Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af purtsak
#322365
Hej vil gerne have en macbook air m1 og har kigget på den billige med 256gb som så os kun har 7gpu hvor den med 512gb har 8gpu synes ikke rigtig jeg kan finde noglet test hvor stor forskel der er nogen der har set noget ? Det på tide og skifte min mac mini fra 2010 som kun havde 120gb ssd så tror 256gb er ok til mig
Af BrianH
#322371
De nye Macs er kun lige kommet ud til kunderne, så der er nok ikke mange de har testet endnu.
Men jeg kan ikke forestille mig at man kan se det på andet end benchmark test, at de har deaktiveret den ene gpu-kerne. Det er vel næppe gjort af anden grund, end at kunne retfærdiggøre prisforskellen.

Men vil du ikke hellere have en ny Mac Mini med "hele" gpu'en til 6.199,- end en Macbook Air med amputeret gpu til 8.699 kr?
Af Globulus
#322396
BrianH skrev: 18. nov 2020, 08:46 Jeg ved ingenting, men jeg tror ikke på Tim Cook ville gå med til at sælge defekt hardware
Den korte udgave:
https://en.wikipedia.org/wiki/Product_b ... ufacturing

Den meget længere forklaring:
https://www.techspot.com/article/2039-chip-binning/

Noget lignende har vi for nyligt set med A12X vs. A12Z:
https://www.macrumors.com/guide/a12z-vs-a12x/

"Evidence from teardown site TechInsights indicates that the A12X chip physically has an 8-core GPU with one of the cores disabled, which means the A12Z is the same version of the chip with the disabled core enabled.

It's not unusual for chip manufacturers to render one core of a processor inoperable when it isn't meeting yield levels, and that appears to be what Apple has done now. The manufacturing of the A12X chip has improved enough that yields have gotten better and all 8 cores are functional."

Som sagt: Det er helt normal praksis.
Af purtsak
#322400
Synes ikke jeg kan finde en samligning på air med 7gpu og air med 8gpu altså air med 256gb ssd har kun 7gpu hvor air med 512ssd har 8gpu det jeg leder efter hvad er det helt præcist du får mindre med den manglende 1gpu er der nogen real performens tab eller er det så lidt det tæt på ligegyldig har lige skimtet jeres link og torben er det ikke kun samligning air med 8gpu og pro osv i den samligning og tak til alle for hjælpen 😃
Af purtsak
#322401
Ok sorry brian have lige overset din besked men tror hellere jeg vil have air som ingen blæser har og som jeg kan tage med mig
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#322412
purtsak skrev: 18. nov 2020, 10:22 Jo men den billige air koster 8699kr proen koster fra 11199kr
Yes, du brugte blot argumentet, at Air ingen blæser havde, og at du kunne tage den med dig. Det sidste argument holder også for Pro'en 8-)
Af kamikazedk
#322415
purtsak skrev: 18. nov 2020, 10:31 Og lige et spørgsmål mere 8gb ram vs 16 sagde man ikke engang 8 var fint nok?
Min nuværende Macbook Air købte jeg i 2012 med 8gb, og det har fungeret fint, men skulle jeg købe idag ville jeg vælge 16gb. Og da det ikke er noget man kan opgradere senere er det umiddelbart den bedste fremtidssikring
Af Globulus
#322423
Problemet med Apple er som sædvanligt, at de tager sig alt for godt betalt for ekstra RAM og (SSD) lagerplads.