Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Hilfiger
#289918
Jeg har et Samsung ks8005 og en Nvidia shield afspiller.

Gør HDMI kabler forskel på om de kan håndtere et HDR signal korrekt?
For jeg synes nu ikke overhovedet at farverne passer ifht det man ser når de reklamere med HDR fil. Rundt omkring. Det er næsten ingen forskel på 1080p vs HDR på min skærm.

Hvordan kan jeg finde ud af om mit HDMI kabel er rigtigt?

Mit TV viser i info baren at det er et HDR signal.... Men det er bare 1080p i mine øjne.

I må meget gerne evt henvise til et kabel der opfylder alle krav. Jeg skal bare bruge 1 eller halvanden meter.


På forhånd tak

Sent from my CMR-AL09 using Tapatalk
Af Supergris
#289920
Næsten alle HDMI-kabler, der sælges i dag, er teknisk set ens, hvilket vil sige, de opfylder kravene til HDMI 2.0; hvad der gør forskellen, er den kvalitet, de er udført i, hvilket kan være afgørende, når man på forhånd ved, det skal bruges i forbindelse med HDR, som er ensbetydende med stor båndbredde, derfor vil jeg anbefale dig ikke at købe de allerbilligste kabler, men da der er tale om et kort kabel (længden har stor betydning), er chancen for, de fleste kabler virker uden problemer meget stor.

Ud fra det, du skriver, ser det jo ud til, du allerede har et kabel, og jeg er ret sikker på, det ikke er kablet, der er noget i vejen med.

Med hensyn til, at se forskellen mellem 1080p og 4K, kræver det, du står ret tæt på skærmen, for at kunne se forskellen.
Med hensyn til HDR er det anden snak, da du burde kunne se forskellen ret nemt; det kræver naturligvis, du modtager et signal, der indeholder HDR!

Du skal sørge for både din afspiller og dit TV er indstillet til "udvidet farverum", hvilket som regel er at finde et sted under "HDMI-indstillinger".

De fleste TV har en knap, som viser, hvilket signal dit TV modtager...
Brugeravatar
Af karuso
#289929
jeg tror det ligger i skærmen, som er et lcd panel, baggrundsbelyst så når der bliver skruet op
for lyset i hdr, kommer billedet måske til at se lidt bleg ud i farverne, bedst er et oled tv til netop
hdr.
Af Beckham
#289931
Nu har 4K og HDR nødvendigvis ikke noget med hinanden at gøre. Du kan sagtens køre 1080p og HDR....bare lige fyi.
Brugeravatar
Af karuso
#289934
ok ja, men blot ikke med det bedste resultat, et oled tv kan slukke og tænde lyset helt ned på
pixelniveau, det glemmer firmaerne at fortælle, når de sælger lcd tv med hdr
Af Hilfiger
#289941
Ok. Så dvs så længe mit tv registrere at det er et Hdr signal så burde kablet været fint.

Jeg har også aktiveret UHD under hdmi settings og netop også for den rigtige hdmi port.
Har netop fulgt alt punkt til prik.


Jeg kan da godt se en anelse forskel. Men ikke at jeg kan stå og pege med fingeren og sige det er 1080p og det er HDR.

Måske ligger fejlen i min Nvidia shield. Jeg bruger kodi til at afspille.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#289945
1080p er en opløsning. HDR handler kun om lys og farver - ikke opløsning. Du kan godt få et 1080p HDR signal.
Brugeravatar
Af bbplayer
#289949
Hilfiger skrev:Måske ligger fejlen i min Nvidia shield. Jeg bruger kodi til at afspille.
Det kan meget vel være KODI.

Prøv at checke video billede status, når du står på KODI menu skærm, siger den HDR, så har du problemet der.

I nogle KODI varianter skal man aktivere, hvis det virker, at den skifter hz og opløsning. Det gør at HDR slås fra/til korrekt. Altså, har du startet noget HDR materiale, så kan du risikere at HDR fortsætter med at være aktiveret også når du stopper afspilning.

Du burde dog kunne se forskellen men det ødelægger meget, og der er jo også problemet at du på tv måske har slået HDR support fra, måske kan Shield også slå det fra? Det kunne andre Android bokse i skærm opsætning.
Af Hilfiger
#289951
Torben Rasmussen skrev:1080p er en opløsning. HDR handler kun om lys og farver - ikke opløsning. Du kan godt få et 1080p HDR signal.

Det er rigtigt. Men jeg tror ikke jeg har udtrykt mig korrekt.

Jeg mener bare ikke at der stor farveforskel....eller der er nærmest ingen forskel.
Brugeravatar
Af bbplayer
#289952
Hilfiger skrev:
Torben Rasmussen skrev:1080p er en opløsning. HDR handler kun om lys og farver - ikke opløsning. Du kan godt få et 1080p HDR signal.

Det er rigtigt. Men jeg tror ikke jeg har udtrykt mig korrekt.

Jeg mener bare ikke at der stor farveforskel....eller der er nærmest ingen forskel.
har du søgt på dit tv og indstillinger som andre har skrevet om?

viewtopic.php?t=36634
Af Beckham
#289964
karuso skrev:ok ja, men blot ikke med det bedste resultat, et oled tv kan slukke og tænde lyset helt ned på
pixelniveau, det glemmer firmaerne at fortælle, når de sælger lcd tv med hdr
Helt sikkert. Men det var mere for lige at få styr på begreberne. Der blev jo snakket HDR vs. 1080p, hvilket ikke er noget man kan sammenligne. Det er to vidt forskellige ting.

Men bortset fra det, så er det ikke altid man lige kan se HDR delen. Det kommer jo lidt an på hvilke scener man ser på. Der hvor jeg typisk synes det er nemt at se er på scener med masser af lys som f.eks. ved en sol. Her kan man se hvordan der virkelig kommer knald på i forhold til hvad man hidtil har set.
Af Mogens (TV-Manden)
#290025
[quote="Hilfiger"]Jeg har et Samsung ks8005 og en Nvidia shield afspiller.

Gør HDMI kabler forskel på om de kan håndtere et HDR signal korrekt?
For jeg synes nu ikke overhovedet at farverne passer ifht det man ser når de reklamere med HDR fil. Rundt omkring. Det er næsten ingen forskel på 1080p vs HDR på min skærm[/ Quote]
Personligt har jeg et HDMI kabel, både til 4K og alm.

Jeg vil foreslå dig, at prøve et med 4K, hvis det så vil hjælpe.
Kan købes herhjemme
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#290034
Jeg synes det er skidt råd at anbefale et skift af kabler (og der er stadig ikke noget der hedder “4K kabler”), når han jo tydeligvis har signal igennem. Det her er digitale signaler og du kan ikke påvirke farverne i skæv retning med et forkert kabel. Enten virker 4K HDR eller også virker det overhovedet ikke. Der er ikke en mellemting.
Af Hilfiger
#290057
Tror sgu bare at jeg må erkende at LED tv er ikke gode nok til HDR.

Det må blive et OLED tv til en anden gang

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk