Til snak om underholdningsmedier af alle typer. Hvad har du set for nylig og hvilke er dine yndlingsfilm / spil?

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Montago
#236779
Er tiden ikke snart kommet til at film begynder at komme i 60 FPS / HZ ..

Folk som kun vil have 24P kan jo bare nedscallere - så kan alle vi andre der gerne vil have flydende bevægelser beholde de 60P.

Pladsforbruget på Blueray osv er ikke engang så meget højere at det gør noget, måske 1.5x fordi H264 og H265 bare laver flere I-Frames som ikke fylder ret meget.

btw.. til dem som ikke ved det, så er den ENESTE grund til at vi har 24p film i dag, fordi man i sin tid valgte 24 FPS fordi det var det MINDST TÅLELIGE antal billeder i sekundet man kunne nøjes med. Man valgte 24 fps fordi filmruller er møj hamrende dyre...
Af bleze
#236792
Film optaget i 24 fps bruger lang lukke hastighed der derved giver slør i billedet ved panoreringer. Dette medvirker at detaljer bliver sværre at se. Dette er ikke bare lige sådan at nedskalere til for at få samme "effekt".
CGI effekter skal kun laves i 24 fps og ikke 60 fps. Det er nemmere og billigere. Ikke alle film optages digitalt men mange bruger stadig film og negativer. Filmene fylder mindre i distributionen.

Peter Jackson er vist stort set den eneste der har udgivet noget i 48 fps og det blev ingen succes.

Alligevel så jeg gerne at film blev optaget i mere end 24 fps selv om det betød at det blev svære og dyere at lave filmen. Måske kunne man starte med at hoppe til 30 fps. Det ville give en del pænere panoreringer og mere skarp billede.

De 4K test filer jeg har i 60 fps, ser fantastisk skarpe og flydende ud. Om det ville passe til en Hollywood film er jeg lidt i tvivl om. Jeg tror godt det kan lade sig gøre med mere end 24 hvis man har fokus på fordele og ulemper.
Af Hilfiger
#236802
De fleste voksen film er i 4K og i 60fps. Men det er jo sikkert fordi at der er hurtige bevægelser :-)

Men flot ser det ud.

Sent from my SM-A510F using Tapatalk
Af Simon R.
#236803
Jeg så The Hobbit i HFR - det var frygteligt. Så jeg håber de holder sig til 24/25 - evt. max 30 fps, ellers får film et i mine øjne "forkert" udtryk.
Af Kaj Kajsen
#236823
Enig. Hobbitten var fed at se i høj billedfrekvens. Scenen oven bakke neden bakke, hold kæft hvor var den fed atse!
Af mbm
#236827
men hvorfor er der så ikke udkommet noget >24p til hjemmemarkedet?
eks. Hobitten?
Jeg ville tage imod flere frames med kyshånd.
Af bleze
#236838
Prøvede en 96 fps video på min B6'er, men den vil ikke starte
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#236840
Nogen har besluttet at 48fps ikke skal understøttes på UHD Blu-ray... Og Hollywood lader ikke til at ønske at prioritere streaming over skiver - endnu. Skiverne får nok lov til at diktere hvordan Hollywood teknisk redigerer deres film til hjemmebrug nogle år endnu. Det er min teori :)

Jeg forstår sku heller ikke hvorfor de ikke bare får smidt Hobbitten afsted i originalformatet.
Af mbm
#243896
der ligger 1 kortfilm "Meridian" på netflix der er i 60 hz... synes sku det ser fedt ud,,, så slipper man for at pille rode og rage med de motion flow settings... det kører bare flydende som Hans i Grethe
Af Turbo
#243914
mbm skrev:det kører bare flydende som Hans i Grethe
Jaja, så har man hørt det med, hehe ;)
Af Supergris
#243919
Hvis man er vild med, at se hjemmevideoer, så er det vejen frem!
Der er nok en grund til, de fleste slår diverse "motion-kredsløb" fra på deres tv, så man undgår "soap opera" effekten!
Til sportsudsendelser og direkte tv shows, der ser det godt ud, men til film, er det no go, for mit vedkommende!