Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#280395
Jeg har lige indkøbt mig en Xbox one x, og jeg har fået 4k og hdr indstillet til boxen og tvet.
Men er der noget jeg skal ind og finpudse, for at få den bedste hdr og 4k oplevelse i spil?

Da jeg spillede på den gamle alm Xbox one, da brugte jeg jo bare technicolor profilen til gaming, film og tv.
Jeg syntes spil i HDR har nogle meget kraftige farver, men måske jeg bare skal vænne mig til det?

Er det bare at bruge HDR Spil profilen, og så er det bare det?
#280402
Spil-profilen hos LG er ret kold i sit udtryk, men du kan faktisk få den skruet over i et fornuftigt leje ved at ændre på farvebalancen (Du har ikke adgang til ret meget i farveprofilen). Det er et stykke tid siden jeg rodede med en C7'er, men jeg mener du skal have skubbet håndtaget over i noget ala V37 (varm 37), hvor den fra default står på noget med "kold" (K50 eller noget i den stil) i menuen.
#280407
Jeg har selv målt på det tidligere, men det var da jeg kaliberede en kammerats B7'er, så jeg noterede ikke værdien. Man vælger jo blot hvad man synes giver det mest naturlige billede og til spil, så er det jo typisk ikke filmmateriale man kigger på, så jeg synes godt et koldere billede kan retfærdiggøres.
#280513
De mest optimale indstillinger for HDR spil profilen er :

HDR Spil:

OLED-Lys: 100
Kontrast: 100
Lysstyrke: 50
Farve: 50
Skarphed: 10
Farvetone: 0
Farvetemperatur: Varm 35 (standard er K30 som er meget kold og blålig)
Dynamisk kontrast: Fra
Dynamisk farve: Fra
Hele farveskalaen: Automatisk
Super Opløsning: Mellem
Gamma: Mellem (greyed out)
Støjreduktion: Fra
MPEG-Støjreduktion: Fra
Sort Niveau: Auto (greyed out)
Rigtig Biograf: Fra (greyed out)
Tilpasning af skærmens lysstyrke: Fra
TruMotion: Fra (greyed out)

De fleste billede forbedrings systemer er slået fra for at holde input-lag så langt nede som muligt.
Senest rettet af Blackspot4200 15. okt 2018, 15:02, rettet i alt 2 gange.
#280605
Det kommer vel an på, hvad du mener med "forbedringssystemer". :)
Blandt filmnørder og purister er der bred enighed om, at alt skal slås fra, men i den sidste ende, er det jo op til den enkelte.
Jeg mener sagtens, det kan forsvares f.eks. at benytte lidt støjreduktion i nogle tilfælde, afhængigt af kildemateriale.
Du kan prøve at lege med de forskellige indstillinger og finde ud af, hvad du foretrækker. Det er ikke noget, der er farligt. :)

Blot det, du forholder dig kritisk til de forskellige billedindstillinger er et stort skridt frem, i forhold til hvordan folk normalt gør, når de har investeret i et nyt TV, selvom de gerne ofrer en betydelig sum penge på et godt en af slagsen...
#280610
Dalgaard87 skrev:Kan se de samme ting også er slået fra under technicolor profilen under tv og film.
Skal jeg bare lade dem blive sådan, ellers skal jeg slå alle forbedringssystemer til under tv/film
Til alm film og tv kan du bruge Technicolor og med systemerne slået fra men til HDR film indhold kan du på TechniColor profilen sætte dynamisk kontrast til Lav da det giver “active HDR” som skulle forbedre HDR10 indholdet med dynamisk metadata for bedre visning af skyggedetaljer og detaljer i højlys.
#280653
Blackspot4200 skrev:De mest optimale indstillinger for HDR spil profilen er :

HDR Spil:

OLED-Lys: 100
Kontrast: 100
Lysstyrke: 50
Farve: 50
Skarphed: 10
Farvetone: 0
Farvetemperatur: Varm 35 (standard er K30 som er meget kold og blålig)
Dynamisk kontrast: Fra
Dynamisk farve: Fra
Hele farveskalaen: Automatisk
Super Opløsning: Mellem
Gamma: Mellem (greyed out)
Støjreduktion: Fra
MPEG-Støjreduktion: Fra
Sort Niveau: Auto (greyed out)
Rigtig Biograf: Fra (greyed out)
Tilpasning af skærmens lysstyrke: Fra
TruMotion: Fra (greyed out)

De fleste billede forbedrings systemer er slået fra for at holde input-lag så langt nede som muligt.
Takker for spil-settings..er selv på disse på min spilprofil B7V
men flere af ovennævnte er dog ikke greyed out, selvom jeg er i spilprofilen og HDR aktiveres i spillene...

som Gamma: Mellem (greyed out)
Sort Niveau: Auto (greyed out)

Er det mig som roder rundt i profilerne eller er disse eventuelt åbnet op via fw.? Gamma & Sort niveau (kan ses her, samtlige under spilprofil/bruger)

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede