Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Drusaa
#286998
Hej.

Jeg står og synes Elgigantens kampagne med ''Renew it'' til macbooks, hvor man betaler den samme pris på en valgfri macbook med beløbet splittet over 36 måneder og efter 24 måneder kan man opgradere til den nyeste model, lyder næsten for godt til at være sandt. Jeg kan ikke finde noget, som står med småt og ved ikke om der er et catch. Hvad hvis man taber den på afbetaling? Så man opgradere til den nyeste model efter 24 måneder og betaler stadig til den gamle model? Skal man indlevere sin gamle macbook? Betaler man en macbooks pris og får man så to?

Er der nogen, der har haft erfaring med den her kampagne og ved hvordan det lige helt hænger sammen ::l :)
Brugeravatar
Af Gyzzo
#287033
Det er alt andet end et godt tilbud. En Mac holder værdien ret godt.

Du betaler i løbet af de 24 måneder 6672 kr., hvorefter den afleveres tilbage. Du kan herefter påbegynde en ny periode.

For 14 dage siden kunne en tilsvarende købes i Bilka for 8999 kr. Du skal være en meget dårlig sælger, hvis du ikke kan få mere end 2327 kr. for en to år gammel MacBook Pro.
Af Drusaa
#287194
Ja det giver mening. Så er spørgsmålet bare om du selv synes det er et godt tilbud og om du selv vil gøre det. Er stadig lidt skeptisk.
Og det vil så ikke sige at man på en måde betaler 1 macbooks pris for 2 da man opgradere. Så skal man bare til at betale til en ny periode. Så man kører ALTID på afbetaling hvis man bliver ved med at opgradere efter de 24 måneder?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#287346
Min kollega solgte en Macbook Air med 8 år på bagen, som ikke kunne starte og hvor han fjernede HDD inden salg for 800 kr. Der var 70 henvendelser på DBA på under en time. Jeg tror godt du kan sælge en fungerende Macbook Pro til væsenligt bedre penge end 2500 kr efter to år.
Af Kewin
#287350
Spændende debat, hvor jeg lige vil komme med mit syn på sagen, da jeg lige har været inde i Elgiganten Aalborg (Nytorv) og "impulskøbe" en 15" MacBook Pro! :D Min første Mac nogensinde :)

Tjek http://www.elgiganten.dk/renewit hvor man kan læse deres FAQ i buden af siden, foruden et opstillet priseksempel til alm. takst.

Min model koster 21.499 kr. kontant hos Apple.dk.

Den koster også 21.499 kr. kontant hos Rentefri.dk, som er en del af Humac.

I dag koster den 18.699 kr. kontant hos Elgiganten.dk.

Jeg har ikke råd til at købe den kontant, men jeg har råd til at købe den på afbetaling til 717 kr. over 30 måneder hos Rentefri.dk. Denne omkostning er lagt ind i mit budget for 2019.

Da jeg igen står inde i Elgiganten og afprøver maskinen, for lige at være helt sikker på at det skal være lige netop denne konfiguration, ligger jeg mærke til noget, som ikke var der for en uges tid siden.

Nemlig et nyt lille popup-agtigt prisskilt, der viser de to standard 15" Apple konfigurationer, hvor jeg kan spare 2.800 kr. i forhold til den vejledende udsalgspris. Her tænker jeg, at det da var gode penge at spare, og sukker lidt over, at hvis bare de havde den på afbetaling, da jeg ser en stander reklame for deres Renew IT aftale.

Bruger den udstillede MacBook Pro jeg står ved til kort at læse mere om det på deres hjemmeside, Googler Renew IT og finder en nylig tråd om det på HardwareOnline og Flatpanels! :D Skimmer dem hurtigt før jeg tager en længere snak med en af deres voksne sælgere.

Forklarer ham, at jeg ikke har råd til at købe den kontant, men at jeg har råd på afbetaling. Han nævner, at fordi de lige nu (vist de første 400 kunder) har 0 kr. i oprettelse, 0 kr. i månedligt administrationsgebyr og 0 i ÅOP er dette en rigtig god deal. Han nævner også, at det er en dårlig ide at finansierer den via Santander, hvilket jeg aldrig havde tænkt mig. Lån f.eks. 20.000 kr. nu, men end med at betale 25.000 kr. i sidste ende. No way.

Jeg siger til ham, at jeg som udgangspunkt slet ikke er interesseret i, at opgraderer denne computer, da jeg regner med, at den nok skal kunne holde en 4-5 år, hvilket han også mener er muligt. Siger jeg blot er interesseret i, at købe den til laveste mulige månedlige afbetaling. Dette skulle ifølge ham ikke være noget problem, da jeg ikke forpligter mig til at indleverer den og opgraderer til en ny, og sådan læser jeg det også i deres FAQ.

Jeg vil mene, at hvis man køber en MacBook Pro med Renew IT, og efter f.eks. 24 måneder vælger at returnerer den mod at få en ny MacBook Pro og forlænger sin aftale, så har man lavet en dårlig handel. Det kan Hr. og Fru Jensen, der ikke aner bedre sikkert finde på, og der tjener Renew IT tjenesten pengene hjem.

Det vil være bedre efter de 24 måneder selv at sælge ens gamle MacBook Pro, som man alt andet lige vil kunne få nogle flere penge for, og bruge salget til at udbetale restbeløbet hos Renew IT. Herefter kan man forlænge aftalen hvis man har lyst, og faktisk stå med lidt penge i hånden bagefter vil jeg mene.

Jeg endte med at give 540 kr. over 39 måneder. Købte også en sleeve til den til 349 kr. Samt han fik mig overtalt til at købe en forsikring til 1.999 kr. Denne skulle ifølge ham dække næsten det hele, hvis uheldet skulle være ude.

Sagde ellers, at jeg aldrig har haft forsikring på mine iPhones eller mine iPads, da jeg passer rigtigt godt på dem, men når denne MacBook Pro er så dyr, så følte jeg alligevel at det var for dumt at tage chancen. Men fordi de havde den til en god pris hos Elgiganten, så har jeg jo nærmest fået en gratis forsikring oveni hatten. Sådan vælger jeg at se på det, samt det månedlige afdrag gik fra 717 kr. ned til 540 kr.

Alt i alt virker jeg tilfreds, men er selvfølgelig altid interesseret i af vide om andre måske har spottet noget med småt :) Jeg har jo 14 dages fortrydelsesret, hvis der skulle være noget.

EDIT: **** jeg er dårlig til at fatte mig i korthed! :D Beklager denne wall of text...
Senest rettet af Kewin 1. dec 2018, 22:14, rettet i alt 1 gang.
Af BrianH
#287351
Er det kun Apples bærbare der holder en god brugtpris?
Jeg har købt den nye Mac Mini der med 32 GB ram, Core i7, og 512 GB ssd, løb op i et beløb jeg reelt ikke havde råd til.

Men hvis den kan sælges om 2-3 år, er det jo ikke 100% tabte penge, som en Windows pc ville være.
Det ville trøste lidt :)
Af Kewin
#287352
BrianH skrev:Er det kun Apples bærbare der holder en god brugtpris?
Jeg har købt den nye Mac Mini der med 32 GB ram, Core i7, og 512 GB ssd, løb op i et beløb jeg reelt ikke havde råd til.

Men hvis den kan sælges om 2-3 år, er det jo ikke 100% tabte penge, som en Windows pc ville være.
Det ville trøste lidt :)
Jeg vil mene, at Apples produkter generelt holder et højt niveau i resale value, hvis man selvfølgelig passer nogenlunde på dem.

Jeg har i hvert fald altid fået en rimeligt god pris, når jeg har opgraderet til årets nyeste iPhone eller iPad, og solgte de gamle.

Man skal derimod holde sig langt væk fra buyback eller tradein programmerne, da man kan få langt mere for dem på DBA eller GOG.
Af Decipher
#287353
BrianH skrev:Er det kun Apples bærbare der holder en god brugtpris?
Jeg har købt den nye Mac Mini der med 32 GB ram, Core i7, og 512 GB ssd, løb op i et beløb jeg reelt ikke havde råd til.

Men hvis den kan sælges om 2-3 år, er det jo ikke 100% tabte penge, som en Windows pc ville være.
Det ville trøste lidt :)
Man kan nu altså også godt sælge en 2 år gammel pc...
Af DemonTwisterz
#287391
Mange ting kunne jeg finde på at købe brugt... men en computer? Aldrig i livet! Jeg fatter seriøst ikke folk der køber brugt computerudstyr. Man kan købe det hardware der sidder i maskinerne fra nyt af til billigere penge end brugt prisen efter 2 år. Og når det kommer til Apple, jamen så kan man jo allerede købe den tilsvarende hardware fra nyt til under end tredjedel af den pris apple forlanger.
Af BrianH
#287420
DemonTwisterz skrev:Mange ting kunne jeg finde på at købe brugt... men en computer? Aldrig i livet! Jeg fatter seriøst ikke folk der køber brugt computerudstyr. Man kan købe det hardware der sidder i maskinerne fra nyt af til billigere penge end brugt prisen efter 2 år. Og når det kommer til Apple, jamen så kan man jo allerede købe den tilsvarende hardware fra nyt til under end tredjedel af den pris apple forlanger.
Men du får jo ikke en Macbook til en tredjedel, bare fordi du kan købe ssd, ram osv til en tredjedel... Så får du bare en masse komponenter som måske (måske ikke) kan sættes sammen til en computer