Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#293130
jeg har med stor glæde benyttet min Dell XPS 15-9560 med 4K skærm til fotoredigering. Jeg benytter langt mest Adobe Lightroom, men har også Photoshop via CC. Nu vil jeg så gerne have en større skærm at redigere på og har købt en dockingstation der via Thunderbolt 3 blandt andet skaber en DisplayPort. Jeg har kikket på nogle fornemme skærme (blandt andet BenQ SW271 eller SW320), der har ægte 10 bit paneler og indbygget hardware kalibrering. Ved et tilfælde fik jeg så læst, at man skal have et særligt grafikkort (Dell har Nvidia Geforce GTX 1050), da Adobe arbejder med OpenGL. For at gøre frustrationen total, er der også en del der skriver, at Lightroom ikke understøtter 10 bit farver som Photoshop gør! Det virker underligt på mig, at et af de førende billedbehandlings-database programmer ikke understøttes af 10 bit farver. Hvordan tackler I dette og er der en måde at komme udenom begrænsningerne?
#293419
Jeg arbejder med video og still billeder på Mac, og har selv lige været et par stykker af skærme i gennem. Af software benytter jeg b.la. Final Cut Pro X Photoshop CC m.fl. Mit største problem var at jeg ikke vil gå under 4k og Under 32” og selvfølgelig var prisen med inden over ifht. udbytte, der også set på de dyre fra Eizo.

Dell 3219Q glimrende skærm men absolut ikke lige så god som en LG 32 UD99 selv om LG UD99 heller ikke er perfekt så det en fin skærm og har USB-C hvilket også var et minimums krav, Thunderbolt havde været optimalt. LG Ultrafine 5K vil helt klart være mit valg hvis den da bare var i 32”øv øv.

Den nye 32” fra LG UL950 har Thunderbolt og har lidt mere lys end UD 99 men den flicker desværre, hvilket jeg ikke kan leve med.

Anyway syns stadig skærmen i en iMac Pro eller i den nye iMac 5k klart giver den bedste oplevelse når den er kalibreret. Men Eizo’s 31” er en lækkerbisken hvad billede angår.
#293424
Tak for dit bidrag Bond. Jeg arbejder stort set ikke med video men tager en del billeder med mit SLR. Jeg har i forvejen en 27" Dell monitor, men vil gerne op i 32" UHD. Det jeg grubler over er, hvordan jeg får udnyttet en kommende skærms 10 bit teknik, med en laptop med indbygget NVIDIA GeForce GTX 1050 / Intel HD Graphics. Som jeg læser det, skal man op i nogle dyre professionelle grafikkort, for at kunne skabe et 10 bit signal. Vil indbygget LUT tabel og muligheden for hardware kalibrering (jeg har en Spyder 5 elite) kunne redde situationen?
#293432
Jeg har selv været med inden over 10Bit skærme, f.eks. har jeg haft tilgang til Dells UP2718Q og jo det er en lækker skærm, men helt ærligt så syns jeg ikke den er merprisen værd og så er den kun i 27"

Syns de skærme med FRC fungere rigtig godt.

Men ellers bestil en UP2718Q eller hvis der findes en tilsvarende i 32" hos Dell og prøv den af, du kan jo sikkert sende den retur?
#293607
Det behøver ikke nødvendigvis være en Dell skærm (jeg er faktisk ligeglad med hvad der står på den). Det jeg spørger til er, om der er noget at vinde ved at bruge en 10 bit skærm (med eller uden LUT) til et 8 bit signal? Vil en skærm med større Gamut også have effekt på et 8 bit signal, eller risikerer men banding eller andre artefakter?
#293613
Selvfølgelig vinder du noget, men spørgsmålet er om du overhoved kan se det. Men hvis du ikke skal løbe ind i nogle af de evt. problemer du skriver, så skal du ud og have noget professionelt GPU ala Nivida Quadro eller noget AMD Radeon Pro, er ikke så sikker på at et consumer gpu kan lever varen. Mener bestemt at Photoshop skal have et professionelt kort hvis du skal arbejde i 10bit. Undgå de de billige 10 bit skærme. Eizo Coloredge cg318-4k vil være et godt bud, hvis du vil ud i et 10bit workflow. Ellers tror jeg personlig at det kan være lige meget. BTW. hvad skal dine billeder bruges til?
#293624
Hej Bond. Hvis jeg ikke kan se en forskel, vinder jeg vel ikke noget? ;-) Det er ret sikkert, at det indbyggede NVIDIA GeForce GTX 1050 / Intel HD Graphics system, ikke kan håndtere 10 bit (i forhold til alt det jeg har læst på nettet). Essensen er - kan det betale sig at investere i en 10 bit monitor, der forsynes med et 8 bit signal? Mine billeder bruges langt mest til blot at betragte på skærmen, men har planer om at kunne sende nogle af de bedste til print.