Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af loke132
#235395
Den har jeg læst Rasmus. Tænkte mere om der var en rygte side magen til Macrumors.org omkring Xbox, PS4 og Nintendo. Og hvis man køber XBOX one S så ville jeg gerne vide om det er den nyeste i et år eller 2 år bare så man har en ide om tids horisonten.

på forehånd tak.
Af Dr. Krieger
#235411
hvis man køber XBOX one S så ville jeg gerne vide om det er den nyeste i et år eller 2 år bare så man har en ide om tids horisonten.
Microsoft har udtalt at den nye konsol i 2017 vil blive en form for Premium model, med ekstra funktionalitet og meget! kraftigere. Xbox S modellen vil stadig eksistere ved siden af som et billigere alternativ. (ingen ekstra funktionalitet udover 4K video)

så køb nu og der vil stadig komme masser af spil de kommende år (hvis Microsoft er til at stole på.. LOL)

Køb PC og bypass dit konsol dilemma måske ? der bliver der ikke lukket for det varme vand efter en årrække som ved konsoller. 4K er også muligt på PC lige nu og her, hvis det er det der trækker :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#235412
Dr. Krieger skrev:Xbox S modellen vil stadig eksistere ved siden af som et billigere alternativ. (ingen ekstra funktionalitet udover 4K video)
Jeg synes ikke, at man skal glemme understøttelse af HDR i spil på Xbox One S. Det er potentielt en meget markant forbedring af billedkvaliteten i spil :)
Af Dr. Krieger
#235413
Men dog i slutningen af 2017. Op til julesalget, siger Microsoft.
kilde tak ?

HDR er ikke en funktionalitet af den nye Xbox S dog, det er frembragt af software og så den skærm man bruger, som begge skal understøtte HDR. Gaming hardware i dag er alle teknisk set istand til at fremvise HDR, så længe skærm og software er lavet til det. (men ja, Microsoft bruger det som salgs argument)

Så køb Xbox S med henblik på HDR, skal man også investere i dyr skærm samt stole på at der bliver lavet materiale til at få udbytte af det... (4K..)
"Billedkvaliteten" bliver ikke bedre af HDR, Bare lysere og mørkere kontrast forhold i billedet. Who Gives.. efter min mening ^^ 10 bit farver kan måske gøre noget dog.
Personligt vil jeg ikke blændes og distraheres af min egen skærm, imens jeg gamer skydespil, eller lig. og jeg vil da slet ikke betale en formue for det! XD

kan HDR slås til og fra ?

phew håber ikke jeg har glemt noget :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#235417
Det sagde Microsoft ved præsentationen. Lanceringen af Scorpio blev bekræftet til "Holiday 2017". Se evt. præsentationen her. Det kan ses helt til sidst i videoen: https://www.youtube.com/watch?v=VYaPj9nBcoI

Det omkring HDR har du altså godt og grundigt misforstået :) Xbox One S er lige præcis den første konsol, som kan levere HDR-video. Det er korrekt, at game engines i nogle år nu har arbejdet med HDR-rendering internt, men det er ligegyldigt, hvis det ikke outputtes som signal i HDR. Det er det som Xbox One S kan ved at bruge det såkaldte HDR10-format. Herudover har Xbox One S en HDMI 2.0a udgang (det har normal Xbox One ikke), som er påkrævet for at kunne udsende video i HDR10 og det påkrævede metadata, som signaler overfor skærmen, at den modtager HDR-video.

HDR har markant betydning for billedkvalitet (Hollywood mener større betydning end 4K-opløsning - spilverdenen vil givetvis have andre holdninger). HDR10-formatet både udvider dynamikområdet og udvider farverummet betydeligt ud over Rec.709 farverummet, som bruges i dag. Rec.709 indeholder kun ca. 1/3 af de farver, som det menneskelige øje kan se.
Har du slet ikke læst en eneste af vores anmeldelser om HDR? :)
Her er lidt generelt om HDR-video at starte med: http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1435041319

Man kan sagtens levere HDR uden 4K-kvalitet og det er det som Xbox One S kommer til at gøre (HDR og HD-opløsning).
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#235421
Problemet er jo, at du nok ikke kan aktivere BÅDE spil-profilen OG HDR-profilen på TV'et, så du kommer til at døje med et enormt input lag.
Af KimHansenDK
#235424
Torben Rasmussen skrev:Problemet er jo, at du nok ikke kan aktivere BÅDE spil-profilen OG HDR-profilen på TV'et, så du kommer til at døje med et enormt input lag.
Ja, det sad jeg også og tænkte på. Det kan vel ikke fixes i en opdatering? Eller er det blot de begrænsninger der er, for at kunne nå så lavt et input (med game mode)?
Af Turbo
#235425
Torben Rasmussen skrev:Problemet er jo, at du nok ikke kan aktivere BÅDE spil-profilen OG HDR-profilen på TV'et, så du kommer til at døje med et enormt input lag.
Jeg synes det lyder forkert Torben - jeg kan godt sætte mit TV på gaming profilen og så sætte en 4k blu ray på, så slår TV'et over i HDR mode og står stadig på gaming profilen. Om det vil ændre inputlag på gaming profilen ved jeg ikke, kan ikke måle det.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#235429
Turbo skrev:
Torben Rasmussen skrev:Problemet er jo, at du nok ikke kan aktivere BÅDE spil-profilen OG HDR-profilen på TV'et, så du kommer til at døje med et enormt input lag.
Jeg synes det lyder forkert Torben - jeg kan godt sætte mit TV på gaming profilen og så sætte en 4k blu ray på, så slår TV'et over i HDR mode og står stadig på gaming profilen. Om det vil ændre inputlag på gaming profilen ved jeg ikke, kan ikke måle det.
Så må det være et Samsung TV? På de øvrige er spilprofilen en profil ligesom HDR, som du skal skifte til.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#235430
KimHansenDK skrev:
Torben Rasmussen skrev:Problemet er jo, at du nok ikke kan aktivere BÅDE spil-profilen OG HDR-profilen på TV'et, så du kommer til at døje med et enormt input lag.
Ja, det sad jeg også og tænkte på. Det kan vel ikke fixes i en opdatering? Eller er det blot de begrænsninger der er, for at kunne nå så lavt et input (med game mode)?
I princippet kunne producenten blot lave en HDR spilprofil, som man kunne vælge i stedet for blindt at låse til én profil. "Turbo" skriver, at han godt kan aktivere spil-tilstand på Samsungs TV, da den netop ikke er en profil, men en ekstra option.