Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Skyheart
#252127
Er med på den ene er rettet mod AMD og den anden mod Nvidia, men er det korrekt, at de fleste nye grafikdrivere understøtter begge standarder, så det ikke er så vigtigt, om man kører med f.eks et AMD gfx på en Gsync monitor?

Mvh Thomas
Af Hanga
#252128
Det er forkert.

G-sync er en hardware løsning, der sidder en chip eller lign i skærmene som kommunikerer med nvidias kort, og kun deres kort.

Freesync er en softwareløsning, så skærmens refresh rate ændres ikke på samme måde som den gør ved G-sync. Jeg ved ikke om nvidias kort kan køre Freesync, men jeg tror det.

Sendt fra min D5803 med Tapatalk
Af Skyheart
#252129
Okay, tak.
Passer det så, at både Gsync og Freesync egentlig kan undværes, hvis ellers man har et kraftigt nok kort, til at trække det man nu spiller?
Er det så vigtig en feature? Synes folk er ret uenige om det i forskellige fora.
Jeg kigger lige nu på en Asus Mg279q og den har nemlig Freesync, men vil nok køre med et Nvidia kørt. Vil det så være et problem?
En tilsvarende skærm med Gsync er en del dyrere.
Af mbm
#252137
hhmm ikke helt vil jeg mene.
Frameraten vil altid variere lidt og med Gsync justeres frameraten til skærmen
Af hca2000
#252145
Ja, de to teknologier duer ikke sammen. Freesync er kun tilgængelig med kort fra AMD. Med Nvidia kort virker den som en hver anden skærm, der kører med fast opdateringshastighed.
Af Hanga
#252147
G-sync er en del dyrere, da det som sagt er en hardware løsning, og det fungerer angiveligt også bedre end freesync. Dog ingen tvivl om at prisen er høj, men så længe Nvidia har monopol på det, bliver det nok ikke anderledes.

Hvorvidt det kan undværes er jo en smagssag. Livsnødvendigt er det jo ikke, men du slipper for problematikken omkring v-sync on/off.
Hvis du spiller uden vsync, vil du ofte opleve "tearing" (prøv at google det). Jeg kan personligt ikke holde tearing ud.
Hvis du spiller med vsync, vil du opleve studder (hak) når dit grafikkort ikke længere kan producere frames pr. second der matcher din skærms refresh rate. Så når grafikkortet ikke længere er kraftigt nok til at producere f.eks. 60 fps (hvis din skærm er 60Hz), vil du opleve at billedet hakker.

G-sync eliminerer dette problem ved konstant at tilpasse skærmens refresh rate til de fps som grafikkortet kan producere.

Jeg synes personligt at det giver en ret god effekt og det gør at man lige kan skrue lidt op for øjeguffet uden at skulle opleve den hakkende oplevelse ved frame drops. Men om det er prisen værd, kan kun den enkelte svare på.
Af Skyheart
#252148
Så vil det sige, at hvis grafikkortet bare er kraftigt nok til spillet med valgte grafiksettings, så laves der ikke tearing?
Eller kan det også forekomme, hvis grafikkortet er "for" kraftigt?
Af Hanga
#252151
Skyheart skrev:Så vil det sige, at hvis grafikkortet bare er kraftigt nok til spillet med valgte grafiksettings, så laves der ikke tearing?
Eller kan det også forekomme, hvis grafikkortet er "for" kraftigt?
Tearing opstår hvis du spiller uden vsync, også ved høje frame rates. Derfor spiller mange med vsync slået til, men her er det vigtigt at grafikkortet kan følge med skærmens refresh rate hvis du skal have en studder free oplevelse.

Hvor mange Hz er din skærm?

Edit: Denne korte vid viser meget godt hvordan G-sync fungerer og hvad tearing og stutter er.
https://www.youtube.com/watch?v=EMsRjSOLw3M