Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#143457
SiMONDRENGEN skrev:"På den måde kan man få adgang til filmudlejning samt Netflix, der giver alle de film, Tv-serier og Tv-dokumentarer man kunne tænke sig for blot 8 dollars om måneden."

- citat fra konklusionen. Man er vel nød til at betale for VPN for at få det til at virke? Det skriver du i anmeldelsen koster 5 doll hairs. Så Netflix i stuen koster 13$. Det er omkring 70 kr.

Jeg har ikke prøvet det, er det overhovedet 13$ vær?
Jo, de 5 dollars til DNS kommer oveni. Men den giver så samtidig adgang til f.eks. Pandora og mange andre fede amerikanske tjenester.
Ellers er det rart med en god anmeldelse af Apple tv - men hvad så med Boxee Box eller lign, når vi nu er kommet igang?
Jeg vil ikke afvise, at vi tager flere mediebokse ind til et kig. Lige nu starter vi med Apple TV og ingen længe LG ST600. Så må vi lige se hvordan vores læsere generelt har taget imod anmeldelserne :)
Af Globulus
#143738
Vedr. fjernbetjening:

Jeg ser ikke noget eksklusivt over den. Det er et stykke metal med indlagte plasticknapper af værste skuffe.

Den har så skarpe kanter at den trods sin lave vægt stadig kan lave mærker i et egeparketgulv, hvis man taber den. Og har man ikke en dug på sit sofabord skal man være forsigtig, hver gang man lægger den fra sig.

Desuden er den kold at røre ved. Det kan måske lyde fjollet, men jeg er ikke den eneste, der har den anke mod den.

For mit eget vedkommendes skyld gik der ikke lang tid fra jeg købte min ATV2 (December 2010) til jeg købte en One4All-fjernbetjening, hvor jeg kodede de få Apple Remote-knapper ind og brugte resten af knapperne i samme gruppe til TV-funktioner. En meget bedre løsning.

Ser vi bort fra det æstetiske og ergonomien, så er der stadig funktionaliteten: Selv om man hurtigt lærer de dårligt- eller ikke-dokumenterede funktioner at kende (tryk op eller ned under afspilning, hold menu-knappen inde i stedet for at trykke kort på den, osv), så foretrækker jeg personligt en fjernbetjening med flere funktioner direkte tilgængeligt fremfor at skulle rode rundt i menuer.
Af Globulus
#143743
Vedr. HD-materiale på ATV2:

Det er rigtigt, at det er begrænset, hvor mange video-podcasts der udsendes i HD-format, hvilket i dette tilfælde vil sige 720p.

Det er også korrekt, at DRs video-podcasts er i en ringe kvalitet, men på den anden side, så må det formodes, at kvaliteten (på DRs podcasts) vil stige med tiden. Man kan altid håbe. Har man en ATV2 er det i hvert fald en billig måde at have adgang til DRs arkiv uden at man skal betale for en YouSee-boks med Plus-abonnement eller deslige.

Når det så er sagt, så kunne anmelderen måske have gjort sig en lille smule umage for at finde noget materiale, der viste, hvilken kvalitet ATV2 *kan* levere. I kategorien video podcasts kan man f.eks. se på "Hubblecast HD".

For mit eget vedkommende benytter jeg ATV2 til YouTube lige så meget som jeg bruger den til video podcasts. Jeg har tilknyttet en række abonnementer (subscriptions) til min YouTube-konto og denne liste over abonnementer er så tilgængelig på ATV2, som er konfigureret til at huske min YouTube-adgangskode. Visse YouTube-kanaler "sender" i HD-kvalitet (720p) og det ser aldeles udmærket ud. Prøv f.eks. kanalen "DigitalRevCom".

Der er meget skrammel på YouTube, men der er også mange udmærkede kanaler, så har man først konfigureret 20-30 YouTube-kanaler (og 20-30 video podcasts for den sags skyld), så har man ikke en jordisk chance for at få bund i dem. Og det er langt mere bekvemt end at skulle starte en HTPC op (med mindre man har gjort en stor indsats for at gøre det bekvemt at bruge en HTPC).

Endelig er der filmtrailerne, som er en hurtig og gratis måde at se, hvordan film tager sig ud på boksen - uden at man skal rode med VPN og lade som om, man sidder i USA.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#143744
Globulus skrev:Vedr. fjernbetjening:

Jeg ser ikke noget eksklusivt over den. Det er et stykke metal med indlagte plasticknapper af værste skuffe.
Det er naturligvis til et vist punkt en smagssag. Jeg sidder med TV-producenternes fjernbetjeninger til dagligt, og i forhold til dem er der en verden til forskel. Her synes jeg i højere grad man kan tale om billigt plastik og dårlige knapper.

Jeg er i øvrigt helt uenig mht. antallet af knapper. hvorfor skal man på en fjernbetjening have både venstre/højre/op/ned/vælg navigationsknapper + play/spol frem/spol tilbage/pause/stop, når alle de sidstenævnte funktioner nemt kan styres med de førstnævnte? Det er da en dårlig vurdering af brugervenlighed fra producenternes side - og sådan er det jo faktisk på de fleste producenters fjernbetjeninger.

Og hvorfor skal man have grøn, gul, rød, blå knapper til at styre menuer, når de førstnævnte knapper igen kan klare opgaven?

Jeg er slet ikke uenig i, at der findes langt bedre fjernbetjeninger, med B&O som et eksempel. De koster vel og mærke også mere end hele Apple TV produktet gør. Det samme gør din universal-fjernbetjening med stor sandsynlighed.

Så når Apple kan levere et produkt til 99 dollars (lige over 500 kroner, selvom det koster mere herhjemme) med en fjernbetjening, der har en sådan udformning og et lækkert feel, så burde Tv-producenter med deres fladskærme til 10-15 tusind kroner altså komme med noget mere overbevisende. Det rystende faktum er dog, at det gør Tv-producenterne bare ikke.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#143746
Globulus skrev:Vedr. HD-materiale på ATV2:

Det er rigtigt, at det er begrænset, hvor mange video-podcasts der udsendes i HD-format, hvilket i dette tilfælde vil sige 720p.

Det er også korrekt, at DRs video-podcasts er i en ringe kvalitet, men på den anden side, så må det formodes, at kvaliteten (på DRs podcasts) vil stige med tiden. Man kan altid håbe. Har man en ATV2 er det i hvert fald en billig måde at have adgang til DRs arkiv uden at man skal betale for en YouSee-boks med Plus-abonnement eller deslige.

Når det så er sagt, så kunne anmelderen måske have gjort sig en lille smule umage for at finde noget materiale, der viste, hvilken kvalitet ATV2 *kan* levere. I kategorien video podcasts kan man f.eks. se på "Hubblecast HD".

For mit eget vedkommende benytter jeg ATV2 til YouTube lige så meget som jeg bruger den til video podcasts. Jeg har tilknyttet en række abonnementer (subscriptions) til min YouTube-konto og denne liste over abonnementer er så tilgængelig på ATV2, som er konfigureret til at huske min YouTube-adgangskode. Visse YouTube-kanaler "sender" i HD-kvalitet (720p) og det ser aldeles udmærket ud. Prøv f.eks. kanalen "DigitalRevCom".

Der er meget skrammel på YouTube, men der er også mange udmærkede kanaler, så har man først konfigureret 20-30 YouTube-kanaler (og 20-30 video podcasts for den sags skyld), så har man ikke en jordisk chance for at få bund i dem. Og det er langt mere bekvemt end at skulle starte en HTPC op (med mindre man har gjort en stor indsats for at gøre det bekvemt at bruge en HTPC).

Endelig er der filmtrailerne, som er en hurtig og gratis måde at se, hvordan film tager sig ud på boksen - uden at man skal rode med VPN og lade som om, man sidder i USA.
Jeg er meget enig mht. HTPC, som også i min verden er for besværligt.

Jeg ved godt hvad Apple TV kan levere på billedkvalitet og bruger den personligt meget til Netflix, hvor findes en del dokumentarer i HD. Vi kan bare ikke basere en anmeldelse på, hvad der sker i fremtiden, med mindre der har en meget kort tidshorisont. Hvilket grundlag har vi til at gå ud fra, at kvaliteten på DRs podcasts stiger med tiden? Med det tempo, som DR ligger for dagen i deres web-Tv satsninger tror jeg ikke det er noget vi skal gå og få ondt i maven af spænding over. Lige nu arbejder DR på en løsning til smartphones og tablets. Jeg siger det gerne igen: smartphones og tablets. Det er da til grin. Skulle de ikke hellere koncentrere sig om den platform, hvortil folk betaler masser af deres tjente kroner; nemlig Tv-platformen.

Vi roder ikke med VPN. :) Vi indtaster blot et lille DNS-nummer i Apple TV-boksen under indstillinger. Når det er indtastet skal det aldrig opsættes igen. Det tager maks 2 minutter. Det er i min verden det værd for at slippe for filmtrailere, der vist godt kan kaldes en utrolig fesen erstatning for noget, der rent faktisk er ret brugbart (med det mener jeg selve filmudlejningsdelen, som vi ikke har i Danmark).

Vores pointe i anmeldelsen er netop, at man ikke behøver besværlige VPN-opsætninger. En DNS-opsætning er langt lettere. :)
Af Globulus
#143749
Rasmus Larsen skrev:
Globulus skrev:Vedr. fjernbetjening:

Jeg ser ikke noget eksklusivt over den. Det er et stykke metal med indlagte plasticknapper af værste skuffe.
Det er naturligvis til et vist punkt en smagssag. Jeg sidder med TV-producenternes fjernbetjeninger til dagligt, og i forhold til dem er der en verden til forskel. Her synes jeg i højere grad man kan tale om billigt plastik og dårlige knapper.

Jeg er i øvrigt helt uenig mht. antallet af knapper. hvorfor skal man på en fjernbetjening have både venstre/højre/op/ned/vælg navigationsknapper + play/spol frem/spol tilbage/pause/stop, når alle de sidstenævnte funktioner nemt kan styres med de førstnævnte? Det er da en dårlig vurdering af brugervenlighed fra producenternes side - og sådan er det jo faktisk på de fleste producenters fjernbetjeninger.

Og hvorfor skal man have grøn, gul, rød, blå knapper til at styre menuer, når de førstnævnte knapper igen kan klare opgaven?

Jeg er slet ikke uenig i, at der findes langt bedre fjernbetjeninger, med B&O som et eksempel. De koster vel og mærke også mere end hele Apple TV produktet gør. Det samme gør din universal-fjernbetjening med stor sandsynlighed.

Så når Apple kan levere et produkt til 99 dollars (lige over 500 kroner, selvom det koster mere herhjemme) med en fjernbetjening, der har en sådan udformning og et lækkert feel, så burde Tv-producenter med deres fladskærme til 10-15 tusind kroner altså komme med noget mere overbevisende. Det rystende faktum er dog, at det gør Tv-producenterne bare ikke.
Min One4All-fjernbetjening blev købt på eBay (ny og ubrugt i original emballage) til ca. samme pris som en Apple Remote. Den blev oprindeligt købt alene med det formål at fjerne DVD-regionslåsen på min Sony BluRay-afspiller. Da jeg fik min ATV2 var den en oplagt kandidat til afløsning af den medfølgende fjernbetjening (efter at have lavet to mærker i mit gamle parketgulv, som heldigvis allerede var fyldt med mærker fra tidligere ejere).

Nu nævner du lige præcis funktioner, som burde være integreret på andre fjernbetjeninger. Jeg tænker mere på funktioner såsom

- audio channel
- subtitles
- time seek - herunder numerisk tastatur til understøttelse af denne
- + evt. andre knapper, som man hyppigt finder på en DVD eller BluRay-afspiller

Nu er det jo en ATV2 og ikke en DVD- eller BluRay-afspiller (selv om XBMC-lejren kunne ønske sig noget andet), men alligevel finder jeg fjernbetjeningen en tand for minimalistisk.

Jeg accepterer, at den passer nogenlunde til ATV2s nuværende funktionalitet, men *ergonomisk* passer den bare ikke til *mig* - og jeg vil stadig hævde, at knapperne føles billige, uanset deres eksklusive hus. Men lad os blot være enige om at være uenige på det punkt.
Af Globulus
#143752
Rasmus Larsen skrev: Jeg er meget enig mht. HTPC, som også i min verden er for besværligt.

Jeg ved godt hvad Apple TV kan levere på billedkvalitet og bruger den personligt meget til Netflix, hvor findes en del dokumentarer i HD. Vi kan bare ikke basere en anmeldelse på, hvad der sker i fremtiden, med mindre der har en meget kort tidshorisont. Hvilket grundlag har vi til at gå ud fra, at kvaliteten på DRs podcasts stiger med tiden? Med det tempo, som DR ligger for dagen i deres web-Tv satsninger tror jeg ikke det er noget vi skal gå og få ondt i maven af spænding over. Lige nu arbejder DR på en løsning til smartphones og tablets. Jeg siger det gerne igen: smartphones og tablets. Det er da til grin. Skulle de ikke hellere koncentrere sig om den platform, hvortil folk betaler masser af deres tjente kroner; nemlig Tv-platformen.

Vi roder ikke med VPN. :) Vi indtaster blot et lille DNS-nummer i Apple TV-boksen under indstillinger. Når det er indtastet skal det aldrig opsættes igen. Det tager maks 2 minutter. Det er i min verden det værd for at slippe for filmtrailere, der vist godt kan kaldes en utrolig fesen erstatning for noget, der rent faktisk er ret brugbart (med det mener jeg selve filmudlejningsdelen, som vi ikke har i Danmark).

Vores pointe i anmeldelsen er netop, at man ikke behøver besværlige VPN-opsætninger. En DNS-opsætning er langt lettere. :)
Min pointe var/er, at der findes 720p-materiale (video podcasts, YouTube-kanaler og filmtrailere) som i dag kan vise ATV2 i sit bedste lys uden man som dansk bruger skal pille ved noget som helst. Vi kan blive enige om, at filmtrailere ikke er meget værd (andet end som demonstration). Om man kan finde tilstrækkeligt mange video podcasts og YouTube-kanaler afhænger mest af interesser og vilje, men det var alene pga. disse to funktioner, at jeg købte min egen.

Anmeldelsen giver mest det indtryk, at boksen ikke er meget værd med mindre man ofrer ca. 800 kr/år (($8 (Netflix) + $5 (DNS)) * 12) for adgang til Netflix og heri er jeg uenig.

Jeg er heller ikke sikker på, at det overhovedet er værd at nævne XBMC som en mulighed for at tilføre ekstra funktionalitet. Jeg er helt enig i, at anmeldelsen skal baseres på boksen som man får den - uden hacks. Jeg har selv engang prøvet at køre XBMC på min egen og det var den mest ustabile, besværlige og ubrugelige løsning jeg længe har prøvet. Man kan da håbe, at det er blevet bedre siden da, men den første oplevelse gjorde, at jeg ikke gad rode med det igen. ATV2 er ingen erstatning for en mediestreamer med en dedikeret chip (f.eks. Sigma) og derfor bruger jeg selv en ATV2 som supplement til en anden streamer.
Af Mbl
#143971
Hej
Jeg går og drømmer om at købe et AppleTv men pt har jeg mobiltbredbånd og jeg er i tvivl om appleTv kan gå på nettet via en bredbåndsforbindelse.
Nogle kloge bud?
Marie
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#143981
Mbl skrev:Hej
Jeg går og drømmer om at købe et AppleTv men pt har jeg mobiltbredbånd og jeg er i tvivl om appleTv kan gå på nettet via en bredbåndsforbindelse.
Nogle kloge bud?
Marie
Hvis du har en router til dit mobile bredbånd, som laver et trådløst netværk i dit hjem, så kan du sagtens.
Hvis du blot har en USB-nøgle med mobilt bredbånd, så kan det ikke lade sig gøre.

Har du begrænsning på datatrafik på dit mobile bredbånd? Du skal jo være opmærksom på, at streaming over internettet bruger ret meget data.
Af Mbl
#144079
Øv det var ærligt, er bundet lidt endnu til 3's mobilebredbånd. Og ja det er en begrænsning på 2 gb.
Tak for svaret
Marie
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#144081
Mbl skrev:Øv det var ærligt, er bundet lidt endnu til 3's mobilebredbånd. Og ja det er en begrænsning på 2 gb.
Tak for svaret
Marie
Hvis du har en begrænsning på 2 GB, så rækker det ikke til meget mere end 1 film. Det fungerer ikke. Hvis du vil bruge 3G, skal du have fat i en router, men det er nærmest et krav, at man har ubegrænset trafik, hvis man vil streame film over nettet.