Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#289284
TBC skrev: - Gør mig i stand til at streame live-tv hjemmefra når jeg er uden for hjemmet - altså fra WAN og ikke kun på LAN

- Også samtidig har klient-software til Android-TV - foruden ATV'et (Jeg skal jo også stadig kunne bruge f.eks. soveværelsets Android-TV (og det ville være genialt også at kunne ChromeCaste hjemmefra på arbejdet)
Er klar over at det sikkert ikke dækker dit behov, men det lyder ret omstændigt for mig i forhold til at det er muligt at streame diverse live tv via f.eks. Viaplay, TV2 Play, Yousee's TV app, etc.
#289287
Korrekt, live sport er langt fra altid optimalt, synes dog Viaplay gør det fornuftigt.

Jeg tænker også at kvaliteten på streams fra de forskellige udbydere løbende vil blive forbedret, men ja, der er lang vej endnu.
#289288
Lige nu synes jeg vi ser den modsatte tendens. Yousee har lige nedgraderet et par af deres kanal-streams. Jeg tror de ser streaming-platformen, som noget man bruger på de mobile enheder, så kvaliteten er ikke nødvendig at køre helt op i gear, men når man samtidigt lancerer TV-apps, så har vi balladen.
#289293
Torben Rasmussen skrev:Kvaliteten via app'en er langt fra den samme som via en DVB-tuner, og går man op i sport, så er de 25 fps, som de fleste tjenester streamer med alt for lidt.
Med hensyn til sport er der Viaplay og så alle de andre.. Strive !:( etc
Viaplay streamer med 50 fps og tilbyder 2-3 fodboldkampe hver uge i 4K fra PL,CL og Bundesliga.
#289337
jramskov skrev:Er klar over at det sikkert ikke dækker dit behov, men det lyder ret omstændigt for mig i forhold til at det er muligt at streame diverse live tv via f.eks. Viaplay, TV2 Play, Yousee's TV app, etc.
Som allerede nævn af andre er kvaliteten på mange af disse services lav i forhold til DVB - Og har man brugt betragtelige penge på sit udstyr fodrer man jo helst heller ikke hverken sig selv eller udstyret med junk, hvis der er bedre alternativer tilgængelige. Dertil kommer at du har alle live-tv kanaler (og dine evtuelle timeroptagelser) samlede et og samme sted i samme app, istedet for måske at være nødt til at cykle rundt imellem forskellige apps (f.eks. DRTV, TV2 Play, Viaplay) for at fange de forskellige live-tv transmissioner.
TBC skrev:Edit: Jeg må prøve at kigge nærmere på TVMosaic - som det nærmeste det har lykkes mig at google som noget der måske opfylder ovenstående kriterier da jeg blev inspireret til at lede igen
Tænkte at jeg lige skyldte at melde tilbage: TV-Mosaic blev min redning mhp at kunne inkludere ATV'et sammen med den eksisterende brug på Windows, Android og Android-TV - Og det virker ifht. WAN.

På Android-tv har appen ligefrem muligheden for at tvinge Android-TV platformen over i 50 Hz ? - så man må antage at det samme er gældende på f.eks. Shield. Det kunne andre appudviklere i øvrigt godt lære af (hey hører i efter DRTV, TV2 Play, Netflix, HBO m.fl). Det giver ca 1 sekunds sort skærm ved frekvens-skiftet på soveværelsets Sony KD-65AF8 når appen startes.

ATV platformen er til sammenligning mere begrænset mht. options. Men den fungerer som default stadig som den skal på de helt grundlæggende parametre mht. til f.eks. EPG/Tv-guide, undertekster og Dolby Digital bitstreaming understøttelse mv. Man skal bare sørge for at ATV'et står i 50 Hz som udgangspunkt da ATV'et her IKKE auto-switcher frame-rate i forbindelse med ATV apppen.

Det er ligefrem også kompatibelt med ChromeCasting via f.eks. en medbragt telefon, men her transcodes der i forbindelse med cast, desværre fra serveren (ifølge udvikleren med mindre den tunede udbyder har et native ChromeCast link embedet i sine broadcast - i hvilket tilfælde det ville blive taget i brug). Det er faktisk den eneste anke jeg har. Bitraten falder så fra de 12-13 mbps (pr. kanal/stream) i upload fra serveren til 5-6 mbps ved transcoding (som default), når man begynder at caste - jeg har endnu ikke dykket ind i hvordan/om man kan ændre disse transcoding-setting (bitrate mv) - Men det forgår via hardware acceleration med enten udnyttelse af Intel Quicksync eller Nvidia NVENC og trans-coding kvaliteten kan siges at minde om f.eks. YouSee TV-appen. Der transcodes ikke så længe videoen er beholdt på telefonen, først ved start af casting - og transcodingen forgår på serveren ikke telefonen. Det er tåleligt i forhold til muligheden for brug på arbejde/ferie, men hvis det havde været til daglig hjemmebrug på ordentlig udstyr havde jeg ikke accepteret den del.
bbplayer skrev:
TBC skrev:JMen hvis der findes noget der kan følgende skal man være mere end velkommen til at pege mig i retningen:
Det er da alt for kompliceret med en pc tuner?

Du får din en Dreambox…[snip]
Et udmærket bud. Men jeg kan ikke se at en PC-løsning skulle være mere kompliceret end en DreamCast løsning - bare dyrere i både anskaffelse og strøm når nu der i forvejen står en NUC der kører 24-7 som game-server som så i tilgift bare har fået en eksisterende allerede i flere år ejet billig USB twin tuner i røven - 2 samtidige streams er mere end rigeligt til mig - og ellers kan det jo bare opgraderes eller udvides mht. tunere. Jeg ender godt nok med efter trial-perioden at måtte slippe yderligere €40 for server-softwaren, for at få live-tv streaming inkluderet og ikke nøjes med gratisversion der kun giver klienterne adgang til optagelserne på serveren - Men det er stadig mange penge sparet.
#289362
Der findes kun én Dreamcast !:(

Billede
#289384
TBC skrev:Et udmærket bud. Men jeg kan ikke se at en PC-løsning skulle være mere kompliceret end en DreamCast løsning - bare dyrere i både anskaffelse og strøm når nu der i forvejen står en NUC der kører 24-7
Jeg tror din NUC iflg. nettet bruger 20-70w, det er da meget for at bruge boksen ti det den er lavet til? Så er der kompleksiteten, prøv at få en enduser til at sætte en pc op, uden din progdvb, og så se hvor hurtigt de får deres dreambox eller lign op at køre, tager nok 1-2 minutter, så er du på, efter dog at have ladet den søge kanaler :)

Selvf. er det nok hurtigt for dig også om du bruger 30 minutter første gang men så bruger jeg 5 minutter hvis vi skal måle på viden :) og boksens funktioner.

Prisen? 1200kr, så har du dvbXX support og alt hvad jeg forklarede og 10 minutters arbejde og du er på. Kan det gøres enklere.
Og så har du den billigste ekstra boks til 600kr, det får du ikke en NUC for. Og så er der jo de apps som nævnt til Android,iPhone og osv...

Men hver sig smag, og pengepung, hvis man ikke forstår linux, så er det jo også en begrænsning når det bliver teknisk og man må give op.

edit: VU+ Zero 4k bruger 13w når den kører :)

Med gamle usb twin tuner, så taler du heller ikke 4K HDR support , kan jeg gætte.
Senest rettet af bbplayer 19. dec 2018, 11:00, rettet i alt 1 gang.
#289387
Torben Rasmussen skrev:Hvis NUC'en i forvejen står og snurrer af andre grunde, så er det jo ikke strømforbruget eller indkøbet af den, som er en forhindring.
software, funktioner , tilslutningen, vedligehold og ikke at glemme tuneren, og hvad der eller skal i den NUC, så er det andet stadig med sine fordele.

Men nej, har man det gamle liggende, så er det måske godt nok, det er svært at kæmpe imod. men optimalt er det ikke og nok også mere tidskrævene i en tid hvor vi gør alt op i tid og stress.

Emnet var vist også om ATV var pengene værd, så kom funktionalitet og brugen af progdvb på banen, og så må en enigma box være hurtigere at få alt den funktionalitet med, samt komme på projektor, optage, dele og hvad drømmene er.
#289398
bbplayer skrev:
TBC skrev:Et udmærket bud. Men jeg kan ikke se at en PC-løsning skulle være mere kompliceret end en DreamCast løsning - bare dyrere i både anskaffelse og strøm når nu der i forvejen står en NUC der kører 24-7
Jeg tror din NUC iflg. nettet bruger 20-70w, det er da meget for at bruge boksen ti det den er lavet til? Så er der kompleksiteten, prøv at få en enduser til at sætte en pc op, uden din progdvb, og så se hvor hurtigt de får deres dreambox eller lign op at køre, tager nok 1-2 minutter, så er du på, efter dog at have ladet den søge kanaler :)
Jeg ved ikke hvilke forestillinger du har dig og besværet?. Både DreamCastløsningen du omtaler OG løsningen jeg har valgt ville kunne være gode løsninger for folk alt efter deres temperament, evner, købekraft og eksisterende udstyr - Hvorfor så meget modstand på det? ...Der er jo helt oplagte gode grunde til at løsningen jeg har taget er den mest oplagte for mig - Den begrænser sig til en merudgift for mig på €40 (den udvidende server-software):

NUC'en bruger ca 10-12W idle med stående logon-til windows under 50W ved 100% stress test på alle cores. CPU forbruget forbundet med DVB løsningen er under 5% ved brug (med mindre der trancodes til ChromeCast, så stiger den til omkring 20%) - Og du bliver vedvarende ved med at glemme at NUC'en som sagt i forvejen står 24-7 i forvejen da dens hovedopgave er at være game-server og det med DVB server blot er blevet dens ekstraopgave. Der er således god økonomisk fornuft i at benytte den til formålet - også hvad angår strømforbrug.
bbplayer skrev:Men nej, har man det gamle liggende, så er det måske godt nok, det er svært at kæmpe imod. men optimalt er det ikke og nok også mere tidskrævene i en tid hvor vi gør alt op i tid og stress.
Tidsforbrug:
< 1 minut på installation af server-software
[valgfrit: < 2 minutter på opsætning af password for adgang til DVB serveren]
< 3 minutter på kanalscanning på serveren (Har ligefrem profil til hurtigscanning af bl.a. YouSee m.fl)
..Så har du info om den benyttede default port er er færdig med serveren med mindre du selv aktivt vælger at ændre porten eller andre settings (f.eks. hvor timeroptagelser skal gemmes mv)

Resten skulle man også gøre ifbm. alle andre løsninger:
< 5 minutter på routerkonfiguration mhp at åbne for adgang fra WAN.
< 5 minutter til app-store/Google play fremfinding og installation af klienter

Det mest belastende var faktisk: Opsætningen af klienterne, inkluderende besværlig ;;) indtastning via FJERNBETJENING(( !:( O-O (Arrrgh! !:( ) af serveradresse og ens selvvalgte adgangskode + konfiguration af spdif og framerate options mv. ...Fik jeg fremhævet tydeligt nok at jeg HADER besværet forbundet med at skulle indtaste noget via en fjernbetjening? :(
bbplayer skrev: Med gamle usb twin tuner, så taler du heller ikke 4K HDR support , kan jeg gætte.
Jo, 4K HDR support afhænger udelikkende af klienten - Der er tale om en DTV-C/T2 tuner. Så sålænge MUX'et kan tunes så kan det afspilles på klientenssiden sålænge bare klienten uderstøtter dekodningen af det - Problemet er snarere at der ikke (aktuelt) er noget 4K HDR at tune fra udbyderen ;)
#289404
Jeg tror ikke der skal graves dyrere i dette, trådstarter startede med opsøge bedre kvalitet, om ATV var bedre, og så kom debatten og ProgDVB imod en streaming løsning for bedre kvalitet. Dette afhænger så af ens signal, er det dvbt så er det ikke just bedre end streaming det er en misforståelse når vbr ikke er særlig højt på boxer på dvbt2.
Har man dvbc eller dvbs2 , så begynder man at kunne tale bedre kvalitet. Og her er progdvb fin men dyr fra 0 , og jeg mener mit alternativ når man starter fra 0 er billigere til dvbc/s2/t2 signalet.
Har man så div. liggende og har styr på de ting man roder med, så kan alle lave noget billigt eller toptune sin gamle bil i forhold til dem som må købe ny og ikke ved en dyt om biler.

Pointen er nok hvordan opnår man bedre kvalitet og billigst til sidst på flest enheder, lidt stik imod div aftaler man indgår med udbyder :) Så er der altså rigtige gode løsninger til flowtv.
Streaming er bare ikke optimalt for 95% af det som findes, måske et par UHD streams men så skal man jo også have en god fiber forbindelse, og ikke alle har det, så endnu en omgang krav og forbehold til hvad man har, kan og vil med det.

Hov,
Glemte at min SEGA Dreamcast står på hylden og tages ikke så tit i brug, og slet ikke til tv modtagelse, det kan den slet ikke og er alt for gammel O_O
#289405
Enig mht Boxer ...Rædsomt! ::l
Signalet er DVB-C - Har 1/1 Gbps bolignet-fiber hjemme, så de ca. 12 mbps er intet problem - heller ikke når jeg bruger klient på arbejdet.