Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#289034
Nu har jeg de seneste 3 dage testet en ATV 4k på mit Xf90. De kilder jeg har set har været Netflix HD, 4k og DV (Ozark). Jeg har testet Viaplay HD serie, 720p fodbold og 4k fodbold

Jeg har på alle forsøgt at se det først gennem ATV 4k og derefter gennem fjernsynets indbyggede apps for at se om jeg kunne detektere en forskel. Og jeg må være ærlig og indrømme - jeg ved simpelthen ikke om jeg kan se en forskel. Måske en tendens til det på viaplay 4k kampene som indbyggede apps ikke kan klare men som alligevel er meget skarpere end deres 720p Streams. Men udover det ikke

Jeg kan dog sagtens følge at styresystemet er mere intelligent og hurtigere end smart tv delen i sonys tv


Men hvad siger i? Gør ATV 4k billedet bedre? Eller er dens berettigelse primært brugervenligheden og muligheden for køb af film i iTunes (hvilket jeg aldrig har gjort - og nok heller ikke intention om)???

Jeg er mest bare lidt nysgerrighed fordi den er købt i elgiganten med tanken om at jeg altid kunne levere den tilbage hvis jeg ikke følte det var pengene værd

Sendt fra min BLA-L29 med Tapatalk
#289035
Du får nok ikke bedre billede, du kan få mere præcist billede og afspilning måske mere flydende med dens nyere funktionalitet på film afspilning, og bedre lydformater.
En netflix film bliver ikke bedre, den stream du modtager er den samme, så er det billede profilen som reelt går ind og ændrer lidt, eller dit billede format som kan ødelægge det originale.
Her kan jeg f.eks ikke ændre netflix billede format, for 4:3 til Wide , som jo ødelægger 4:3 afspilning.

Den er nok bedre men det afhænger af dine enheder og apps, er disse også på tv, så er gevinsten nok minimal, hvis du ikke finder ATV's menu system særligt bedre og gider skifte til den platform som primær brugerflade. Det er jo forskelligt hvordan man vil dette..
#289041
Nej, det gør det ikke.

Fordelen ved ATV4K er at du har en mere smidig brugerflade samt kan købe indhold fra iTunes , som pt. er de eneste der tilbyder film i 4k/uhd dolby atmos.

Kort sagt er du ikke film buff, er der umiddelbart ingen grund til ATV.
#289043
Nej, ATV 4K giver ikke bedre billedkvalitet - Og taler vi YouTube vil den ligefrem ofte have dårligere kvalitet end TV'ets indbyggede app, da ATV 4K endnu ikke understøtter 4K videoer fra YouTube

Det som den kan gøre bedre end et TV's indbyggede smart-del er at den kan sættes til (OBS! dette kræver en aktiv ændring i ATV 4K's settings) at outputte i 24 fps fra f.eks. Netflix og 50 Hz fra HBO og DRTV mv. Hvis den som udgangspunkt står i 50 Hz, så kan det sættes til at skifte automatisk til den native billedfrekvens fps på bl.a. Netflix og andre [men ikke alle] apps. Smart-tv platforme opererer som udgangspunkt i 60 Hz. Så selv om du ikke kan få bedre billedkvalitet, så kan du altså med ændring af nogle indstillinger på ATV få bedre judder med brugen af en ATV4K over brugen af den inbygede smart-tv platform (afhængigt af dit TV's motion-compensation indstillinger ikke fucker det op, skal det dog også siges)

ATV kan også [igen en aktiv ændring i setting] sættes til at chromaopskallere til RGB, men det gør den ikke på hverken direkte elendig eller prangende vis - Afhængigt af hvilket TV man har kan der således være [meget minimale] forskelle på om et signal der er Chromaopskaleret af ATV 4K ser bedre ud på TV'et end hvis TV'et selv chromaopskalerer fra materialets YUV 4:2:0 - Det kan dog i nogle tilfælde blive en direkte ulempe i forhold til noget 4K materiale i forhold til den tilgængelige HDMI båndbredde, men det er en anden og mere kompleks snak.

Men hjemme hos mig ser det bedst ud hvis jeg lader min D-ILA projektor chromaopskalere i stedet for ATV4K, mens det ser bedre ud hvis jeg lader min Panasonic DMR-UBC80EGK Chromaopskallere DVB-TV, DRTV (HbbTV) og [4K+1080p] Blu-ray i stedet for at lade projektoren gøre det - Men det er næppe billedkvalitetforskelle de fleste vil bemærke sig da de er relativt diskrete - og nok også lettest ses relativt tæt på meget store skærme og projektorer.
#289044
Med andre ord, ikke værd at snakke om... :)

Den største fordel er nok, hvis du selv har en samling af rippede film i forskellige formater, du gerne vil streame fra din NAS eller PC, så vil du være langt bedre tjent med f.eks Infuse eller MrMC, hvor du er sikker på, at den understøtter alle formater af lyd og billede...
#289053
Sikker på alle formater af lyd og billeder?!? ...Så skal man vist have fat i en PC eller måske en Shield - Selv om jeg heller ikke er sikker på at den kan alle formater.

Hvad med f.eks. VP9, DTS-HD MA og DTS:X eller 24bit 88.2, 96, 176.4 og 192 kHz HD Lyd fra DVD-Audio og Blu-ray? ...Det kan min ATV 4K da i hvert fald ikke.
#289054
Personligt er jeg også mere til en Shield, men med Apple TV 4K med Infuse eller MrMC installeret, er de flestes behov dækket pænt ind, dog er det selvfølgelig en fejl, jeg skrev "alle", der skulle have stået "de fleste".
Jeg er, trods det, ret sikker på, det stadig er en bedre løsning end det indbyggede smart-TV i de fleste TV.

Personligt synes jeg, det er yderst sjældent HD-lydformaterne rent faktisk giver bedre lyd, da det som oftest er mixningen, der er mest afgørende for lydkvaliteten, men det er en anden snak; selvfølgelig er det altid rart, at man ved, man er i stand til at modtage og afspille den bedste kvalitet på markedet, og det ville også være et krav fra min side, hvis jeg skulle vælge en ny afspiller, at den kunne det, så derfor er det godt, der er alternativer, men nu gik snakken jo på en Apple TV 4K... :)
#289058
Apple TV'ets berettigelse ligger langt hen ad vejen også i, at den ikke holder op med at virke lige pludselig. "Smart" TV-funktioner har det med at holde op med at virke efter meget få år. Apple TV holder i noget nær ti år, og når/hvis den så bliver forældet, så kan man købe en ny dims til 1000-2000 kroner, i stedet for at man skal til at skifte et TV man ellers er godt tilfreds med.

Fordi det er Apple, så vil der altid være nogle som helst så at man købte noget andet, men faktum er, at med hensyn til understøttelse af flest mulige apps, så findes der ikke noget bedre produkt.
Senest rettet af Naiera 16. dec 2018, 03:36, rettet i alt 1 gang.
#289110
Jeg har som man kan læse i tråden faktisk selv måtte købe en ATV 4K, selv om mit hjerte ikke just slår videre entuisiastisk for Apple og deres politikker, som f.eks at jeg uden andre Apple enheder i huset reelt bliver "amputeret" i forhold til at få lov til at bruge ATV'et fuldt ud og convenient. Men den er købt af nødvendighed grundet dens 'match content and Frame Rate' option - og jeg mener at man hvis man skal have en almindelig bredt favnene streaming boks til det Danske marked og dets dominerende app forhold, så er der ud over ChomeCast ikke voldsomt mange andre oplagte mainstream anbefalinger at give end ATV'et og måske Shielden til den mere krævende bruger (ud over dens manglende match content and Frame Rate, som er det eneste der holder den tilbage fra at være den ultimative boks)

Men jeg syntes nu personligt selv at der er et mere attraktivt og bredere og mere independendt orienteret app-marked til Android-TV. Og særligt hvis man tæller den indbyggede ChromeCast funktion med kommer man ind stort set overalt, selv i forhold til netvideoer der slet ikke findes apps til - Nuvel, ATV 4K er dækket godt ind mht de største DANSKE apps direkte på ATV'et, hvilket sammen med 'match' funktion som sagt gør at jeg finder at det er den boks man er nødt til at anbefale flest. Men f.eks. savner jeg SERIØST f.eks. et ProgTV til Apple TV - Der må jeg endnu ty til PC'en i stuen når jeg skal se DVB fra ProgTV på projektoren, lige som jeg må i forbindelse med ukomprommiteret afspilning af 4K og 1080p Blu-ray filer.
Senest rettet af TBC 16. dec 2018, 18:45, rettet i alt 1 gang.
#289183
Torben Rasmussen skrev:Er det via en netværkstuner?
Ja, i mit tilfælde blot en DVB-t/c USB tuner der sidder i en NUC der i forvejen står 24-7 som game-sever.

ProgDVB serveren virker på både på LAN og WAN …bare man forstår at konfigurere en enkelt port i en router - Det fede i forhold til f.eks. en Slingbox er ud over prisen at man holder sig til at benytte den originale DVB stream og der ikke forgår nogen som helst degraderende reencoding.
#289213
Ja, men det er primært kommercielle løsninger der kræver at man enten køber dyr server-software, ligefrem skal betale for klienterne (som i tilfældet man Channels) eller ligefrem behæver købe en server-boks der nærmest koster det samme eller mere end ATV'et selv - jævnfør det med indtrykket af det mere independendt orienterede.

Men hvis der findes noget der kan følgende skal man være mere end velkommen til at pege mig i retningen:

- Udnytte enhver DVB tuner der har drivere installerede i Windows (så man ikke skal købe ny tuner)

- Gør mig i stand til at streame live-tv hjemmefra når jeg er uden for hjemmet - altså fra WAN og ikke kun på LAN

- Også samtidig har klient-software til Android-TV - foruden ATV'et (Jeg skal jo også stadig kunne bruge f.eks. soveværelsets Android-TV (og det ville være genialt også at kunne ChromeCaste hjemmefra på arbejdet)

- Må ikke transcode.

Edit: Jeg må prøve at kigge nærmere på TVMosaic - som det nærmeste det har lykkes mig at google som noget der måske opfylder ovenstående kriterier da jeg blev inspireret til at lede igen - Det må jeg undersøge nærmere ved lejlighed eller er der nogen der kan fortælle mig allerede nu om det opfylder ovenstående kriterier? - Den har Android TV klient support og ligefrem (desværre via transcoding) også fået ChromeCast support netop her den 10. December 2018 :) ...Så måske er det ligefrem appen der kan meget af ALT det jeg søger på tværst af platformene, inkluderende ATV'et?
#289283
TBC skrev:JMen hvis der findes noget der kan følgende skal man være mere end velkommen til at pege mig i retningen:
Det er da alt for kompliceret med en pc tuner?

Du får din en Dreambox, den har op til 4 tunere , den kan streame 16 forskellige kanaler hvis din sammensætning tillader det og hoveder(dvb-sX). med C/T er det vist lettere, har aldrig prøvet.
Du har apps på Android og vistnok VuPlus app på ATV.
Jeg kan så med lidt held smide det over på tv via chromecast, det er dog ikke altid perfekt , da den spejler skærm på telefonen men når man ikke har en boks på tv, så er det næstbedste.
Istedet for at trække kabler i huset, kan boksen forbinde til din favorit liste på modtager boksen, og så kan du sætte en boks nr.2 (behøver ikke 4 tuner, bare en billig til 700kr) og så har du samme funktion som på apps. Her bruges det primært til tyske kanaler / ukodet.
Med AndroidTV er der en specifik app til AndroidTV som klarer den del, så behøver man ikke boks nr. 2/3/4 .

Du kan pege på WAN ip, om du vil åbne den vej, jeg har ikke prøvet transcoding som understøttes og nok er at foretrække over WAN.

Kan man sætte sin yousee boks op, så kan denne også sættes op.
Der er tunere til C/T/S2/2x osv....