lidt konkret hvor det er jeg skal forbinde VGA kablerne fra og til.
på forhånd tak.
med venlig hilsen
Knud Nielsen
#293916
Tak for dit bidrag. Jeg har prøvet i Windows og det virker alt for unuanceret til at være tilfredsstillende til fine nuancer i et farvefoto hvis man er kritisk. Grafikkortet ved jeg ikke hvordan man håndterer, men der er ingen tvivl om, at det bedste og rigtigste vil være på Lacieskærmen. Men jeg har ikke lige fået hul igennem endnu.
#294094
Svar til blackspot: jeg bor i Risskov, og du skal være velkommen.
Spørgsmål til Torben Rasmussen: tak for tippet, men hvad mener du med at sætte farveprofilen til "User" hcor gør man det ?
gode hilsner
Knud
#294098
Måske er det værd for dig, trådstarter, at forstå forskellen på kalibrering af skærm og eksterne enheder.

Det er formålsløst at kalibrere skærm, for at få et WYSIWYG billede, som du tror, også når du printer ud.

Dit problem er jo at din eksterne printer skal kalibreres, det er da masser af software til, så længe du har farve strips og udstyr til at kalibrere og aflæse strips med.

At få skærm indstillet hjælper dig ikke, for det er ikke hvad du ser på skærmen som printes, alle eksterne enheder har forskellige ICC profiler, og når din printer laver disse fejl, som tyder mere på en tom farvepatron, så skal du nok hellere forsøge at køre nogle rens på den, og så skifte patroner hvis de er defekte.

Skærmen er det sidste du skal rode med.

Håber du forstår at kalibrering af din Canon kræver andet udstyr og at man ikke nødvendigvis har licens til printer kalibrering bare fordi man køber licens til skærm kalibrering :)
#294115
Det var ret skræmmende det du oplyste mig. Jeg kørte straks div. tests af printeren - Canon MG8150 - og der var intet i vejen med patroner eller dyser m.v. så næste punkt for at opnå tilfredsstillende farver lyder som noget kompliceret. Hvor får man ICC profilen til nævnte printer ? er det hos Canon ? Hvad er et WYSIWYG billede ?
med venlig hilsen
kikindenfor
#294128
1. Du kan prøve at søge på din model, og se om der er nogle standard ICC profiler til lige præcis den model du har. De er nok ikke perfekte men måske hjælper de dig.
2. Du kan finde farveprofiler i windows 10 ved at trykke på START(windows knap) , skrive colorcpl og tryk enter. I vindue som kommer frem kan du se profilen som er valgt for den aktive enhed, som nok peger på skærm til at starte med. Du finder så din printer når du vælger device i toppen. (Jeg har engelsk windows, så kan ikke huske dansk navn)

Husk, en ICC profil er oftest specifik til papiret du bruger, om det er foto eller almindelig eller tykkelse, da papir kan suge ink , og ink kan glatte sig ud, ved høje farver procenter, så der skal en del til at få rette farver på sin ink printer.

Så finder du ICC profiler til din Canon, så er der nok flere forskellige og dem skal du altså vælge afhængig af din udskrift. Pro software, giver dig mulighed for at skifte ICC profilen, i windows skal du selv vælge.

Det blev nok teknisk, og kan blive endnu værre, vigtigt er bare at vil du have bedre udskrift, så google "calibration Canon MG 8150" og se om du ikke finder nogle forslag.
Der er sikkert nogle som peger på disse farvestrips du kan printe ud, det kræver dog et device til at aflæse farver på papir for at bekræfte og kalibrere og generere en specifik ICC profil til din pc. Nogle anmeldelser nævner de manuelle visuelle kalibreringer, måske finder du en som også kan sætte en ICC profil op på den måde (tror dog ikke på et perfekt resultat).

Måske skal det nævnes at jeg i en tidlig alder arbejdede med printer kalibrering og det var så noget vi udførte som det første hver dag, før produktion startede, da vi skulle sikre udstyr optimalt.