Diskuter og del erfaringer med danske såvel som udenlandske forhandlere.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#184648
Tror det kommer an på de forskellige fona butikker. Jeg har to gange returneret til fona, 1. Gang var et tv der ikke levede om til min forventninger, det skulle jeg da bare komme med for skulle da ikke hænge på noget jeg ikke var tilfreds med sagde sælger. Kunne bare få pengene retur hvis jeg ville. Endte så med at købe mit tv der alligevel men bare et bedre tv som jeg så fik 2000 rabat på. Så det var fedt. Har så for en uge siden købt surround system der,kom hjem og sat det op og prøvede set så i 2 dage men **** noget lort. Så ringede til sælger og forklarede at jeg var ked af mit køb, da det ikke spillede som jeg håbede. ( vidste godt han ikke skulle ta det retur) MEN fik bare at vide at det kom jeg bare ind med så fandt vi ud af noget. Fik min penge tilbage af sælger med et smil. Så tror det kommer an på sælger og forretning.
Men ville sku ha været ked af hvis han ikke havde taget det retur.
#184653
Muren skrev:Tror det kommer an på de forskellige fona butikker. Jeg har to gange returneret til fona, 1. Gang var et tv der ikke levede om til min forventninger, det skulle jeg da bare komme med for skulle da ikke hænge på noget jeg ikke var tilfreds med sagde sælger. Kunne bare få pengene retur hvis jeg ville. Endte så med at købe mit tv der alligevel men bare et bedre tv som jeg så fik 2000 rabat på. Så det var fedt. Har så for en uge siden købt surround system der,kom hjem og sat det op og prøvede set så i 2 dage men **** noget lort. Så ringede til sælger og forklarede at jeg var ked af mit køb, da det ikke spillede som jeg håbede. ( vidste godt han ikke skulle ta det retur) MEN fik bare at vide at det kom jeg bare ind med så fandt vi ud af noget. Fik min penge tilbage af sælger med et smil. Så tror det kommer an på sælger og forretning.
Men ville sku ha været ked af hvis han ikke havde taget det retur.
Du har sikkert - i modsætning til trådstarter - opført dig ordentligt.
Af Fredtoft
#184654
peterdalsgaard skrev:Er der nogen der ligger inde med viden om hvilke rettigheder man har ift. at få pengene retur for en vare, når købet beror på forkert mundtlig rådgivning i butikken, og når der samtidig blev givet lovning på, at varen kunne returneres?
Det er jo ikke så meget et spørgsmål om rettigheder, men om basal aftaleret.

Hvis du har aftalt med sælger at du kan returnere TV'et, så har du naturligvis ret til at returnere TV'et. Der vil altid ligger underforstået i returret, at du kan få dine penge tilbage. I hvor lang tid efter købet må bero på en konkret fortolkning af jeres aftale.

Bevisspørgsmålet er jo en helt anden sag. Jeg ville tage ned i butikken og insistere på at de tager det retur, og så bede specifikt om at snakke med ham der solgte dig skærmen. Hvis han vil lyve dig og hans butikschef lige ind i ansigtet og insistere på at han ikke har aftalt returret, så har du en svær sag. Men hvis han medgiver at han har sagt det, så er det sådan set ligegyldigt om de har en generel politik om ikke at tage retur. Han er jo butikkens repræsentant i jeres handel.
#184658
selvfølgelig har sælgeren ikke sagt at tv'et kunne returneres i åbnet tilstand det tror jeg simpelthen ikke på da det ikke er sådan det fungere i Fona eller de fleste andre butikker, jeg tror bare trådstarter er bitter over han tror man bare kan købe og levere tilbage i dagens Danmark, det kan man altså bare ikke, jeg købte et panasonic p65vt30 lige da det kom ud, havde det få dage før jeg fandt ud af jeg synes det var noget lort i forhold til mit gamle pioneer, det måtte jeg da også sælge med et tab på 8000kr til følge, det var da bare ærgeligt sådan var det bare
Af Otto J
#184661
Fredtoft skrev:
peterdalsgaard skrev:Er der nogen der ligger inde med viden om hvilke rettigheder man har ift. at få pengene retur for en vare, når købet beror på forkert mundtlig rådgivning i butikken, og når der samtidig blev givet lovning på, at varen kunne returneres?
Det er jo ikke så meget et spørgsmål om rettigheder, men om basal aftaleret.

Hvis du har aftalt med sælger at du kan returnere TV'et, så har du naturligvis ret til at returnere TV'et. Der vil altid ligger underforstået i returret, at du kan få dine penge tilbage. I hvor lang tid efter købet må bero på en konkret fortolkning af jeres aftale.

Det svarer jo på en lidt anden del end dét spørgsmålet lyder på: Hvis købet er baseret på en forkert mundtlig rådgivning, så har man per definition ret til at hæve købet, uanset hvad der iøvrigt er aftalt og hvilke regler der er. Så er situationen en helt anden, så er det ikke en fortrydelse af købet, men en mangel ved produktet.

At bevise hvad der er sagt kan selvfølgelig altid være et problem, men erfaring siger mig at hvis det kommer ned til påstand mod påstand i en retssag, så vinder den lille mands påstand.
Af Blidt&Lassen
#184662
Bristede forudsætninger

Dalsgaard - du kan på - http://www.retssal.dk/?page=emne&id=1671&indexid=11 - læse lidt om de forhold som skal være opfyldte, før grundsætningen om bristede forudsætninger kan påberåbes.

Umiddelbart finder jeg, at løftegiver (Fona) desværre nok har den bedste sag "bevisbyrdereglerne".

Konceptet - loyale kunder - det er dem vi også lever af - er nok gået lidt i glemmebogen, men lad os håbe, at tiden med lavkonjunktur. får virksomhedsejerkredsen/de ansatte til at opdage konceptet igen.
#184664
tommyaa skrev:selvfølgelig har sælgeren ikke sagt at tv'et kunne returneres i åbnet tilstand det tror jeg simpelthen ikke på da det ikke er sådan det fungere i Fona eller de fleste andre butikker, jeg tror bare trådstarter er bitter over han tror man bare kan købe og levere tilbage i dagens Danmark, det kan man altså bare ikke, jeg købte et panasonic p65vt30 lige da det kom ud, havde det få dage før jeg fandt ud af jeg synes det var noget lort i forhold til mit gamle pioneer, det måtte jeg da også sælge med et tab på 8000kr til følge, det var da bare ærgeligt sådan var det bare


Der har du ikke ret ...det er jo netop det jeg henviser til med mit indlæg om "Gigantbrødre" som yder SAMME regler for net og butikshandel!

At FONA ydermere laver deres hjemmeside så handelsbetingelserne ikke er entydige og flyder sammen for Net / Butikshandel det er der min kæde hopper af.....
#184690
Det er surt, men jeg ser nu heller ikke noget problem i Fona. Det er dig selv der må tjekke op på hvilken service de giver. Havde du fx gjort det, havde du bestilt på nettet og returneret tv´et.
Der er vel ikke andet for at smide det i soveværelset eller sælge det, og så finde et andet tv, et sted hvor du kender/sætter dig ind i service ydelsen
#184691
Fuksen skrev:
tommyaa skrev:selvfølgelig har sælgeren ikke sagt at tv'et kunne returneres i åbnet tilstand det tror jeg simpelthen ikke på da det ikke er sådan det fungere i Fona eller de fleste andre butikker, jeg tror bare trådstarter er bitter over han tror man bare kan købe og levere tilbage i dagens Danmark, det kan man altså bare ikke, jeg købte et panasonic p65vt30 lige da det kom ud, havde det få dage før jeg fandt ud af jeg synes det var noget lort i forhold til mit gamle pioneer, det måtte jeg da også sælge med et tab på 8000kr til følge, det var da bare ærgeligt sådan var det bare


Der har du ikke ret ...det er jo netop det jeg henviser til med mit indlæg om "Gigantbrødre" som yder SAMME regler for net og butikshandel!

At FONA ydermere laver deres hjemmeside så handelsbetingelserne ikke er entydige og flyder sammen for Net / Butikshandel det er der min kæde hopper af.....
Lær at opføre og udtrykke dig ordentligt.
#184696
kronholm skrev:Men det er nu noget åndssvagt, at man kan bestille online, og så hente det i den fysiske butik. Dermed har man jo så fortrydelsesret i de 14dage. Det burde være enten eller. :)
det kan du heller ikke. hvis du afhenter varen i den fysiske butik, frafalder de 14dages returret da det ikke er fjernhandel mere
#184697
Helt utrolig hvordan nogen folk kan opføre sig!
- du opføre dig pinligt og ikke særlig smart.

Du opnår igenting med dette, og vil helt sikkert ikke gør det i butikken heller.
Ta dig sammen og sæt dig ind i hvordan til fungere.
#184700
Remmerboy skrev:
kronholm skrev:Men det er nu noget åndssvagt, at man kan bestille online, og så hente det i den fysiske butik. Dermed har man jo så fortrydelsesret i de 14dage. Det burde være enten eller. :)
det kan du heller ikke. hvis du afhenter varen i den fysiske butik, frafalder de 14dages returret da det ikke er fjernhandel mere
Fordi du ved det, eller fordi du gætter? Når man betaler online, så er det et onlinekøb. Basta. Så er fona forpligtet til at give 14 dages fortrydelsesret. Ved Komplett kan man også hente sine varer, og der er fortrydelsesret. Så den må du længere ud på landet med.
#184701
Det kniber vidst lidt med at holde rede på hvem der skriver hvad for nogle af jer.....

Med hensyn til returret i "ELGIGANTEN" kan jeg oplyse at der INGEN forskel er på net og fysisk butik.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7