Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#293413
Hej,

Jeg er ved at hjælpe mine forældre med at kigge på nyt TV/medie setup. De er noget oppe i årene så det skal helst ikke være for kompliceret/buggy. På den anden side er de ivrige brugere af feks Netflix og andre streaming apps. Lige nu har de et kompliceret setup med TV-boks, bluray afspiller, receiver etc og det tager dem en halv time bare at få valgt det rigtige input og sikret at de rigtige ting er tændt og lydstyrke indstillet det rigtige sted etc. Det meste af tiden ender de med at se feks netflix på deres telefon :)

Målet er kun at have *en* fjernbetjening og have adgang til alt hvad de skal kunne se fra en enkelt kilde. Det eneste TV de ser lige nu er DR og lidt TV2.

Såvidt jeg forstår kan Apple TV remoten tænde TV og skifte input via HDMI CEC, og det lader også til at følgende alle sammen har en dedikeret Apple TV app:

* DR DK
* TV 2 Play
* Netflix
* HBO Nordic
* CMore
* Min Bio

Eftersom de kommer til at sidde på en 250mbit/s fiber forbindelse og fordi de kommer til at have billig adgang til ovenstående services, overvejer jeg derfor om Apple TV 4k kan bruges som den eneste kilde. Det er dog vigtigt at det ikke er buggy/flaky etc, samt brugervenligt.
#293415
Styring af hjemmebiografen kommer nok ikke til at ske, så det kunne muligvis blive et issue, hvis det skal tænde og slukke med ATV og TV. Men ellers kunne det godt fungere. Et Samsung TV vil dog også umiddelbart have samme muligheder, men det kræver så et nyt Tv.
#293417
Planen er også et nyt TV, men ideen var at droppe den gamle surround receiver, og holde sig til et nyt TV (evt med soundbar).

Jeg har kigget en del på feks LG (OLED...), men uanset smart TV platform er der altid nogle apps der mangler. Apple TV er den eneste jeg har set der har *alle* danske apps.
#293434
Mine forældre har et meget lignende behov. De har alt på Apple tv4k og styrer deres bluesound soundbar med remoten fra Apple tv.
Som nævnt andet sted, så skal du skippe receiver for at det rigtig gir mening og mindst fejlmargin.
Tv skal være hub. Hvor gammelt er deres tv?
Både jeg selv og mine forældre har oled lg og det er bu et ret brugbart smart tv, men vi bruger alligevel Apple tv begge Peter da alt er der.
Buttomline - det er et pivsimpelt OG bulletproof setup. De ringer aldrig mere og skal guides:)
#293443
Rasmus Larsen skrev:Sådan bruger vi Apple TV til vores daglige tv-sening herhjemme. Den tænder, slukker og regulerer volumen på tv'et. Når vi ser film og vil have bedre lyd, så sender vi lyden trådløst fra Apple TV via Airplay til eksterne højttalere (kræver at disse har indbygget Airplay).
Tak for svaret, det lyder som det måske er det rigtige for mine forældre (og muligvis også en mulig erstatning for mit eget mix af Rasplex og Chromecast herhjemme). Hvordan fungerer det med at få lyden via AirPlay når man ser film? Giver det ikke lipsync problemer eller sync problemer med den lyd der kommer fra TV'et?
#293478
Herhjemme kører vi udelukkende med ATV remoten, starter selv hjemmebiografen og tv, slukker selv igen, alt vha HDMI CEC.

Det har kørt smooth i flere måneder nu, det kunne godt lyde som noget for dem.
#293484
ziphnor skrev:Tak for svaret, det lyder som det måske er det rigtige for mine forældre (og muligvis også en mulig erstatning for mit eget mix af Rasplex og Chromecast herhjemme). Hvordan fungerer det med at få lyden via AirPlay når man ser film? Giver det ikke lipsync problemer eller sync problemer med den lyd der kommer fra TV'et?
Det meste af tiden fungerer det rigtig godt. Jeg har bygget eget setup for at få mine B&O-højttalere integreret, men de er pt. sat til side da vores datter er meget interesseret i diskant-enheden. Så nu bruger vi 2x HomePod midlertidigt.

Jeg har beskrevet mine oplevelser med lyp-sync i testen af Homepod her på siden. Med mindre dine forældre påtænker at bruge 'match content' funktionen (auto-skift af billedfrekvens mellem 50, 60 og 24Hz) så fungerer det rigtig godt.

Airplay-højttalere kan parres via lyd-menuen på Apple TV eller midlertidigt ved at trække topmenuen ned under videoafspilning. De mister dog til tider parringen med Apple TV (aldrig under afspilning), hvilket er irriterende.
#293524
Har også måtte fjerne vores store højtalere herhjemme og erstattet dem med en Sonos enhed af samme årsag :) Udfra beskrivelsen af dine erfaringer i den test, lyder det dog lidt flaky for mine forældre og hos os selv ville det være et problem at skulle slå match content funktionen fra.

Sonos understøtter da vist også Airplay 2, så det burde også "virke" med dem? (det er relevant fordi både mine forældre og vi selv kører Sonos (og Android)).

Hvad er efter din mening den bedste audio løsning til Apple TV, er det at købe et TV med nogenlunde højtalere eller måske at bruge en soundbar, hvis man vil undgå problemer?

Hjemme hos os selv bruger vi en Sony STR-DG820 surround receiver som "hub" (der leverer lyd til 3 Dali højtalere (Left/center/right), jeg går udfra at det er for meget at håbe på at Apple TV 4k ville virke godt igennem den?
#293526
Da du ikke rigtig kan få et TV med "nogenlunde højttalere", så ville jeg anbefale en soundbar. Du kan nok ikke være sikker på, at ATV remoten kan slukke for dit anlæg, med mindre det allerede nu formår at slukke når du slukker dit TV. Du kan godt lære remoten, at styre volumen på anlægget og lade TV'ets volumen være. Men skift af input mv. på receiveren vil helt klart blive et issue.
#293529
Torben Rasmussen skrev:Da du ikke rigtig kan få et TV med "nogenlunde højttalere", så ville jeg anbefale en soundbar. Du kan nok ikke være sikker på, at ATV remoten kan slukke for dit anlæg, med mindre det allerede nu formår at slukke når du slukker dit TV. Du kan godt lære remoten, at styre volumen på anlægget og lade TV'ets volumen være. Men skift af input mv. på receiveren vil helt klart blive et issue.
Tak for svaret. Til mine forældre vil det så nok helt bestemt blive en soundbar (og det lyder mere og mere som om at et nyt TV + soundbar + apple tv er vejen frem for dem). Hvis det skulle være inde hos os vil jeg nok være lidt bekymret om en soundbar kan hamle op med vores 3 Dali højtalere. Men faktisk ville skift af input på receiveren faktisk ikke være nødvendigt, da Apple TV så ville være det eneste tilsluttede apparat, men den skulle så kunne tænde/slukke receiveren.
#293530
Du kan jo ret enkelt se om det vil virke, hvis du bare tester med dit nuværende setup. Hvis du kan få anlægget til at slukke via HDMI-CEC, så kan ATV også, da den reelt blot slukker for TVet på samme måde. Men du skal muligvis lege lidt med hvordan tingene sidder sammen i kæden.
#293542
ziphnor skrev:Sonos understøtter da vist også Airplay 2, så det burde også "virke" med dem? (det er relevant fordi både mine forældre og vi selv kører Sonos (og Android)).
Ja det burde virke med Sonos, B&O m.fl. Hele Apple TV + HomePod integrationen er nemlig bygget op om Airplay 2.
Hvad er efter din mening den bedste audio løsning til Apple TV, er det at købe et TV med nogenlunde højtalere eller måske at bruge en soundbar, hvis man vil undgå problemer?
Jeg ville ønske, at jeg havde et godt svar, men jeg er også selv på jagt. Jeg har ikke fundet en løsning, som til fulde opfylder mine behov. Men hvis det skal være simpelt og relativ god lyd, så vil jeg ligesom Torben sige, at soundbar nok er vejen frem. Skal man have fornuftig lyd fra indbyggede tv-højttalere så skal man typisk søge mod topmodellerne, men det er jo et helt andet budget og selv her er lyden sjældent imponerende.