Diskuter og del erfaringer med danske såvel som udenlandske forhandlere.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#194470
Thomas Jay Howard har fat i den gode ende af sagen her IMO. Se DR Kontant filmen, hvor der 9 min 10 sec inde i indslaget bliver forklaret hvordan man kan designe et produkt, og dets levetid. Jeg husker tydeligt undervisningen fra universitetet, med test af elektronik, accelererede laboratorier og analyse af fault detection diagnosis, spændende spændende :)

Synes DR har to forkerte fokusområder, ligesom Rasmus nævner, de fleste fjernsyn i DK er Samsung, ergo flere Samsung produkter til rep, og så dermed DR's skærm-reparatør (kan man vel kalde ham), underbygger at når de stort set har et flertal af Samsungs skærme, så er det jo logisk at det er dem han laver flest af.
#194514
Vi hørte i udsendelsen om Samsung tv at de amerikanske køber af Samsung tv fik forlænget deres garanti samt fik tilbudt eftersyn af tv før garantiens udløb.Hvorfor får danske købere ikke det tilbud.Det her lugter langt væk og siden Samsung Danmark ikke vil udtale sig må de oplysninger der er kommet frem være rigtige
#194523
Nu er kontant jo ikke just kendt for deres objektivitet. Du skal aldrig lade sandheden stå i vejen for en god historie, så bliver du ikke en god journalist! Denne sandhed har desværre præget mediebilledet generelt, og særligt i sensations udsendelser eller artikler som bl.a. kontant gerne vil fremstå som.

Det ændrer dog ikke på at de i Slamsungs tilfælde har ret! http://www.youtube.com/watch?v=8l0AUj8QUkg og flere andre videoer og indlæg fortæller om problemer med specifikke kondensatorer. Den fundne video er 3 år gammel, og mener bestemt at problemet er ligeså gammelt eller ældre.

Jeg vil personligt ikke handle Samsung TV, endsige have dem indenfor dørene, selv hvis de var gratis. Kender flere med problemer med deres TV af netop dette mærke (men hører da også om brugere der er godt tilfredse, bevares)

Argumentet om at vi alligevel skifter TV ofte, og i gamle dage kun når de gik i stykker (efter 7 - 15 år, har jeg oplevet på de gamle CRT TV) vidner jo netop om "nødvendigheden" for firmaerne til at indbygge forældelse. De er dog ikke de eneste der gør det. Canon havde på et tidspunkt en decideret programmeret forældelse i deres printere, og under alle omstændigheder problemer med deres printere efter nogle år pga fyldte "waste tanks" til blæk der har været brugt til rensning.

Men man skal dog huske på at ingen producenter har pligt til at lave produkter der holder i 10 år eller mere. Om et produkt går i stykker lige efter købet, så er forbrugerne sikret af garantien. Men at de bevist eller ubevist sætter billige komponenter i produkterne de forventer står af efter garantiens udløb, med håb om udskiftning til deres eget mærke igen, er deres egen sag. Forbrugerne kan jo vælge andre produkter!

Hvis firmaerne omvendt laver gode produkter der holder rigtigt længe, tjener de jo ikke på udskiftningen. Volvo Amazon var en bil der holdt i mange år. Mercedes gamle modeller ligeså, men det gav Mercedes et ry i markedet for at det mest var gamle biler, så derfor er stort set alt nyere med en dårligere holdbarhed! Hvorfor udskifte det der virker?

Indenfor IT ser vi næsten det samme:
Windows XP er vel nok MS bud på en Volvo Amazon, og bliver udskiftet hos firmaer udelukkende pga. Microsofts support ophører i april 2014. Her en forældelse der kan bestemmes af producenten fra starten! (MS har faktisk udviddet supporten til XP betragteligt i forhold til deres normale 10 års cyklus, der er forlænget yderligere 3 år, så de har gjort noget for at tilgodese kunderne)

Jeg vil ikke foretrække en 30 - 40 år gammel Mercedes eller Amazone frem for de nye, smarte, bedre, sikrere biler, bevares, er glad for nyere TV, selvom de skiftes sjældent (Medion LCD TV holdt i 8 år, og holder sikkert endnu hos ny ejer). Men husk på at dele til større ting, TV, biler mm. der bliver masseproducieret jo deler komponenter på tværs af alle mæker. Samsung leverer paneler til mange mærker, kondensatorne laver de ikke selv men køber i stprt tal, stort set alt elektronik på tværs af bilmærker laves af de samme firmaer (ABS fra Bosch f.eks.). Rigtigt meget elektronik samles af det samme kinesiske firma på tværs af produktgrupper, mærker mm. og vi ser stigende problemer med netop elektronikkens kvalitet over hele markedet.

Nå, det blev vist lidt langt og med nogle side eksempler. Anyway, rigtigt mange firmaer indbygger en eller anden form for forældelse, der giver en accepteret kvalitetsfornemmelse, fordi de kan!

Vælg mærker og produkter uden disse fejl. Personligt vil jeg fraråde Samsung indtil firmaet personligt kommer ud af busken og dokumenterer at de nu er holdt op med at bruge disse fejlende kondensatorer, hvor holdbarheden er kendt til at være estimeret til lidt mere end garantiperioden. Lad derefter et panel af eksperter splitte nogle Samsung modeller ad for at dokumentere forbedringen!

At forbrugere vælger billige produkter kan man ikke tage fra dem, og at firmaer ikke bygger gode produkter men "gode nok" til at holde i garantiperioden er deres gode ret, desværre for os forbrugere, miljøet osv, men det giver da DR lidt at lave en gang imellem, når de hiver en 3 år gammel historie frem igen.......
#194526
Nattv skrev:Vi hørte i udsendelsen om Samsung tv at de amerikanske køber af Samsung tv fik forlænget deres garanti samt fik tilbudt eftersyn af tv før garantiens udløb.Hvorfor får danske købere ikke det tilbud.Det her lugter langt væk og siden Samsung Danmark ikke vil udtale sig må de oplysninger der er kommet frem være rigtige
Ironisk nok, så tror jeg det hænger sammen med de to års reklamationsret, hvor man i USA normalt kun har ét. Til gengæld er amerikanerne bedre til at forlange service ud over hvad loven sikrer én, og til at kritisere firmaer der ikke leverer det. I Europa, og i hvert fald i Danmark, synes jeg generelt holdningen er at hvis et firma overholder loven, så er der ikke noget at komme efter (folk er naturligvis forskellige, men det er den generelle tendens). Hvis du nogensinde har været i USA, så vil du have erfaret at service-niveauet i butikkerne helt generelt er meget højere. Det skyldes til dels at hvis den ikke er det, så klager kunderne, og så er der en risiko for at den pågældende medarbejder bliver fyret. Jeg er da glad nok for de rettigheder jeg har som medarbejder i Danmark, men når folk bliver for sikre i sit job, så falder motivationen for at yde service. Af samme årsag er servicen i det offentlige, hvor det er sværere at miste sit job, generelt lavere end i det private. En amerikaner der opførte sig som den typiske skrankepave hos borgerservice, ville blive fyret på stedet.

Nå, det er et sidespring. Essensen er, at forbrugerne får dét de efterspørger. Hvis de danske forbrugere var bedre til at bruge den magt de har, så ville de også få bedre service. Og bedre produkter.
Af Otto J
#194527
Rasmus Larsen skrev: Og nu har branchen kommenteret på Kontant-udsendelsen her:
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1386230716
Jeg vil på ingen måde forsvare den ekstrablads-journalistik som Kontant udfører, men jeg synes at BFE med det svar de giver, bare hælder vand på møllen:

"Kontant har talt med flere teknikere, som i forskelligt omfang angiver, at de har oplevet fejl på 100 til 300 skærme. Faktum er imidlertid, at jo flere fjernsyn man sælger – jo flere kommer til reparation. Hvis blot en procent af Samsungs solgte fladskærme i perioden 2006 - 2010 sendes til reparation, så er der tale om 6.300 skærme."

Man argumenterer for at programmet er bygget på indicier, men argumenterer ved hjælp af - indicier. Ved vi hvor mange af de tv der går i stykker efter garantiens udløb, der rent faktisk sendes til reparation? Hvor mange værksteder er der, der har oplevet fejl på "100 til 300 skærme"? BFE er jo om nogen dem der ville kunne komme med konkrete tal, hvis de og deres medlemmer ville. Men vi skal jo lige huske at brancheforeningen er til for branchen, og ikke for forbrugerne.


"Der ville være tale om en temmelig kortsigtet strategi for en stor producent af fladskærme at give sine kunder et dårligt produkt."

Det er gisninger, som bestemt ikke kan tages som en selvfølge. Der er masser af producenter der lever, og lever godt, af at sælge lav kvalitet billigst muligt. Ud fra dén logik, så skulle det være en kortsigtet strategi at IKEA og Jysk Sengetøjslager sælger møbler af lav kvalitet. Man kan SAGTENS tjene penge på at sælge produkter af lav kvalitet. Og noget af dét der gør at det kan betale sig, er jo netop hvis kunderne ikke stiller større krav end producenten lægger op til at de skal stille. Flere i denne debat (i forskellige fora) argumenterer for at en levetid på 3 år er helt fint, for da er produktet alligevel teknologisk forældet, og så skifter "man" den ud. Hvis en producent kan overbevise forbrugerne om at det forholder sig sådan, så KAN det jo betale sig at levere lav kvalitet.
#194528
PeterD skrev:...Omvendt har DR også fat i noget.

Hvorfor pakke det ind?

Kort sagt: Samsung er noget lort!
Det var bestemt heller ikke en klantring for at DR ikke har fat i noget. Det er trods alt dem der har leveret programmet,
Af Otto J
#194536
Otto J skrev:Ved vi hvor mange af de tv der går i stykker efter garantiens udløb, der rent faktisk sendes til reparation?
Jeg glemte en pointe i denne forbindelse: De store værksteder og butikskæder har fået nogle betingelser for indlevering af reparationer uden for garanti, som nærmest er designet til at skræmme folk til at lade være. Du skal som regel skrive under på at hvis der ikke findes fejl, eller hvis man ikke vil have produktet repareret, så skal du betale et undersøgelsesgebyr på op til (såvidt jeg husker - ikke faktatjekket) 750 kroner. Hvis du nu har et 3 år gammelt tv, og du starter på 1000,- nærmest inden du har nået at reparere noget, og et nyt tilsvarende, måske endda med nyere features, koster f.eks. 4-5000,-, så er sandsynligheden for at man giver op på forhånd ret stor, og tv'et ender på lossepladsen. Også selv om det i virkeligheden er en dims til 20 kroner der er i stykker. Branchen har med andre ord indrettet sig efter ikke at vedligeholde ting længere. Og det bliver en ond cirkel, for i takt med at folk får mindre repareret, bliver der længere mellem værkstederne så der skal lægges fragtudgifter oveni, og det bliver dyrere (per del) for producenterne at lagerføre reservedele. Og det lader de så i stigende grad være med.
Af Rack1600
#194684
I think Kontant is a based on the English "news" show panorama of the BBC, which became quite notorious for it's laughable report on the dangers of Wifi, including a tin-hat wearing man with a meter which showed Red near a wifi router...

http://www.youtube.com/watch?v=4rOkB3as-Xs


This looks like a highschool project. It is not professionally investigated or reported. Come on DR...
Af LPH
#195152
Min mor ringede i går: "TV'et klikker sådan en 20-30 gange før det tænder".

Godt nok er TV'et 5 år gammelt, men sjovt at det skulle være lidt efter udsendelsen. Kunne fortælle hvad det var og hvad hun skulle sige til TV manden :)

Har ikke selv oplevet dette problem, så jeg handler stadig med Samsung og er glad for det jeg har.
Brugeravatar
Af Hajric
#195153
LPH skrev:Min mor ringede i går: "TV'et klikker sådan en 20-30 gange før det tænder".

Godt nok er TV'et 5 år gammelt, men sjovt at det skulle være lidt efter udsendelsen. Kunne fortælle hvad det var og hvad hun skulle sige til TV manden :)

Har ikke selv oplevet dette problem, så jeg handler stadig med Samsung og er glad for det jeg har.
Hvor gammelt er hendes fjernsyn ? :)
Af LPH
#195154
Hajric skrev:
LPH skrev:Min mor ringede i går: "TV'et klikker sådan en 20-30 gange før det tænder".

Godt nok er TV'et 5 år gammelt, men sjovt at det skulle være lidt efter udsendelsen. Kunne fortælle hvad det var og hvad hun skulle sige til TV manden :)

Har ikke selv oplevet dette problem, så jeg handler stadig med Samsung og er glad for det jeg har.
Hvor gammelt er hendes fjernsyn ? :)
Læste du mit indlæg? ;)
Brugeravatar
Af Hajric
#195155
LPH skrev:
Hajric skrev:
LPH skrev:Min mor ringede i går: "TV'et klikker sådan en 20-30 gange før det tænder".

Godt nok er TV'et 5 år gammelt, men sjovt at det skulle være lidt efter udsendelsen. Kunne fortælle hvad det var og hvad hun skulle sige til TV manden :)

Har ikke selv oplevet dette problem, så jeg handler stadig med Samsung og er glad for det jeg har.
Hvor gammelt er hendes fjernsyn ? :)
Læste du mit indlæg? ;)
Af en eller anden årsag, så er jeg ikke helt vågen. My bad. :)