Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af GPOSCH
#290395
OK,
Jeg har lige afprøvet disse HDR test patterns fra AVS.

https://www.avsforum.com/forum/139-disp ... s-set.html

Jeg starter med at tjekke Black Level(Black clipping).

Mit AF8 "clipper" sort allerede ved trin 84. Dvs, alt under er helt sort. Kan det virkelig passe?? Skruer jeg op for sort niveauet så den rammer 64 som det sorteste, men så fucker det sort niveauet op i SDR.

Hvad sker der?
#290401
I hvilken belysning vurderer du resultatet? Når jeg skyder fotos af de sidste trin på skalaen, så er det ret svært at se dem med det blotte øje med mindre lokalet er helt mørklagt. Og skærmen skal helst ikke have andre farver på samtidigt.
Brugeravatar
Af GPOSCH
#290402
I et helt mørkelagt rum. OK, så du kan se alt over 64 med det blåtte øje? Hvilke farve må den ikke vise samtidig? Der er ingen farver i test videoen?
#290404
Det er bare generelt svært at se de helt helt mørke nuancer, hvis der er bare lidt lysere elementer på skærmen. Også blot lysegrå. Vi tester kun 1 farve af gangen når vi ser på hvornår skærmen giver op mht sorte nuancer.

Kan du se 1 IRE i SDR på testmønstre af samme type med det blotte øje?
Brugeravatar
Af GPOSCH
#290406
Det er godt nok underligt. Man kan tydelig se at mit AF8 capper ved 84. Det er helt sort ligesom baggrunden. Tjekker ved at kigge med hovedet helt tæt på. Skruer jeg op for Sortniveau i billedindstilinger, så kommer de frem én for én indtil den sorte baggrund også begynder at hæve sig i niveau ved ca. 54, og ved 57 kommer 66 til syne, men så er baggrunden helt grå.
#290418
Jeg har ikke AF8 stående mere, men målingerne i HDR går kun ned til 5 IRE, hvilket må være et sted mellem 76 og 80 i din video. Her måles sort til 0.031 nits, hvilket bestemt ikke er kulsort. Jeg måler ca. samme værdi på AF9.
Brugeravatar
Af GPOSCH
#290424
Det burde være det samme på AF8 vs AF9.

Hvis du kan se sort detaljer ned til t.o.m. 66, og jeg ikke kan, så må der være noget galt med mit tv.
#290428
Jeg har AF9 i min egen stue, men jeg tror ikke jeg når at måle noget på den inden vi drager mod Vegas. Programmet er ret presset lige i de her dage. Jeg ville helst måle på TV'et frem for at forlade mig på synet alene.
Brugeravatar
Af GPOSCH
#290429
Torben Rasmussen skrev:Jeg har AF9 i min egen stue, men jeg tror ikke jeg når at måle noget på den inden vi drager mod Vegas. Programmet er ret presset lige i de her dage. Jeg ville helst måle på TV'et frem for at forlade mig på synet alene.
God tur til Vegas! :-)
#290430
Tjekkede du om problemet er det samme i SDR? Jeg har nogle 100% dækningsmønstre til SDR, som vi bruger til fotografering af 1%, som er ret gode, da du ikke har andre farver på skærmen, som kan blænde.

Jeg kan se, at CalMan i sin fineste indstilling kan lave 256 målinger på gråskalaen, dvs. 0.5% trin. Jeg skal prøve, at se hvordan AF9 klarer så fin en opløsning. Jeg har dog ikke kalibreret mit eget endnu, så det bliver med forbehold for, at kurven er skæv.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 14