6. dec 2013, 13:02
#194536
Otto J skrev:Ved vi hvor mange af de tv der går i stykker efter garantiens udløb, der rent faktisk sendes til reparation?Jeg glemte en pointe i denne forbindelse: De store værksteder og butikskæder har fået nogle betingelser for indlevering af reparationer uden for garanti, som nærmest er designet til at skræmme folk til at lade være. Du skal som regel skrive under på at hvis der ikke findes fejl, eller hvis man ikke vil have produktet repareret, så skal du betale et undersøgelsesgebyr på op til (såvidt jeg husker - ikke faktatjekket) 750 kroner. Hvis du nu har et 3 år gammelt tv, og du starter på 1000,- nærmest inden du har nået at reparere noget, og et nyt tilsvarende, måske endda med nyere features, koster f.eks. 4-5000,-, så er sandsynligheden for at man giver op på forhånd ret stor, og tv'et ender på lossepladsen. Også selv om det i virkeligheden er en dims til 20 kroner der er i stykker. Branchen har med andre ord indrettet sig efter ikke at vedligeholde ting længere. Og det bliver en ond cirkel, for i takt med at folk får mindre repareret, bliver der længere mellem værkstederne så der skal lægges fragtudgifter oveni, og det bliver dyrere (per del) for producenterne at lagerføre reservedele. Og det lader de så i stigende grad være med.
Mvh. Otto