Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Zorg
#14418
Jeg kan ikke lade være med at spekulere - hvis de rent faktisk kan levere paneler der er tyndere end de nuværende LCD/Plasma, og strømforbruget også er halveret, sammen med prisen...

Tror du ikke at den danske konsumer er temmelig ligeglad med, hvordan billedet bliver dannet og leveret, hvis bare der er størrelse på skærmen, nuancer og responstid er iorden - og prisen er til at gå til?

Men lidt ligesom i den anden tråd og de skribenter der har skrevet der, savner jeg mere information om emnet.

Jvnfr dette link, hører vi nok mere om fjernsynet i løbet af året:

Som det fremgår af linket er Oerlikon blevet kunde hos Arasor, og man forventer at laserfjeneren kommer til verden i anden halvdel af 2007.
Brugeravatar
Af azrael
#14420
"Laser-tv" er jo netop ikke tynde ligesom plasma og LCD, men snarere på tykkelse med billedrørs-tv, omend langtfra så tung.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#14429
Jeg kan sagtens se fordelen ved at bruge en laser idet de stort set dækker hele CIE farvespektret (så godt som det nu er muligt med 3 kilder), men jeg har altså stadig ikke set nogen billeder af hvor tykke disse TV er. Der har været en enkelt messe-film fra CES hvor Sony havde et TV stående, men her var der kun billeder af TVet lige for.
Af Zorg
#14562
Succes'en står og falder vel i virkeligheden på hvor tykke skærmene er.

Hvis man læser dette dokument, fra Mitsubishi, så virker det jo som om tykkelsen af skærmen er betydeligt reduceret.

Nedenfor er det mest interessant ved artiklen pasted ind...
According to Frank DeMartin, Mitsubishi Digital Electronics America vice president of marketing and product development, “Mitsubishi laser HDTV technology will not only deliver unsurpassed color reproduction, but it will also enable new cabinet designs that are truly unique and revolutionary. With zero-width bezels, tapered-thin and sculpted rear cabinets and lightweight, low-height designs, laser televisions will redefine the modern look for future large screen displays.”

Indeed, for stand-mounted applications, laser-based televisions will provide a more compact footprint than today’s flat panel plasma and LCD televisions, which require stand depths of up to 15 inches at 50-inch screen sizes to stabilize such relatively top-heavy glass-based displays. In contrast, laser technology will enable a lighter display product with a significantly lower center of gravity, providing improved stability in a thinner base dimension. Laser technology, in comparison to plasma and LCD flat panel, is also economically scaleable to larger screen sizes, enabling mass adoption of very thin, very large high-definition displays.
Når jeg har søgt rundt, virker det også som om Arasors kunder ofte er intereseret i ultra tynde displays, hvilket ikke rigtig passer sammen med at skærmen skulle have en dybde som et CRT.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#14565
"sculpted rear cabinets" lægger ikke op til fladpaneler gør det? Som jeg læser dit udklip, så siger de også kun at selve standen som TVet skal stå på bliver mindre end 15", hvilket vel ikke kan få nogen op af stolen?

Et ægte fladt TV har i teorien ingen brug for en smuk bagbeklædning idet den må betragtes som to-dimensionel, ligesom OLED displays lægger i ilden til. Bagprojektions-TV må nødvendigvis have plads til en kanon der skal oplyse hele panelet og det skal altså gøres fra en hvis afstand.
Af Zorg
#14670
Erhhm - det kan godt være det er mit skoleengelsk der halter noget, men som jeg læser dette:
Indeed, for stand-mounted applications, laser-based televisions will provide a more compact footprint than today’s flat panel plasma and LCD televisions, which require stand depths of up to 15 inches at 50-inch screen sizes to stabilize such relatively top-heavy glass-based displays.
Så betyder det, at en plasma eller LCD-skærm idag på 50" kræver minimum 15 centimer stor fod, for at stå stabilt.

Og videre...
In contrast, laser technology will enable a lighter display product with a significantly lower center of gravity, providing improved stability in a thinner base dimension.
Da laserteknologien byder på en lettere skærm, vil det ikke kræve så stor en fod, for at give stabilitet...

Og til sidst
Laser technology, in comparison to plasma and LCD flat panel, is also economically scaleable to larger screen sizes, enabling mass adoption of very thin, very large high-definition displays.
erhm - den fede tekst tyder vel heller ikke på en stor klodset baggrunds-projektion.

Er jeg helt forkert på den, eller er der noget jeg har overset? :o
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#14673
Jeg vil nu stadig godt se et diagram over hvordan disse displays bliver tynde, for kan vi blive enige om at bagprojektion nødvendigvis må have en kanon placeret eller andet sted? Med mindre den kan skyde præcist i vinkler på 89 grader fra centrum, så skal der altså et vist volumen til at skabe afstand til panelet.
Af Zorg
#14675
:)

Yup helt enig...

Jeg vil nu i det hele taget gerne se nogle ordentlige billeder af slutproduktet - så man netop kan vurdere hvad det er for noget vi har med at gøre.

For overordnet set er jeg helt enig, hvis teknikken byder på skærme med en dybde der ligner baggrundsprojektion, så vil de have et forsvindene lille marked - uanset hvor gode de er til at levere billeder.

Hvis det derimod er en direkte konkurrent til OLED, så bliver det jo rigtig spændene lige pludselig.

Nå - er det Q3/Q4 skærmene skulle komme i, så må vi jo se hvad de har at byde på... ;;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#14681
Hvis der kan fremskaffes sådanne oplysninger, skal jeg gladeligt dekomponere dem til en mere forståelig artikel som kan komme på forsiden - forudsat at der virkelig ER tale om en fladskærmsteknologi. Bagprojektion har ikke den store interesse for os.

En ægte fladskærm baseret på lasere er jo ideel til at fremvise farver i 3-komponent systemer (jf. den nye artikel der ligger forsiden omkring farvegengivelse) og ift. OLED er der temmelig mange fordele at hente med et sådant setup. OLED kæmper jo med adskillige problemer fordi de netop er organiske og altså nedbrydes.
Af Zorg
#14697
Jeg synes de holder kortene temmelig meget ind til kroppen, og til tider virker hele lasertv-hypen som det rene fup. Ikke mindst fordi man intet hørte fra Arasor og Novalox under CES07.

Anyhow, det bedste bud jeg har kunne frembringe af dokumentation kommer fra Novalux.

Specielt under deres Necsel-link, og SolidState Lightning er der lidt mere teknisk dokumentation.

Det virker som om de arbejder på 3 forskellige ting.
:) PocketProjection - En lille bitte projektor.
:) Home Theater - her er både tale om almindelige flade displays, og projektorer.
:) Digital cinema - projektorer til biffen.

Det mest interessante for dette forum er nok Home Theater - display-delen, hvor (som jeg forstår det) deres tynde fladskærm optræder...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#14698
Problemet er blot at jeg ikke gider beskæftige mig med en teknologi, der essentielt er beregnet til projektorer, hvis resultatet blot er en slags fup-flatscreen. At rotere nogle spejle og reflektere lys i alle mulige retninger er ikke just ny teknologi, så hvis det blot er en ny lyskilde der det smarte, så hører det ikke hjemme her på siden som sådan.

Vi følger selvfølgelig udviklingen, men der må konkrete eksempler på bordet fra producenterne før de får et skulderklap :)
Af Zorg
#27927
For lige at afslutte denne her tråd, nu hvor Laser-teknologien reelt er landet i form af DLP-chippen.

Læser man denne specifikation af deres 73" skærm, så har skærmen en dybde på 17.5", hvilket i min terminologi ikke kan kalde for et flatpanel.
Læg også mærke til at strømforbruget er på 275 watt, hvilket naturligvis er en forbedring, men ikke i de dimensioner der blev talt om.

Vil man forfølge emnet lidt mere, kan man læse generelt om TI's DLP-teknologi her:
http://www.dlp.com/
Der er også et par links til forskellige test, af de her DLP-skærme.


Som Yakken er inde på, er det her helt sikkert interessant på en projektor - men det er ikke sådan rigtig kool som fladskærm i disse dage, hvor man kæmper for at gøre skærmene endnu tyndere...