Diskuter og del erfaringer med danske såvel som udenlandske forhandlere.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#194355
Vi har også vores egen analyse i støbeskeen, hvor vi dog regner med at få et lidt mere nuanceret billede af problematikken. Stay tuned.
Af bullerfnis
#194359
Det er vel helt "ok" for folk skifter jo ud pga nye ting de kan, og fordi der skiftes sendeforhold hele tiden.. ?

Et TV behøver i disse dage jo ikke blive mere end 2-3 år får det sådan set skal skiftes ? :)

Det er jo ikke ligesom i gammel dage, hvor man skiftede når det ikke virkede mere, idag skifter man mens det virker, pga der er kommet noget nyt og bedre eller flottere..?

Men det skal da helt sikkert ses det program (hvis jeg husker det :P)
#194363
Tja... Nu har jeg købt et tv til en god sjat penge, og derfor har jeg også købt en forholdsvis billig forsikring ( Til 5% af fjernsynets værdi) således jeg har fået 2 års ekstra sikkerhed.

Jeg ved godt det måske er smartere at købe en elektronik forsikring ved sit forsikringsselskab, men der bliver værdien nedskrevet som tiden går, og det dækker ikke pixelfejl og burn-in. Udover tv'et er det også begrænset hvor meget dyr elektronik jeg ejer...

Det er efterhånden åbenlyst at 99% af den elektronik der bliver produceret i dag er af dårligere kvalitet end det var for måske 10 år siden. Det er jeg ret overbevist om gør sig gældende for de fleste produkter, med meget få undtagelser. Tilfældigvis er det så samsung der skal igennem mediemøllen, men det er selvfølgelig også oplagt når de er den største leverandør af elektronik til det danske marked.
Brugeravatar
Af edinger
#194367
bullerfnis skrev:Det er vel helt "ok" for folk skifter jo ud pga nye ting de kan, og fordi der skiftes sendeforhold hele tiden.. ?

Et TV behøver i disse dage jo ikke blive mere end 2-3 år får det sådan set skal skiftes ? :)

Det er jo ikke ligesom i gammel dage, hvor man skiftede når det ikke virkede mere, idag skifter man mens det virker, pga der er kommet noget nyt og bedre eller flottere..?

Men det skal da helt sikkert ses det program (hvis jeg husker det :P)
"Man" og "folk" lyder ikke for smart O_O
Af BrianH
#194368
edinger skrev:
bullerfnis skrev:Det er vel helt "ok" for folk skifter jo ud pga nye ting de kan, og fordi der skiftes sendeforhold hele tiden.. ?

Et TV behøver i disse dage jo ikke blive mere end 2-3 år får det sådan set skal skiftes ? :)

Det er jo ikke ligesom i gammel dage, hvor man skiftede når det ikke virkede mere, idag skifter man mens det virker, pga der er kommet noget nyt og bedre eller flottere..?

Men det skal da helt sikkert ses det program (hvis jeg husker det :P)
"Man" og "folk" lyder ikke for smart O_O

"folk" og "man" bruges, når der siges noget negativt om alle andre end en selv, der er for god til sådan noget :-)
Brugeravatar
Af edinger
#194369
BrianH skrev:"folk" og "man" bruges, når der siges noget negativt om alle andre end en selv, der er for god til sådan noget :-)
... 8)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#194383
Vi har faktisk haft den her undersøgelse i støbeskeen siden maj, men nogen kunne ikke tage sig sammen til at få den ud over stepperne, så nu fik vi en ret sansationspræget version kylet i fjæset på TV først. Desværre så får det os nu til at ligne copycats når vi lancerer en spørgerunde, men forhåbentlig bliver resultatet noget mere nuanceret end det vi så her til aften i "Kontant".
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#194392
Nu er Kontant-programmet jo kørt, og som altid var det ret sensationspræget. DR burde - som public service organ - nok prøve at belyse tingene lidt mere objektivt.

Det er ikke noget forsvar af Samsung, men to ting jeg selv bemærkede. Kontant undlod fuldstændig at forholde sig til at Samsung altså er den suverænt største tv-producent herhjemme. Deres danske markedsandel er større end deres globale, og har været det længe. Derfor står der naturligvis også mange flere Samsung tv rundt omkring i Danmark. Man hører også tit fra dem på værksteder, at "ja, vi får flest Samsung tv ind til rep". Det er jo ikke så underligt, når det er dem der er flest af. Man bliver nødt til at forholde sig relativt til det.

Den anden ting er den lille seance fra deres eget studie. Det fremstår - i mine øjne - som om, at de har grebet lidt tilfældigt ud i vejret. Lidt underlig vinkling. Værten starter med at sige, at de har Samsung-skærme overalt i studiet, nærmest kun Samsung-skærme. Dernæst bliver han overrasket over, at DRs teknikker reparerer Samsung-skærme. Hvad skulle han ellers reparere på?

Som sagt, så er det ikke et forsvar af Samsung, men jeg synes blot at man skylder seeren at gøre klart opmærksom på dette. Der er sikkert grobund for kritik, ikke kun af Samsung men også andre, men Kontant kunne godt have gravet lidt dybere og været mere objektiv.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#194393
Men som Torben nævner, så har vi selv arbejdet på en undersøgelse i noget tid. Den er blevet udskudt lidt for længe, men skulle gerne snart være klar.

Jeg håber I vil hjælpe med at sprede budskabet om den, så vi kan få bedst muligt datagrundlag.
#194404
Synes jeg husker at i den franske udgave, at en tekniker oplyste at de nye samsung skærme blev der brugt kondensatorer som de ikke havde mulighed eller kunne ikke skaffe eller sådan noget...

jeg synes også vi som forbruger har lidt en medansvar, når vi efterspørger billigere og billigere fjernsyn, som så skal være bedre og bedre..

så er det vel naturligt at producenterne vælger billige komponenter, for at imødekomme kundernes behov.

hvis de sælger mange millioner skærme om året, og hver skærm bare kostede 1 kr mere at producere pga. de forbedret kondensator = mange millioner kr om året.

slet ikke tale om den ekstra indtægt ved nytsalg af tv, efter det er gået i stykker.

jeg personlig synes det var underligt at daværende topmodel i maj/april fra samsung kostede 25.000 i 55" og i oktober måske før så lå den til 14.000 som jeg huser det.

man kan også bare tage deres 9005 model i øjeblikket. hvornår udkomden på markedet?? til hvilken pris og hvad koster den nu????

det var pare nogle tanker jeg spekulere på engang imellem når jeg bladre igennem tilbudsaviserne.

hvis man idag kan få en 32" til 1500 kr. og husker på at alle led i fremstilling skal tjene en lille smule på tv'et, så kan det da ikke være mange gode komponenter i tv'et.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#194439
Den høje startpris dækker jo også over at der er noget produktionsudstyr, der skal tjenes hjem, men lige netop på 4K skærmen, så er der mere i det en blot produktionspriser. Her er der i høj grad også et ønske om at nå først ud til kunderne med 4K og især på det amerikanske marked er der heftig priskrig. Jeg tror man har måtte bide i et ret surt æble (ikke nogen hentydning til Apple, i øvrigt) og sætte priserne lidt for hurtigt ned ift. hvad der reelt kunne give profit.

På OLED er det lidt sværere at gisne om motivationen er, for vi ved ikke så meget om hvad disse produktionsanlæg spytter ud af skærme og hvor dyrt det er at lave en OLED skærm lige nu. Måske er prisen også bare kunstigt høj, så man blot har barberet et "enormt overhead" ned til et "moderat overhead".

Vores undersøgelse går i beta i aften, hvor vi lige tester den af. Hvis det går godt, så ryger den online snarest. Og så har I bare af at dele den, så vi kan slippe af med den her overfladiske hetz mod ét selskab. Jeg siger ikke, at de tager fejl (man skal jo gætte rigtigt en gang i mellem), men jeg vil have tal på det!