Diskuter og del erfaringer med danske såvel som udenlandske forhandlere.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#194442
Tja, de fleste naive hoveder har allerede dømt samsung nu, uden at der har været noget som helst konkret på bordet. Det tyder på at samsung har sparet lige rigeligt på kondensatorerne, men hvor placerer det samsung i forhold til alle andre producenter, hvis man tager en komplet oversigt over fejl. Det er det eneste man kan bruge til noget...

Hvad nytter det at holde sig fra samsung, for så at skifte over til f.eks. ....?sony?... som så måske har 20% flere fejl, bare fordelt over 5-6 reservedele fremfor én.

Og ja, de 20% er bare et eksempel. Jeg tror ikke sony har flere fejl end samsung.
#194465
Hvad er der galt med forbrugerinfo der siger at produktet er bygget til at gå itu lige efter garantiperiodens udløb?
Jeg synes det er et godt forbruger info der vil noget.
Andre vil gerne få det til at lyde som om, at det er DR der har sat underdimensionerede kondensatorer i disse bestemte "mærkevarer".
Af SLL
#194466
Har ikke set Kontant, men har min mening, efter tonsvis af forum tråde om Samsung, og søgninger på google.

Samsung's problemer med tv'er som periodisk slukker/tænder af sig selv, er nok det problem jeg hyppigst har læst om. For år tilbage, der undskyldte Samsung sig med, at det var en bestemt tv serie, produktionslinje som havde fejlen i strømforsygningen med dårlige kondensatorer, som ikke holdt ret lang tid.

Jeg kan godt mistænke Samsung for, at bruge meget billige komponenter i deres tv'er. Dog tror jeg ikke det gælde for alle Samsung ting. Smartphones tror jeg har en langt længere holdbarhed på elektronikken, grundet det meste er integreret.

Ved Samsung's harddisk recordere, der er jeg lidt i tvivl om holdbarheden. Men jeg tror de også her er meget billigt det elektronik som sidder i deres recordere. Jeg syntes man ser en del problemer med holdbarheden på deres recordere.

Min personlige erfaringer er, at jeg for år tilbage havde et Samsung LE40C755 tv. Og det havde en periodisk fejl på mainboardet, som hele C750/755 serien havde. Når det er periodiske ting, så er det svært :) Nu har jeg et Samsung ES8005 tv, som der ikke har været nogen problemer med endnu. Tv'et er lidt over et år gammelt. Men jeg kan godt blive i tvivl omkring holdbarheden, hvor langt over de 2 år der er garanti, at det holder :)
#194470
Thomas Jay Howard har fat i den gode ende af sagen her IMO. Se DR Kontant filmen, hvor der 9 min 10 sec inde i indslaget bliver forklaret hvordan man kan designe et produkt, og dets levetid. Jeg husker tydeligt undervisningen fra universitetet, med test af elektronik, accelererede laboratorier og analyse af fault detection diagnosis, spændende spændende :)

Synes DR har to forkerte fokusområder, ligesom Rasmus nævner, de fleste fjernsyn i DK er Samsung, ergo flere Samsung produkter til rep, og så dermed DR's skærm-reparatør (kan man vel kalde ham), underbygger at når de stort set har et flertal af Samsungs skærme, så er det jo logisk at det er dem han laver flest af.
#194514
Vi hørte i udsendelsen om Samsung tv at de amerikanske køber af Samsung tv fik forlænget deres garanti samt fik tilbudt eftersyn af tv før garantiens udløb.Hvorfor får danske købere ikke det tilbud.Det her lugter langt væk og siden Samsung Danmark ikke vil udtale sig må de oplysninger der er kommet frem være rigtige
#194523
Nu er kontant jo ikke just kendt for deres objektivitet. Du skal aldrig lade sandheden stå i vejen for en god historie, så bliver du ikke en god journalist! Denne sandhed har desværre præget mediebilledet generelt, og særligt i sensations udsendelser eller artikler som bl.a. kontant gerne vil fremstå som.

Det ændrer dog ikke på at de i Slamsungs tilfælde har ret! http://www.youtube.com/watch?v=8l0AUj8QUkg og flere andre videoer og indlæg fortæller om problemer med specifikke kondensatorer. Den fundne video er 3 år gammel, og mener bestemt at problemet er ligeså gammelt eller ældre.

Jeg vil personligt ikke handle Samsung TV, endsige have dem indenfor dørene, selv hvis de var gratis. Kender flere med problemer med deres TV af netop dette mærke (men hører da også om brugere der er godt tilfredse, bevares)

Argumentet om at vi alligevel skifter TV ofte, og i gamle dage kun når de gik i stykker (efter 7 - 15 år, har jeg oplevet på de gamle CRT TV) vidner jo netop om "nødvendigheden" for firmaerne til at indbygge forældelse. De er dog ikke de eneste der gør det. Canon havde på et tidspunkt en decideret programmeret forældelse i deres printere, og under alle omstændigheder problemer med deres printere efter nogle år pga fyldte "waste tanks" til blæk der har været brugt til rensning.

Men man skal dog huske på at ingen producenter har pligt til at lave produkter der holder i 10 år eller mere. Om et produkt går i stykker lige efter købet, så er forbrugerne sikret af garantien. Men at de bevist eller ubevist sætter billige komponenter i produkterne de forventer står af efter garantiens udløb, med håb om udskiftning til deres eget mærke igen, er deres egen sag. Forbrugerne kan jo vælge andre produkter!

Hvis firmaerne omvendt laver gode produkter der holder rigtigt længe, tjener de jo ikke på udskiftningen. Volvo Amazon var en bil der holdt i mange år. Mercedes gamle modeller ligeså, men det gav Mercedes et ry i markedet for at det mest var gamle biler, så derfor er stort set alt nyere med en dårligere holdbarhed! Hvorfor udskifte det der virker?

Indenfor IT ser vi næsten det samme:
Windows XP er vel nok MS bud på en Volvo Amazon, og bliver udskiftet hos firmaer udelukkende pga. Microsofts support ophører i april 2014. Her en forældelse der kan bestemmes af producenten fra starten! (MS har faktisk udviddet supporten til XP betragteligt i forhold til deres normale 10 års cyklus, der er forlænget yderligere 3 år, så de har gjort noget for at tilgodese kunderne)

Jeg vil ikke foretrække en 30 - 40 år gammel Mercedes eller Amazone frem for de nye, smarte, bedre, sikrere biler, bevares, er glad for nyere TV, selvom de skiftes sjældent (Medion LCD TV holdt i 8 år, og holder sikkert endnu hos ny ejer). Men husk på at dele til større ting, TV, biler mm. der bliver masseproducieret jo deler komponenter på tværs af alle mæker. Samsung leverer paneler til mange mærker, kondensatorne laver de ikke selv men køber i stprt tal, stort set alt elektronik på tværs af bilmærker laves af de samme firmaer (ABS fra Bosch f.eks.). Rigtigt meget elektronik samles af det samme kinesiske firma på tværs af produktgrupper, mærker mm. og vi ser stigende problemer med netop elektronikkens kvalitet over hele markedet.

Nå, det blev vist lidt langt og med nogle side eksempler. Anyway, rigtigt mange firmaer indbygger en eller anden form for forældelse, der giver en accepteret kvalitetsfornemmelse, fordi de kan!

Vælg mærker og produkter uden disse fejl. Personligt vil jeg fraråde Samsung indtil firmaet personligt kommer ud af busken og dokumenterer at de nu er holdt op med at bruge disse fejlende kondensatorer, hvor holdbarheden er kendt til at være estimeret til lidt mere end garantiperioden. Lad derefter et panel af eksperter splitte nogle Samsung modeller ad for at dokumentere forbedringen!

At forbrugere vælger billige produkter kan man ikke tage fra dem, og at firmaer ikke bygger gode produkter men "gode nok" til at holde i garantiperioden er deres gode ret, desværre for os forbrugere, miljøet osv, men det giver da DR lidt at lave en gang imellem, når de hiver en 3 år gammel historie frem igen.......
#194526
Nattv skrev:Vi hørte i udsendelsen om Samsung tv at de amerikanske køber af Samsung tv fik forlænget deres garanti samt fik tilbudt eftersyn af tv før garantiens udløb.Hvorfor får danske købere ikke det tilbud.Det her lugter langt væk og siden Samsung Danmark ikke vil udtale sig må de oplysninger der er kommet frem være rigtige
Ironisk nok, så tror jeg det hænger sammen med de to års reklamationsret, hvor man i USA normalt kun har ét. Til gengæld er amerikanerne bedre til at forlange service ud over hvad loven sikrer én, og til at kritisere firmaer der ikke leverer det. I Europa, og i hvert fald i Danmark, synes jeg generelt holdningen er at hvis et firma overholder loven, så er der ikke noget at komme efter (folk er naturligvis forskellige, men det er den generelle tendens). Hvis du nogensinde har været i USA, så vil du have erfaret at service-niveauet i butikkerne helt generelt er meget højere. Det skyldes til dels at hvis den ikke er det, så klager kunderne, og så er der en risiko for at den pågældende medarbejder bliver fyret. Jeg er da glad nok for de rettigheder jeg har som medarbejder i Danmark, men når folk bliver for sikre i sit job, så falder motivationen for at yde service. Af samme årsag er servicen i det offentlige, hvor det er sværere at miste sit job, generelt lavere end i det private. En amerikaner der opførte sig som den typiske skrankepave hos borgerservice, ville blive fyret på stedet.

Nå, det er et sidespring. Essensen er, at forbrugerne får dét de efterspørger. Hvis de danske forbrugere var bedre til at bruge den magt de har, så ville de også få bedre service. Og bedre produkter.
Af Otto J
#194527
Rasmus Larsen skrev: Og nu har branchen kommenteret på Kontant-udsendelsen her:
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1386230716
Jeg vil på ingen måde forsvare den ekstrablads-journalistik som Kontant udfører, men jeg synes at BFE med det svar de giver, bare hælder vand på møllen:

"Kontant har talt med flere teknikere, som i forskelligt omfang angiver, at de har oplevet fejl på 100 til 300 skærme. Faktum er imidlertid, at jo flere fjernsyn man sælger – jo flere kommer til reparation. Hvis blot en procent af Samsungs solgte fladskærme i perioden 2006 - 2010 sendes til reparation, så er der tale om 6.300 skærme."

Man argumenterer for at programmet er bygget på indicier, men argumenterer ved hjælp af - indicier. Ved vi hvor mange af de tv der går i stykker efter garantiens udløb, der rent faktisk sendes til reparation? Hvor mange værksteder er der, der har oplevet fejl på "100 til 300 skærme"? BFE er jo om nogen dem der ville kunne komme med konkrete tal, hvis de og deres medlemmer ville. Men vi skal jo lige huske at brancheforeningen er til for branchen, og ikke for forbrugerne.


"Der ville være tale om en temmelig kortsigtet strategi for en stor producent af fladskærme at give sine kunder et dårligt produkt."

Det er gisninger, som bestemt ikke kan tages som en selvfølge. Der er masser af producenter der lever, og lever godt, af at sælge lav kvalitet billigst muligt. Ud fra dén logik, så skulle det være en kortsigtet strategi at IKEA og Jysk Sengetøjslager sælger møbler af lav kvalitet. Man kan SAGTENS tjene penge på at sælge produkter af lav kvalitet. Og noget af dét der gør at det kan betale sig, er jo netop hvis kunderne ikke stiller større krav end producenten lægger op til at de skal stille. Flere i denne debat (i forskellige fora) argumenterer for at en levetid på 3 år er helt fint, for da er produktet alligevel teknologisk forældet, og så skifter "man" den ud. Hvis en producent kan overbevise forbrugerne om at det forholder sig sådan, så KAN det jo betale sig at levere lav kvalitet.
#194528
PeterD skrev:...Omvendt har DR også fat i noget.

Hvorfor pakke det ind?

Kort sagt: Samsung er noget lort!
Det var bestemt heller ikke en klantring for at DR ikke har fat i noget. Det er trods alt dem der har leveret programmet,