Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Hbar
#251771
Jeg har en Dell XPS med 4K skærm, QHD mener jeg er ca. 2500x1400, altså 2.5k opløsning. På en bærbar ved jeg ikke hvad det betyder, men 4k på en 15" skærm ser crazy ud, dog skal windows DPI sættes op ellers bliver det seriøst småt.

Jeg har ikke prøvet at spille på den, men 4k skærm på en bærbar i spil kan umuligt give det vilde, men kun belaste grafikkortet yderligere og give lavere FPS i forhold til at render ved 2k.
Af Skyheart
#251772
Mener heller ikke på laptopskærm, men på en "alm".
Eksempelvis denne Asus, som jeg linkede til

https://www.asus.com/dk/Monitors/MG279Q/

Men til en stationær vil 4k gaming selvfølgelig også kræve mere gpu power. Det var for at vide, om det var smart at lægge sig et sted midt imellem, som udviklingen er lige nu?

Altså et spring over fhd men inden 4k, for at komme ned i pris og undgå behovet for et endnu gpu setup.

Mvh Thomas
Af MickDK
#251779
Det kommer an på hvad du har tænkt dig at spille og om du er parat til at skrue lidt ned for enten detajler eller opløsning i visse tilfælde.

Hvis du vil game seriøst på en 4K så hedder det GTX 1080 eller GTX 1080 Ti (har begge). Det er sindssygt tungt at trække 4K og holde hz over 60hz, men med et mit GTX 1080 Ti kører det ret godt. Fx kører DOOM m.fl. flydende og ditto Unigines nye "Superposition" demo.

Med QHD kan et GTX 1070 eller tilsvarende AMD kort gøre det. Hvis du tænker på 144Hz og mere snakker vi stadig GTX 1080 Ti selv med QHD. Se fx her hvor BF1 ikke engang når 120 hz med en topmodel af 1080 Ti og QHD (og kun omkring 65 hz i 4K !!):

http://www.tomshardware.com/reviews/aor ... 054-3.html

Men grafikkortene jo bliver hurtigere så om 2-3 år er 4K ikke noget større problem. Og så kan man jo skrue lidt ned for detaljer efter behov og nyde sin 4K skærm imens :)
Af Skyheart
#251781
Tak for den input :)
Men hvad vil du så foreslå af skærm i den klasse?
Jeg tænker stadig på 2k skærm. Vil også hellere have en med Gsync end Freesync. Den Asus jeg har linket til synes jeg ser go' ud men den har FreeSync
Er slet ikke hardcore gamer, bare til hygge til sønnike og mig.
Nok spil som Far Cry Primal, Witcher 3, Battlefield 1, CoD, Uncharted, noget i den dur er det vi mest spiller på Ps4. Så bare lidt blandet.
Af MickDK
#251782
ASUS' modelle MGxxx er med Freesync. Kik efter PG modeller fx PG278Q (TN panel) eller PG279Q (IPS panel) - sidstnævnte har lidt bedre farver (fin hvis man roder med foto), men ellers ikke stor forskel. Har haft dem begge, men har nu ASUS 4K 60hz med G-Sync da jeg ofte roder med fotoredigering og imens venter jeg på at OLED monitorer kommer på markedet til en rimelig pris :)

Husk at der også er andet end ASUS, Acer og AOC har nogle tilsvarende modeller, men er ofte billigere.

Køb evt online, så har du returret hvis skærmen har døde pixels, light bleed eller lignende.
Af Skyheart
#251783
Ja tak. Så også på en Acer, men ved sgu ikke om jeg gider deres Predator look, selvom sønnike sikkert ville elske det, men skidtet skal jo stå fremme haha :)
Af Skyheart
#251784
Så længe man ikke er hardcoregamer er IPS vel at foretrække?
Det behøver nu heller ikke være en Asus, faldt bare lige over den med 2k og fine reviews.
Bare det er noget rimeligt fremtidssikret og i orden til under 5k
Af MickDK
#251785
Sønnen vil sikkert fint holde til at en Predator skærm stod fremme ;)

Du skal ikke afskrive IPS paneler til gaming, specielt ikke hvis de som her kan levere 144hz. Så kan jeg ikke se at TN har noget ekstra at byde på ud over en lavere pris og bedre sortniavu. Til gengæld er IPS markant bedre til foto.

Tjek evt http://tftcentral.co.uk/ for nogle super reviews. De går i dybden.
Af MickDK
#251818
Skyheart skrev:Haha, nej men nu er det trods alt mig der skal betale gildet ;)

Takker, jeg kigger på linket. Men du er altså Asusfan, kan jeg forstå?
Nix. Jeg har haft både ASUS, LG, Eizo, Samsung og Philips efter :)
Af Skyheart
#252702
Vil et GTX1060 være for svagt til at trække en QHD skærm? Er GTX1070 minimum?
For overvejer kraftigt at smide flere penge efter en skærm og købe Asus PG279Q