Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#272839
Hvis jeg ændrer indstillingerne pt på pauseskærmen på tv2 sport. Så går de igen på de andre kabel tv kanaler. Så det tyder jo på at det ikke er HDR, selvom tv’et beskriver det i billedeopsætning. Meget mystisk. Hvis det havde været HDR jeg tweakede på, ville disse tweaks ikke gå igen på alm HD kanaler.
#272840
Rasmus Larsen skrev:Ift. fejlfinding, så tror jeg det er vigtigt, hvis der oplyses:
- Tv-leverandør (og boks eller direkte signal)
- Tv-skærm
- Om tv-signalet registreres som HDR eller ej

Hvis det ikke kommer igennem som HDR, men farverne alligevel fremstår matte, så kunne det tænkes at boks eller tv-skærm måske læser SDR-delen af HLG-formatet forkert? (der bruges jo Rec.2020 farverum ved udsending - måske det giver kompatibilitetsproblemer)

Hvis vi kan samle lidt mere konkret sammen, så vil jeg gerne prøve at gå til tv-distributørerne for at høre om de kan kommentere.
Stofa-direkte kabel tv

Sony A1 65 med nyeste SW

Tv’et registrerer alt som HDR også den pauseskærm der kører pt, men har ikke skiftet til HDR “mode”
#272842
Må indrømme at jeg ikke kan vurdere om der er en decideret fejl i forhold til farverne, men kan da godt se at de er lidt mørkere end normalt. Nu har jeg dog kommenteret i tråden, så tænkte lige at jeg ville ligge mine data ind. Og ja, min skærm skriver også det er HDR. Jeg er dog lidt i tvivl om hvilke indstillinger det er jeg skal tjekke om der ændres på ved skift til HDR kanalen? Nu hvor der ikke er en decideret HDR profil på Sony tv.

Stofa via kabel
Sony XE9305 med nyeste SW
#272843
Mit tv registrerer også pauseskærmen som HDR. Er langt fra sikker, men når jeg tænker lidt over det, så synes jeg måske billedet på Viasat UHD også har været lidt mørkere til tider, når jeg ser fodbold her. Og det er jo ikke engang i HDR...
#272854
Jeg har Stofa direkte i mit tv

Sony A1

Hvis jeg går ind i billede indstilling, så står der "HDR" oppe i højre hjørne, men den bruger stadig "personlig" profil.

Her er billedet også meget mørkt i forhold til den almindelige TV2 kanal. Det er det samme på Viasat ultra HD... Og det synes jeg er irriterende, da den lavere lys styrke gør billedet mere kedeligt... Og da lys i forvejen står på maks. På Sony A1'eren så er der ikke så meget at gøre ved.
Jeg synes ikke umiddelbart at farverne er forkerte, men kan ikke bedømme om HDR effekten er der...
#272858
Iøvrigt sjovt du siger det med Viasat Ultra HD....det var jo det jeg kom til at tænke over også. Men på Visat Ultra HD er der jo ingen HDR, så den del bør ikke spille ind her. Medmindre kampen optages i HDR og det så kan spille ind, selvom de ikke bliver sendt ud i HDR...
#272860
Rasmus Larsen skrev:Ift. fejlfinding, så tror jeg det er vigtigt, hvis der oplyses:
- Tv-leverandør (og boks eller direkte signal)
- Tv-skærm
- Om tv-signalet registreres som HDR eller ej

Hvis det ikke kommer igennem som HDR, men farverne alligevel fremstår matte, så kunne det tænkes at boks eller tv-skærm måske læser SDR-delen af HLG-formatet forkert? (der bruges jo Rec.2020 farverum ved udsending - måske det giver kompatibilitetsproblemer)

Hvis vi kan samle lidt mere konkret sammen, så vil jeg gerne prøve at gå til tv-distributørerne for at høre om de kan kommentere.
-YouSee kabel-tv med Humax YS 4000
-Grundig 65vlo9795sp
-VM kampen registreres ikke som HDR
(jeg kan ikke 100% sige at mit TV understøtter HLG, det gør det via fil fra USB stick)

Der er fine lyse farver når kampen starter. Ser jeg Netflix i pausen med HDR materiale fra boxen og stiller tilbage til kampen, så er farverne matte. Så det er en software-bug.
Hvorfor jeg ikke får HDR signal er dog et mysterie.
#272882
Beckham: Jeg tror godt, at det kan være relateret faktisk. HLG-formatet indeholder jo både SDR og HDR-versionen af billedet, men før VM startede overvejede TV2, hvorvidt de skulle bruge det store Rec.2020 farverum (eller det normale Rec.709) med henvisning til at ældre modeller uden HDR kunne misfortolke det. Måske er det her problemet ligger.

At billedet overordnet er lidt mørkere end normalt er ikke unormalt med HDR (sker også med visse UHD Blu-ray-udgivelser). Det lyder som om, at det særligt er Sony A1 ejere, der noterer sig dette her i tråden? Måske Sony har valgt en HLG-implementering der er lige til den mørke side.
#272883
PS: YouSee har været proaktive og netop givet os lidt yderligere information i indbakken. Jeg har ikke nået at tale med dem om det endnu, men de bekræfter, at menuerne har spøjse farver på TV2 Ultra-kanalen. Det skyldes, at selve menusystemet på YouSee-boksen endnu ikke er gearet til HDR.

Og fortsæt endelig med at byde ind, hvis andre derude har erfaringer. Det her er jo også en læringsproces for tv-udbyderne, så jeg tror bestemt, at de vil være glade for input med specifikke skærme / konfigurationer.
#272887
-YouSee kabel-tv med Humax YS 4000

Problem:
Ingen lyd i baghøjtalere på DD 5.1 signal

Har tjekket den alm. TV2 kanal, og her er der lyd i baghøjtalerne.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7