Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Sverkel
#255768
Hejsa.

Siden jeg fik min nye Mac har jeg købt en 4K skærm på 32" til den så jeg kunne tilslutte den til den når jeg skulle lave ting der kræver en større skærm. Jeg har dog nogle udfordringer med de skærme jeg har haft.

Indtil nu har jeg haft 6 x BenQ skærme af modellen PD3200U som alle havde pixelfejl. Jeg har haft 2 x Samsung U32H850 som også havde pixelfejl. Sidst men ikke mindst har jeg nu fået en AOC U3277PWQU ind af døren og den er også fyldt med pixelfejl...

Det eneste de alle har til ens er at de alle er 32" og 4K opløsning... Er der nogen herinde der ved om det er meget normalt at skærme i denne størrelse og med den opløsning lider af pixelfejl?

Jeg ved snart ikke hvad jeg mere skal prøve/gøre for at få en skærm uden fejl. Jeg har som det kan læses prøvet forskellige skærme med forskellige typer panel (IPS, VA & TN) men de har alle pixelfejl.
Af Sverkel
#255779
Det er det ikke umiddelbart. Jeg har skærmen sat til via DisplayPort til en Kensington Dock som så leverer signalet til min Mac via USB-C.

Men det lyder interessant det du siger. Kan min Mac eller min Dock godt være skyld i de døde pixel på skærmen?
Af Sverkel
#255781
bbplayer skrev:Du må da næsten have dokumenteret alle disse skærme med fejl?
Jeg har sendt dem alle retur og fået ombyttet dem :) BenQ skærmene blev ombyttet hver gang indtil jeg sagde stop og fik mine penge retur. Men flere af dem havde også forfærdelig meget lys fra hjørnerne.
Brugeravatar
Af bbplayer
#255785
Som Torben nævner, så kan dit grafik kort godt skabe pixels som ligner fejl men er fejl på hukommelsen til grafik kort. Kan du beskrive disse defekte punkter, eller har et nu som måske kan dokumenteres på en baggrund modsat pixels farve?
Af Sverkel
#255787
bbplayer skrev:Som Torben nævner, så kan dit grafik kort godt skabe pixels som ligner fejl men er fejl på hukommelsen til grafik kort. Kan du beskrive disse defekte punkter, eller har et nu som måske kan dokumenteres på en baggrund modsat pixels farve?
Jeg har netop prøvet at tage min AOC skærm fra min Mac og jeg kan stadig se de døde pixels :(

Det er bitte små grønne, røde eller blå prikker som ikke går væk og hele tiden er på samme sted.

Men mener i dermed at min Mac eller Dock ødelægger skærmen lige så snart jeg sætter den til eller bør de gå væk igen når jeg tager min Mac fra?
Brugeravatar
Af bbplayer
#255800
Der er jeg dig svar skyldig, er de pixels på samme sted uden signal, så må skærmen jo være defekt.

Det lyder da som du hurtigt kan se det på den næste , så du bør nok ikke tilslutte en ny skærm, før du sikrer skærmen tændes og ikke har skærm fejl inden din Mac tilsluttes, det behøver ikke var grafikkort men måske overgang i udgangen som også var det som blev sagt. at porten kunne være årsag, hvor jeg tænkte grafik kort.
Af Sverkel
#255809
bbplayer skrev:Der er jeg dig svar skyldig, er de pixels på samme sted uden signal, så må skærmen jo være defekt.

Det lyder da som du hurtigt kan se det på den næste , så du bør nok ikke tilslutte en ny skærm, før du sikrer skærmen tændes og ikke har skærm fejl inden din Mac tilsluttes, det behøver ikke var grafikkort men måske overgang i udgangen som også var det som blev sagt. at porten kunne være årsag, hvor jeg tænkte grafik kort.
Ja de er helt samme sted.

Det er en god pointe. Jeg prøver at lade være med at tilslutte min næste skærm til noget som helst andet end strøm næste gang og ser hvordan det ser ud ;)

Tak for de gode råd indtil nu :)
#255814
Din Mac burde ikke kunne ødelægge noget. Det var mere dét om den havde en defekt i sit grafikkort/controller/... som lavede fejl samme sted på skærmen hver gang.
Af Sverkel
#255818
Torben Rasmussen skrev:Din Mac burde ikke kunne ødelægge noget. Det var mere dét om den havde en defekt i sit grafikkort/controller/... som lavede fejl samme sted på skærmen hver gang.
Modtaget :) Jeg vil prøve også at tage min Mac med på arbejde og se om mine skærme der viser samme pixelfejl, bare for at teste det.
#255822
Hvis vi leger videre med tanken om, at det er Mac'en, så skal grafikkortet nok stresses før fejlen opstår, dvs. fuld-HD-opløsning behøver ikke udvise problemer.
Af Sverkel
#255825
Torben Rasmussen skrev:Hvis vi leger videre med tanken om, at det er Mac'en, så skal grafikkortet nok stresses før fejlen opstår, dvs. fuld-HD-opløsning behøver ikke udvise problemer.
Skærmen er 4K og jeg kan se problemet lige med det samme derhjemme. Jeg har dog også 2 x 4K skærme på jobbet så det bør kunne testes meget let.
Brugeravatar
Af DaneLaw
#266687
og så forsvandt enhver update efter gutten ville tjekke på sin arbejdsskærm.. ja ja hvorfor ikke..

for snakker vi x9 4k 32" skærme åbnet & returneret uden egentlig produkt-defekt (godt nok en del)
Sverkel skrev: Ja de er helt samme sted.
Trådstarter uden at negrohumpe din ½ år aldrende tråd, kom du egentlig til en konklusion?