Til al snak om Android TV - Google's styresystem til tv-skærme, mediebokse og spilkonsoller

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af DanielPT
#289312
Hej alle.

Jeg er ikke så skarp i det med Hz og fps :)

Men når man har film som er i 23,976 fps hvad er så bedst at sætte sin Nvidia shiled til?

Er det bedre med 60 hz?

Mange tak.

/Daniel
#289316
Hvis du kun ser film, så kan du basalt set godt sætte den i 24p output. Ulempen er, at brugerfladen kommer til at køre ekstremt trægt. 24p film kan godt pakkes fornuftigt ind i et 60Hz output, men mange tv-skærme kan også genkende 24p pakket ind i 60Hz og konvertere det tilbage igen. Det hele kommer nok lid an på, hvad du ellers bruger afspilleren til.

Nvidia Shield kan ikke skifte frekvens afhængigt af indholdet på systemniveau endnu. Forhåbentlig kommer det med en fremtidig opdatering.

EDIT: Torben var hurtigere.
Af steen6400
#289321
Kodi kan matche frekvensen uafhængig af hvad boksen er sat op til.
Af bleze
#289327
Rasmus, du tager fejl. Kodi på Shield kan sættes til at skifte frekvens.

Desværre viser LG OLED B8, 23 i stedet for 23,976 i info.
Brugeravatar
Af TBC
#289330
DanielPT skrev:Jeg bruger kun min shiled til film og serier hvad vil i anbefale? Plex har noget refesh rate ting ?
Så lad den stå i 50 Hz som udgangspunkt til Danske 50 Hz streamingtjenester ala DRTV, HBO, TV2 Play mv og brug Plex og Kodi med auto-framerate skift til 23.976 (aka 24 fps) til dine film og serier. Hvis du ikke ser dem igennem Plex og Kodi med auto-frame-rate-skift, så lad shield'en stå i de 24 fps og skid hul i at menuerne ser hakkende ud med kun 24 fps - filmen er vel vigtigere ;)

Den dag Shield får en 'match frame rate og content' mere universalt er der intet der kommer i nærheden af den boks som en streaming enhed - Så skal jeg sku også have en! Ind til da må jeg nøjes med en ATV 4K og mine ChromeCasts ude og hjemme.

I øvrigt skulle Shield understøtte op til 120 Hz i 1080p (Det som HDMI standarden tillader af båndbredde)
#289366
bleze skrev:Rasmus, du tager fejl. Kodi på Shield kan sættes til at skifte frekvens.

Desværre viser LG OLED B8, 23 i stedet for 23,976 i info.
Kodi er ikke systemniveau. Med systemniveau menes selve tv-styresystemet, således at hver app-udvikler ikke manuelt skal aktivere mulighederne. Altså så skift af billedfrekvens (og dynamikområde) er bygget ned i laget under alle funktionerne og apps.

Af tv-styresystemer er det kun tvOS (Apple TV), som kan dette på nuværende tidspunkt. Her kører det på systemniveau og virker som udgangspunkt med alle apps, med mindre app-udvikleren har en hjemmebrygget video-afspiller (i så fald skal de tage API'er i tvOS i brug for at aktivere match-funktioner).

Platforme som FireTV og Roku har - ligesom Android TV / Nvidia Shield - også muligheden for at skifte billedfrekvens, men igen er det en API, som app-udviklerne manuelt skal flette ind. Det får man aldrig nogensinde app-udviklere i bred forstand til at implementere. Det er derfor, at det er afgørende, at det sker på systemniveau.
#289368
Man kan omvendt sige, at så længe de gænge platforme fra Yousee, DR, Viaplay, Cmore, osv. osv. ikke magter at bruge Apples API, så får vi alligevel ikke framerate-switch. Der er ikke mange andre end iTunes (naturligvis), Netflix og medieprogrammerne såsom MrMC og Infuse, som bruger API'en fra Apple, så der automatisk skiftes framerate på ATV.
#289371
Tjo, men om klassiske broadcastere/distributører som YouSee gør det eller ej, har vel ikke den store betydning. De optager ofte programmerne i arkivet fra tv-kanalerne, hvor de allerede er speedet op, konverteret osv. Det kan afspillerne ikke gøre noget ved.

Både iTunes og Netflix bruger mig bekendt tvOS's standard videoafspiller, så de virker per default. Jeg tror ikke, at udviklerne har skulle gøre noget. Og mon ikke Apple med tvOS på et eller andet tidspunkt, i takt med at tvOS udvikles, udfaser ugangbare løsninger, ligesom de har gjort i iOS?

Jeg er personligt glad for, at der sker på systemniveau og at man ikke skal forsøge at presse de tjenester, som man anvender, igennem en app som Kodi, hvor man på andre parametre ofte mister billedkvalitet samt funktionalitet.
Af Supergris
#289389
Den anbefaler selv en framerate (Recommended), som bruges i de applikationer der ikke automatisk kan skifte.
Når du afspiller dine film, vil jeg anbefale dig at bruge KODI, som kan sættes til automatisk at skifte framerate, så jeg ser det absolut ikke som noget problem, da de fleste skærme/projektorer er i stand til at modtage og behandle de fleste frekvenser...