Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#278929
Hej alle,

jeg overvejer at købe et xbox one x. Dertil har jeg et par spørgsmål jeg håber I kan hjælpe mig med at afklare.

Hvor køber I jeres spil? Er det typisk digitale eller fysiske versioner?
Jeg har set en del billige titler på Amazon, jeg antager at man bare kan købe disse da jeg kan forstå den er region free.

Jeg har lidt svært ved at forstå enhanced konceptet. Er enhanced blot en genudgivelse af gamle spil med en forbedring? Hvad kalder man så nye dedikerede spil - altså nogen der er udviklede til xbox one x i 4 k HDR 60 fps?
I øvrigt kan jeg ikke rigtigt se på titlerne at de er til one x frem for blot one?

På forhånd tak,

Mvh. Kim
#278937
Jeg køber alle mine spil digitalt, da jeg ikke har plads til alle spilæskerne.

Enhanced konceptet handler om Xbox One X forbedringer i forhold til basis Xbox One hardwaren. Det har således intet at gøre med genudgivelser af gamle spil.

Helt konkret handler Xbox One X enhanced om højere opløsning og diverse grafiske forbedringer (bedre teksturer, højere framerate osv.). Selvom et spil ikke har specifikke Xbox One X enhanced features vil alle Xbox One spil køre med en mere stabil framerate på Xbox One X.

Desuden afvikles alle bagudkompatible spil fra den originale Xbox og udvalgte Xbox 360 spil i 4K opløsning og i visse tilfælde også med HDR (bl.a. Halo 3) på Xbox One X. Der tilføjes desuden automatisk 16x anisotropisk filtering i alle bagudkompatible spil, hvilket resulterer i et skarpere billede.

Der er en liste over hvilke spil, der er Xbox One X enhanced her:
https://www.xbox.com/en-us/games/xbox-o ... anced-list

Bemærk at der ikke findes spil, der er er udviklet udelukkende til Xbox One X. Alle Xbox One spil kan afvikles på både den originale Xbox One, Xbox One S og Xbox One X.
#278939
Jeg køber efterhånden en del digitalt indhold i de amerikanske app-butikker. F.eks. apps, film og spil. Nu er jeg personligt mere til spiludvalget på PS4, så jeg har faktisk ikke prøvet at købe spil fra den amerikanske butik på min Xbox One.

På PS4 kræver dog blot, at man køber gavekort over nettet og indsætter en kode, og man sparer altså en del penge i sidste ende. Det er værd at undersøge, synes jeg (måske nogle Xbox-ejere herinde allerede gør det og kan kommentere?).
#278941
Vedr. "Enhanced" så skal genudgivelse forståes på den måde, at de kan patche ældre spil, som dermed bedre kan udnytte de nye muligheder en Xbox One X kan tilbyde, end da man måske oprindeligt købte spillet til sin Xbox One.

- Langt de fleste nye spil vil være optimeret til Xbox One X
- Ældre spil kan blive/er blevet patchet til bedre at kunne udnytte de nye kræfter i Xbox One X.
- Er man Gold-medlem er der 4 gratis spil hver måned samt mange udsalg (digitalt)
- Der er ca. 500 bagudkompatible titler fra Xbox 360 og den originale Xbox, som virker til Xbox One/S/X
- Det er mit indtryk, at det er meget svært at købe spil nu fra andre regioner - også via gavekort. Det har før i tiden været muligt at fifle lidt med adresser og kreditkort etc, men jeg mener, de har lukket en del huller efterhånden både via VPN over mobil og PC etc.
#278949
Mange tak for svarene - Det hjalp på forståelsen - omend jeg stadig synes det er lidt forvirrende med alle de nye koncepter siden jeg købte konsol sidst :)

Christopher, du nævner Gold medlemsskab. Hvis jeg kun er interesseret i single player, har du så nogen idé om det der Gamepass er bedre (se link)? Og hvor mange spil kan der ligge på disken?

I øvrigt antager jeg, at såfremt man køber et spil digitalt, henter det, og derefter sletter det, så vil man i fremtiden kunne hente det igen?

https://www.microsoft.com/da-dk/p/xbox- ... 0k6l8/0008
#278950
Ja, du henter det blot igen hvis du skal bruge pladsen til noget andet. Jeg ved ikke helt om man beholder save-games, så man kan fortsætte hvor man slap. Så vidt jeg ved, så skal man på PS4 have deres Plus-abonnement for at beholde save-games i skyen.
#279033
Snuppede selv sådan en X version engang sidste år, efter man havde købt et OLED B7V da den gamle Xbox One som nærmest aldrig havde været brugt ikke kunne udnytte OLEDs UHD og HDR feature.
Kostede vist 2995 for X versionen i 2017 inkl PUBG spil. og jeg kan takke flatpanels tilbudsoversigt for den pris, som var nærmest identisk med prisen i USA på daværende tidspunkt.

Har sidenhen køb en del fyiske spil, når de var på tilbud Far Cry5, Forza7 Detiny2, men der gør jeg ike længere da det er lidt smårriterende og pia at skulle skifte disse disks. (tjah' dovenheden længe leve :o )
og har fra tid til anden købt GOLD medlemskab når det er på tilbud i den danske store for omkring 20 DKK pr måned.
Men har besluttet bare at tage 1 år fra af de internationale online gavekort-forhandler hvor man kan få det til nogenlunde samme prisniveau 1 år koster mellem 240 til 260 DKK fra udenlandske forhandlere, og jeg er af indtrykket at GOLD medlemskabet også virker på vores breddegrader og med en dansk microsoft-live-konto. eneste con kan være at nogle af disse prebetalte GOLD subsr. gavekort skal aktiveres bag en VPN i det pågældende land, og man i praksis sagtens kan knyttes dette GOLD subscr, til en dansk konto når det alene er GOLD og ej spil.. - men har ikke prøvet det endnu med et udenlandsk Gold subscr. så kan være jeg har misforstået dette??

- men al kredit til enhanced feature, ret imponerende som den kan geare ældre spil.. a'la Red Dead redemption i UHD og så er det også et plus med bagudkompablelitet selvom jeg godt nok misunder nogle af Sonys eksklusiv-titler..For eksempler af enhanced effekten så tjek YT kanalen Digital foundry som viser effekten i 4k/60.
men jeg så dog gerne at Microsoft og spiludvikler justerede deres spil til nutiden, og lavede spil med udgangspunkt i det højere niveau da er er en verden til forskel på 1.3 terafloops til 6teraflops og konstant skulle binde knude mellem disse to størrelser, men bevares så lyder der nok et ramaskrig fra de ældre konsollers bagland, især et spil som PUBG i final release 1.0 here er X versionen virkelig blevet forkrampet fra pre-realease edition, da old gen One/S brokkede sig over det var unfair i et online game ..

Største con ved enhanced er mængden det fylder.. vi er oppe omkring +/-100 GB på visse tunge titler som fx Forza7.
Sætter selv min lid til eksterne HDD som M.2 Sata og M.2 NVMe cards for at få acces time ned.
men NVMe M.2 pci-cards som de senete 1TB jeg har købt, er dog spild af penge via USB protocollen, selvom de kan kapere i de 4 cifre mb/s via onboard scoket lanes så er NMVe trukket ned på sata3 niveau med lige under 500mb/s read/write..https://i.imgur.com/l45fsnf.jpg