Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#280494
Som overskriften siger, er mit højt elskede Samsung UE65KS7005 blevet kasseret, grundet noget jeg troede var pixel fejl.
Det viser sig så at være tordenfluer, som på en eller anden vis er kommet ind under skærmen.

Samsung værkstedet siger, at en reparation ville koste mere, end min købspris dengang.
Gav 11.500 + forsikring for en demo til Black friday 2016.

Problemet er nu, vi ikke kan finde et teknisk tilsvarende TV inden for samme prisklasse.
Var derfor villig til at gå lidt op i pris, for at finde noget som kommer i nærheden af KS 7 serien.

Eftersom de efterfølgende 7 serier MU/NU ikke kommer i nærheden af mit SHUD/nano pernel som var i KS modellerne er jeg lidt lost..

Jeg har i mange år haft Samsung, og er stor tilhænger af Samsung.
Jeg havde derfor forstillet mig at en QE65Q7FN QLED fra Samsung, ville være noget af det nærmeste jeg kommer min gamle KS model.

Men efter at have snakket med flere sælgere, er jeg alligevel blevet i tvivl, og de mener ikke jeg kommer i nærheden af min tidligere skærm med Q7FN, de mener bestemt jeg skal op i en 9 serie for at kunne sammenligne.

Kan det virkelig være rigtigt, at jeg på nuværende tidspunkt ikke kan finde et teknisk tilsvarende TV til min tidligere UE65KS7005?

Gerne i Samsung. Budget 12-15000

På forhånd tak :)
#280496
Den bedste valueskærm i den prisklasse, vil jeg mene er Sony 65XF9005, men så er det jp ikke længere en Samsung.
Du vil få bedre billede end din gamle skærm, og en rimelig HDR-ydelse.

Hvis det skal være Samsung, vil jeg mene Q7eren godt kan matche dit gamle TV målt både på billed- og den tekniske kvalitet, da der i begge tilfælde er tale om et kantbelyst LED-TV, i Q7erens tilfælde endda med Quantum dots, som skulle give lidt bedre farver, sortniveau mm.
Når det kommer til HDR, er de nok begge lige dårlige...
#280498
Nu du siger det, ja, så er det korrekt, dog skulle de have forbedret ydeevenen dette år, ved at anvende en anden metallegering i forbindelse med partiklerne .
Hvorfor valgte Samsung mon så først sidste år, at anvende betegnelsen "QLED" i modelbetegnelsen ved de bedre af deres skærme?
Mit gæt er, de prøver at vildelede nye kunder, så de tror, der er tale om ny teknologi... :(
Senest rettet af Supergris 13. okt 2018, 22:17, rettet i alt 2 gange.
#280501
Q modellerne vil jeg mene er bedre skærme end end den KS du havde, jeg har set begge, dette er inklusiv Q7 der også er kantbelyst, ved Q 8 og 9 er forskellen markant bedre, de er bagbelyste
#280503
Hvad er det præcist som går 65XF9005 til en bedre skærm end Q7eren? Det er også helt klart billigere.
Men jeg må indrømme, at jeg er stor fan er Samsung design, smart remote og one connect boks.
Jeg blev også forslået en LG 65SK8500 i dag, som i følge elgigantens sælgere også skulle være en bedre skærm. Men LG's design, styresystem og billig plastik remote taler mig lidt i mod.

Jeg er kommet frem til at SUHD og Samsungs nye betegnelse QLED er godt det samme?
Vil det sige jeg kan forvente nøjagtig det samme af Q7'eren, som min tidligere KS7'er? Blot Q7'eren?

Havde klart håbet på lidt flere fordele ved Q7'eren, eftersom jeg skal smide 3-4000 oveni for sådan en model.
#280504
Grandahl skrev:Q modellerne vil jeg mene er bedre skærme end end den KS du havde, jeg har set begge, dette er inklusiv Q7 der også er kantbelyst, ved Q 8 og 9 er forskellen markant bedre, de er bagbelyste

Er en smule forvirret omkring QE65Q8D modellen. Nogle steder står der kantbelyst andre steder bagbelyst. Har det noget at gøre med om det er den europæiske model eller ej?
#280514
Jeg har ikke lige styr på om de i US har et andet navn for den, men her er den bagbelyst ligesom Q9, Q9 har dog flere zoner.

Der er anmeldelser af både Q8 og Q9 her på siden.
#280515
ift. dit spørgsmål ang. Q7 og Sony XF9005. 9005 har den fordel at den er bagbelyst ( Ligesom Q8 og Q9 ), dette giver ofte en mere homogen belysning, det at det er delt ind i zoner gør oplevelsen ved HDR bedre og igen mere homogent. Yderlige er 9005 god til bevægelse der gør sig godt ved sport f.eks.

Men Q7 er en virkelig god LCD skærm ingen tvivl om det.

LG´s LCD skærme er med IPS paneler, disse udmærker sig ved at have gode betragtningsvinkler, men ift. VA paneler dårligere kontrast/sortniveau. IPS paneler er virkelig dårlige til HDR.
Jeg har set virkelig mange IPS skærme som jeg ikke bryder mig om ( især LG 6 serien ), dog synes jeg at specielt 9 serien, men også 8 serien fra LG ( jeg har ikke set dette års modeller, det er dem fra sidste år ) har givet et løft til billedkvaliteten, de er gode. Men det ændrer dog ikke ved for mig, at jeg foretrækker VA paneler
#280519
Hvor er din ks7005 købt henne? Jeg har et ks8005 købt nogenlunde omkring samme tid som dit. Der opdagede jeg også 2 tordenfluer for omkring halvanden måned siden. Der blev min reparation dækket, da det var inden for 2 år efter mit køb.

At reparationen ikke gik så godt er så en anden side af sagen, men det er vi heldigvis ved at finde en løsning på :)
#280522
Grandahl skrev:ift. dit spørgsmål ang. Q7 og Sony XF9005. 9005 har den fordel at den er bagbelyst ( Ligesom Q8 og Q9 ), dette giver ofte en mere homogen belysning, det at det er delt ind i zoner gør oplevelsen ved HDR bedre og igen mere homogent. Yderlige er 9005 god til bevægelse der gør sig godt ved sport f.eks.

Men Q7 er en virkelig god LCD skærm ingen tvivl om det.

LG´s LCD skærme er med IPS paneler, disse udmærker sig ved at have gode betragtningsvinkler, men ift. VA paneler dårligere kontrast/sortniveau. IPS paneler er virkelig dårlige til HDR.
Jeg har set virkelig mange IPS skærme som jeg ikke bryder mig om ( især LG 6 serien ), dog synes jeg at specielt 9 serien, men også 8 serien fra LG ( jeg har ikke set dette års modeller, det er dem fra sidste år ) har givet et løft til billedkvaliteten, de er gode. Men det ændrer dog ikke ved for mig, at jeg foretrækker VA paneler

På den måde kan jeg måske godt se fordelen med XF9005, og at den selvfølgelig også er 4000 billigere end Q7. Så er spørgsmålet om man kan omskole sig selv til en Sony skærm.

Men må indrømme at Q7 taler mest til mig, uden tvivl.
-Og hvis den er kant belyst, lige som KS7'eren var - så ved jeg ikke om det ville gøre noget forskel for mig - da jeg var rigtig godt tilfreds med min KS7.

Så må jeg bare krydse fingre for Samsung har gjort noget ved deres styresystem. (Har ikke kunne åbne visse apps, siden første og eneste opdatering på min gamle KS7'er)

Men om Q8'eren er de sidste par tusind værd, det er jo svært. Man skal jo også stoppe et sted.
#280524
reptilen skrev:Hvor er din ks7005 købt henne? Jeg har et ks8005 købt nogenlunde omkring samme tid som dit. Der opdagede jeg også 2 tordenfluer for omkring halvanden måned siden. Der blev min reparation dækket, da det var inden for 2 år efter mit køb.

At reparationen ikke gik så godt er så en anden side af sagen, men det er vi heldigvis ved at finde en løsning på :)

Min er købt den 25. november 2016 - så den er stadig under 2 år.
Men fik afvide af forsikringen at det ville være dyre at reparerer den i forhold til min købspris dengang. (11.500 + forsikring)
Kunne forestille mig din KS8'er nok har været dyre?

Så forsikringen vil så betale min købspris tilbage, da de ikke kan finde teknisk tilsvarende tv.

Så derved går jeg med overvejelser omkring Q7'eren, da jeg enlig troede det var noget af det tætteste jeg kom på min KS7'er.
Men kan godt på de forskellige sælgere, at jeg nok ikke skal forvente et bedre tv end den jeg havde.
Det kan jeg slet ikke forstå.

Virkelig en skam med din KS8'er. Håber i finder en løsning :)