Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af AndersSN
#293009
Hej,

Jeg har overvejet at købe en docking station, som så vil kunne bruges til min arbejdscomputer og min egen bærbar i fritiden.
Det er dog meget uoverskueligt at finde ud hvordan og hvorledes med performance bærbar/skærm bliver påvirket af sådan en docking station. Håber I kan hjælpe mig...

Jeg har en MSI GE72 6QF Apache Pro - https://www.msi.com/Laptop/support/ge72-6qf-apache-pro

Overvejer denne skærm: MSI Optix MAG271C 27" buet gaming-skærm - https://www.elgiganten.dk/product/pc-ta ... ming-skarm

Findes der en docking station som kan trække Full HD og 144 Hz - det kan umiddelbart både min bærbar og, måske kommende, skærm klare..

Endivdere har jeg en ældre anden skærm, som gerne må kunne tilsluttes docking stationen også - men den skærm skal udelukkende bruges til arbejde (dvs. 2 skærme til arbejde, og 1 til gaming).

På forhånd tak!

Mvh. Anders
Af BrianH
#293021
Det er jo din computer, så du er den der kan give det bedste svar på, hvilken dock (om nogen) den passer til.

Hvis der ikke er Thunderbolt 3 porte i computeren, skal det jo nok være en dock der er bygget til maskinen. Findes det?
Af AndersSN
#293024
Hej Brian
Jeg kan Google mig frem til mine specs på computeren, men en helt anden sag er at finde ud af hvordan og hvorledes det hele passer. Kendte fx ikke til Thunderbolt 3, men kan forstå det er lidt det samme som USB 3.1? Min computer har USB 3.1 - type C.

I bund og grund håbede jeg én kendte til en docking station som kunne koble min bærbar sammen med 2 skærme uden tab på den ene skærm med en opløsning (FullHD) , Hz(144) mv.

Mvh. Anders

Edit: USB 3.1 type C
Af BrianH
#293027
Men hvis din computer har en dockingport, så er der kun én slags dock den passer i, og det må manualen fra producenten.

Skal det være en dock forbundet med kabel, skal det mig bekendt være Thunderbolt 3, for at levere 144 Hz. Og om sådan en dock overhovedet findes ved jeg ikke.

Men du har jo så IKKE Thunderbolt 3, og selvom USB 3.1 type C næsten er Thunderbolt 3, vil det ikke virke. Det vil undre mig, om du får mere end 60 Hz.
(men jeg er ikke sikker)
Brugeravatar
Af bbplayer
#293028
AndersSN skrev: I bund og grund håbede jeg én kendte til en docking station som kunne koble min bærbar sammen med 2 skærme uden tab på den ene skærm med en opløsning (FullHD) , Hz(144) mv.
Når du håber på at det virker uden tab, så har du vel allerede prøvet det fysisk med 2 kabler til dine 2 skærme, ved brug af din Displayport og HDMI?
Tænker at kan din maskine ikke fysiske klare det med eget hardware, så er det jo vejen frem, når usb-c ikke kan levere.

Selvom det er lidt besværligt, så er det vel ikke værre end det er.
Af JensF
#293029
Jeg tror du gør det lidt besværligt for dig selv.

Hvad er grunden til at det skal være en docking station og at du ikke bare forbinder den direkte med HDMI? Det er selvfølgelig smart når man kan nøjes med ét kabel, men når du har en gamer bærbar skal du alligevel have strøm gennem et separat kabel istedet for USB 3.1 (Den kan kun levere 60 W), og så ender du alligevel med at skulle sætte to kabler til computeren.

Her er lidt info om hvad der understøtter 144 hz fra computer:
https://www.displayninja.com/which-cabl ... for-144hz/

*edit*
Jeg er i øvrigt ret sikker på at USB 3.1 C fint understøtter 144 hz. Der kan overføres temmelig meget data gennem den (5 gbps). Så er det bare at købe et USB C til displayport kabel.
Senest rettet af JensF 12. feb 2019, 15:27, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Huleboer
#293030
Du får ikke en dock der understøtter 144Hz. Højst 60.
En dock er et arbejdsredskab og til arbejdsbrug er 60hz rigeligt. 144Hz er noget Gamere kan bruge, og det gør de ikke gennem en dock. Ja, så skal det være fordu du køber sådan et grafikkort kabinet, men det giver nok ikke mening når du allerede har et godt kort i computeren 8)

Så du kan sagtens få en USB-C dock der kan bruges med din computer. Den kan du sætte 2 skærme til, samt keyboard og mus.
Det findes fra både Dell ,HP, Lenovo, Kensington, Trust og garanteret en masse andre også.
Brugeravatar
Af Huleboer
#293031
Her er et udvalg af USB-C docks. Bemærk at det langt fra er alle der kan klare 2 skærme, og at der nemt kan være en begrænsning i hvor høj opløsning og frekvens de supporterer.
Nogle vil måske også kunne lade din computer over USB-C, hvis din PC understøtter dette, men der kan max sendes 100W over USB-C og det er sikkert ikke nok hvis grafikkortet også kører.

https://www.dustinhome.dk/group/hardwar ... minusc-3.1

Så undersøg grundigt hvad du har behov for og om den givne dock du finder understøtter dette.

Kompatibilitet er ikke garanteret 8)
Af JensF
#293032
Er I sikre på at en dock ikke skulle understøtte mere end 60hz?

I min verden er det bare et spørgsmål om datamængder og USB 3.1 C kan levere nok data til 4 monitorer i fullHD ved 60hz (Hvis multiple monitor er understøttet på computeren).

Altså burde man kunne forbinde en USB hub til sin computers USB C og så smide to monitorer i hub'en via displayport. Fx sådan en hub:
https://www.amazon.com/dp/B07CRSH25X/ref=emc_b_5_i
Af BrianH
#293057
Det er kun displayport og dual channel DVI-D der understøtter 144 Hz. USB 3.1 gør det ikke. Men... Om docken kan hive data nok gennem usb-kablet fra computeren til at få 144 Hz ud gennem dockens displayport ved jeg ikke. Jeg tror det ikke, men det er mest gætværk.
Brugeravatar
Af Huleboer
#293084
BrianH og det er så her det kan blive rigtig tricky.
En af de signaler der kan ligge i et USB-C stik er faktisk DP-link. Men det kan være meget svært at gennemskue om det er der, og hvad der skal til for at udnytte det.
Det er også derfor det kan være svært at finde den rigtige dock, fordi nogle af dem bruger dette signal, og andre ikke gør.
Af Makaus
#293095
De fleste docks/computere med usb-c alt mode understøtter vist 144hz. Pas på ikke at købe en dock med DisplayLink teknologi, før du har undersøgt hvordan det klarer sig til gaming(IKKE GODT!)

Tjek denne tråd ud, samt linket i bunden til Reddit; viewtopic.php?f=1&t=40687