Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JonasMH
#321364
Hej

Så skiftede jeg fra plasma til OLED. Jeg synes det nye tv er lidt mere følsomt overfor lys i rummet. Hvis jeg har et helt mørkt rum bliver jeg træt i øjnene og mine nuværende lyskilder spejler sig lidt i skærmen, når der er mørke scener.

Hvilke løsninger har andre med OLED lavet eller har I vænnet jer til at se tv i helt mørkt rum?

Jeg tænker selv på en lampe eller måske en LED "lyskæde" bagved skærmen (har ikke hængt tv på væggen).

På forhånd tak for hjælpen
Mvh Jonas
Brugeravatar
Af Pede8000
#321365
Hej Jonas!
Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener?! Jeg har ikke ændret på min belysning efter at have skiftet til OLED fra Panasonic Plasma. Jeg får et meget mere lysstærkt billede fra OLED.

Jeg har 2 standerlamper i hvert sit hjørne.
Vedhæftede filer
11435527-F2F1-4530-AB69-8B27E2716307.jpeg
11435527-F2F1-4530-AB69-8B27E2716307.jpeg (1.74 MiB) Vist 2290 gange
Senest rettet af Pede8000 31. okt 2020, 18:42, rettet i alt 3 gange.
Af Waqas
#321368
Pede8000 skrev: 31. okt 2020, 18:27 Hej Jonas!
Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener?! Jeg har ikke ændret på min belysning efter at have skiftet til OLED fra Panasonic Plasma. Jeg får et meget mere lysstærkt billede fra OLED.

Jeg har 2 standerlamper i hvert sit hjørne.
Hold da op, får du ikke hold i nakken med det setup?
Brugeravatar
Af Pede8000
#321369
Slet ikke, det er helt perfekt ( til mig) :-)
Der er 1,5 meter til midten af skærmen!
Af Hanga
#321372
Jeg tror det han mener er, at lyset er for skarpt i mørklagt rum, så han bliver helt træt i øjnene. Hvis han tænder noget lys, giver det genskær.

Har du valgt en ordentlig billedprofil hvor der ikke er fuld skrald på lysstyrke?
Af ziphnor
#321377
Beckham skrev: 31. okt 2020, 18:35 Nææh..heller ikke helt med. OLED laver jo mere lys end plasma skærmen gør\gjorde.
Jeg har selv et Pioneer Kuro KRP-600M og jeg tror godt jeg ved hvad han mener. Jeg hjalp mine forældre med at købe et LG 55C8, og der er en tydeligt forskel. På min Pioneer virker det som om sort niveauet bliver dårligere når der er for meget lys, men der er næsten ingen reflektioner. På mine forældres OLED, er reflektionerne meget tydeligere, men tilgengæld er sort niveauet upåvirket.

Jeg tænker umiddelbart at den rigtige løsning blot er at placere lyset til siden/bag ved skærmen, så evt lys på skærmen er indirekte.
Af JonasMH
#321379
Ja, jeg leder efter en ide til lys bagved/ ved siden af skærmen. Jeg kan godt selv finde en lampe fra Ikea, men var nysgerrig i forhold til om nogen havde en anden og bedre løsning. F.eks. et LED bånd, som https://www.elgiganten.dk/product/smart ... 9839-1-stk
Under alle omstændigheder så skal jeg finde noget hvor jeg kan justere hvor kraftigt det lyser.

Der var også refleks på mit plasma, men større skærm og måske mere opmærksomhed på det, når man sidder og holder lidt øje med kontrasten gør at jeg skal finde en anden lys løsning.

Mit OLED er Panasonic og har valgt filmmaker mode, som anbefales hvis det ikke bliver professionelt kalibreret og jeg har også indstillet min afspiller til at mit tv er OLED (også Panasonic).

Er der nogen der ser tv på OLED uden andet lys i lokalet overhoved?
Af BMLauridsen
#321380
Har selv et LG C8 og er helt enig med dig om at se tv uden noget lys overhovedet. Det ser lækkert ud men bliver trættende i længden. Jeg har simpelthen en stander lampe ved siden af tv'et med et forholdsvis svagt lys og det hjælper fint.
Af steen6400
#321397
Jeg har 2 IKEA lysbånd ved siden af hinanden bag mit LG E6, der lyser op i loftet, så både min hvide bagvæg og lidt af loftet bliver lyst op. Jeg bryder mig heller ikke om at se TV i helt mørke og heller ikke med refleksioner i skærm eller direkte lys. Rummet er mørklagt.