Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mhras
#231856
Min datter har åbenbart i et kort øjeblik troet at mit Sony 65X8505C havde indbygget touchskærm, så nu er der lidt fedtfingre på skærmen.

Jeg søgte i forummet og fandt en tråd tilbage fra '06.
Så jeg vil tillade mig at spørge igen: hvad bruger i andre til at holde jeres skærm ren og fin?

Pft
Mikkel
Af mhras
#231859
jesperb-64 skrev:Godaften.
Micro fiber klud med lunken vand og tør efter med en tør klud.

Mvh. jesper
Det lyder da ret så nemt :) og den klud man tørrer efter med er også en microfiberklud?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#231867
Bruger også en blød microfiber-klud. De fås med lettere fluffy overflader, så de selv bedre rengører uden at du skal trykke på kluden. Og så bare et par dråber vand på - ikke noget med at væde kluden, så den trækker striber. Jeg plejer at putte ganske lidt vand på lidt af kluden, som jeg så bruger til fedtfingrene og så tørrer jeg efter med den del af kluden der er tør.
Af Supergris
#231886
Jeg har ofte brugt ganske almindelig glasrens på en mikrofiberklud, som de i øvrigt hedder på dansk, efterfulgt af godt med knofedt, med en tør én af slagsen (husk at køre i cirkler), for at fjerne striber, uden skærmen har taget skade...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#231890
Glasrens indeholder blot ofte alkohol, som vil belaste plastic-overfladen og kan gå hen og give sprækker med tiden.
Af jesperb-64
#231903
Supergris skrev:Jeg har ofte brugt ganske almindelig glasrens på en mikrofiberklud, som de i øvrigt hedder på dansk, efterfulgt af godt med knofedt, med en tør én af slagsen (husk at køre i cirkler), for at fjerne striber, uden skærmen har taget skade...
Træls du ødelægger en tråd med gode råd og nej det staves microfiber med c og du går i mikro sko med k.
Det må være en grund til at du kalder selv supergris siden du råder trådster til at bruger kemikalier.
Af tommytamsen
#231904
Supergris skrev:Jeg har ofte brugt ganske almindelig glasrens på en mikrofiberklud, som de i øvrigt hedder på dansk, efterfulgt af godt med knofedt, med en tør én af slagsen (husk at køre i cirkler), for at fjerne striber, uden skærmen har taget skade...
Jeg troede at man skulle tørre en skærm af med klud indtil den var tør og ikke kun med én! To eller flere burde være ok. Desuden har jeg arbejdet som IT-Supporter på et sygehus hvor vi fik ødelagt over 100 skærme pga. "glas-rens" eller sådan noget (i den bedste mening). Tror det råd med microfiber-klude og lunken vand er vejen frem...
Af Supergris
#231935
jesperb-64 skrev:
Supergris skrev:Jeg har ofte brugt ganske almindelig glasrens på en mikrofiberklud, som de i øvrigt hedder på dansk, efterfulgt af godt med knofedt, med en tør én af slagsen (husk at køre i cirkler), for at fjerne striber, uden skærmen har taget skade...
Træls du ødelægger en tråd med gode råd og nej det staves microfiber med c og du går i mikro sko med k.
Det må være en grund til at du kalder selv supergris siden du råder trådster til at bruger kemikalier.
VILDT nok, jeg ligefrem ødelægger tråden, ved at skrive, hvad jeg har af personlige erfaringer, samt en lille uskyldig sidebemærkning for at prøve på, at værne om det danske sprog.
Måske, der rent faktisk var nogle, der ikke vidste bedre, hvilket jeg tror er tilfældet og dermed, fra min side, ikke ment nedgørende, men tværtimod, som en bonus for de, der følger tråden.
Nu du er begyndt, kan du måske oplyse mig om, hvad er en "trådster"?
Sådan én kender jeg ikke!

Og ja, hvis du er Sidney Lee-typen, der elsker at blande amerikanske ord ind i det danske sprog, ville du nok bruge versionen med c, hvilket dog ikke er den officielle (http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=microfiber), men har opfattet, du ikke besidder humor.
En anden gang, når du retter på folk, så sørg for, som et godt råd, at have factsene i orden.
Mikrosko (bruger str. 45), er i øvrigt ét ord, samt mit navn starter med STORT...

Jeg råder i øvrigt ikke nogen til noget som helst. Jeg oplyser blot om, hvilken metode, jeg personligt bruger, hvilket det jo egentligt var det, der oprindeligt blev spurgt til i tråden!

Hvis du vil være sikker på, din skærm ikke tager skade, så ville jeg følge denne vejledning:
http://www.wikihow.com/Clean-a-Computer ... LCD-Screen

Jeg vil stadig vove den påstand, at en skærm IKKE tager skade af, at blive gjort rent i glasrens en gang imellem, når der virkelig er tale om fedtede fingre mm.
Hvis der er tale om dagligt (jævnfør indlæg vedr. sygehuse) at overøse skærmen med kemikalier, er det muligvis en helt anden sag...

Beklager hvis trådstarter mener, jeg har ødelagt hans tråd, men mon dog, da jeg jo blot har svaret, efter bedste evne, på det, der blev spurgt om...

tommytamsen, HVOR mange klude, du vil bruge til, at tørre efter med, må være helt op til dig selv.
Hvis skærmen er tør efter at have tørret efter med en, må det vel være nok?
Alt andet, vil jeg betragte som spild.
Hvis du læser, hvad jeg har skrevet igen, vil du opdage, at jeg ikke har nævnt noget specifikt antal, blot hentydet til "én af slagsen", hvor der menes en (eller flere) tør(re) klud(e)!

Lidt træls, I prøver at ødelægge en tråd, bliver personlige og kommer med ukorrekte, unødvendige irettesættelser, men kender I ikke den om: "Den, der ler sidst..." :)

Trods diverse forsøg på, at "ødelægge" tråden, håber jeg, at trådstarter har fået nogle oplysninger, han kan bruge til noget.
Så er det jo op til ham selv, at sortere i det, så han finder det, han kan bruge.

Jeg finder det usmageligt, når folk bliver personlige, og man bliver nødt til, at bruge tid på, at forsvare sig.
Jeg hentyder jo heller ikke til din intelligens.
Lad dog trådstarter brokke sig, hvis han synes, der er behov for det.

Undskyldning er vel ikke noget, du kender til?
Af Turbo
#231943
Anbefalingerne er en microfiber-klud og evt. lidt skærm-rens.
Skærm-rens skulle man tro var Guld (prisen), derfor bruger mange lidt lunken vand.

Almindelig glas-rens kan gøre overfladen porøs som Torben skriver.

På min Plasma brugte jeg aldrig andet end almindelig glas-rens (den har også en glas overflade) - min PC monitor (Samsung 24") har flere gange fået almindelig glas-rens. Den har indtil videre ikke taget skade af det.

Mit OLED TV der vil jeg ikke løbe chancen, det er for dyrt - der fik jeg også noget skærm-rens med som bliver brugt på den når det er nødvendigt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#231944
De fleste plasma-skærme har nu også en coating udenpå glasset, og den vil du også kunne ødelægge med kemi. Jeg har set en del skærme, hvor man har gjort den ren med en eller anden form for sprit, hvor man i den rette vinkel kan se hvor coatingen midt på skærmen har en tydelig anderledes overflade end de hjørner man ikke lige når ud i hver gang.