5. jan 2012, 08:35
#156893
Til trådens emne: Det er på ingen måde et forsvar af Elgigantens politik, men det er slet ikke urealistisk at de rent faktisk har solgt de 800 styk på en dag på landsplan. Jeg tror som sådan ikke at de lyver mht. antallet, de er bare blevet så store at 800 styk rent faktisk er et begrænset antal, hvis der er tale om en populær model til en ekstraordinært god pris. Da fælleskøb på Recordere.dk var på sit højeste, solgte vi i Tape Connection 200 tv til 25.000 på én dag. Godt nok i en anden tid, men der sælges stadig lige så mange fladskærme på det danske marked som dengang (bare til lavere priser i dag). Og Elgiganten når _meget_ bredere ud end fælleskøb nogensinde har gjort. Som sagt, jeg tror ikke at de lyver - men deres koncept med elevator-priser er stadig ikke særligt kundevenligt. Men man kan se på deres regnskaber at det virker.
Dét jeg synes man som sur kunde skal tænke lidt over, er: Hvis nu Elgiganten ikke havde dette koncept med slagtilbud i begrænsede antal, så ville de ikke kunne have en lige så god pris som fast pris. Deres faste pris ville formentligt være lig med normalprisen, "uden for" slagtilbuddet. Så hvis man er sur over tilbuddene i begrænsede antal, så er det sådan set meget nemt: Betal normalprisen, for det er dét der er den reelle pris, ikke slagtilbuddet. Eller endnu bedre, betal normalprisen i en anden butik. Men som sagt, vi må bare konstatere ud fra Elgigantens succes-rate, at den brede befolkning hellere vil have slagtilbud som man skal kæmpe om, end faste, realistiske men højere priser. Det interessante er bare at med det overskud Elgiganten har, så må der være rigtigt mange der ikke handler til slagtilbuds-prisen, men til den normale pris.
Personligt synes jeg det burde være ulovligt at begrænse antallet af et produkt man rent faktisk godt kan levere. Det ville tvinge butikkerne til at sætte en pris som de rent faktisk er interesseret i at sælge varen til. Hvordan det skulle administreres i praksis, er så sværere at definere.
Mvh. Otto