Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af pr-dk
#320749
Hej
Jeg søger en projektor, som skal kunne sende lyd til ekstern soundbar via bluetooth.

Synes ikke lige jeg kan finde en... er der nogen som kan anbefale en model

prisniveau: omkring 4000
Brugeravatar
Af bbplayer
#320762
Flere aliexpress projektorer har jackstik output (stereo 2.0) så kan du jo sætte det i en ekstern højttaler eller køb bluetooth adapter som konverterer jackstik audio til bluetooth connector, så du kan tilslutte en højttaler.
Af Supergris
#320776
Så vidt jeg kan se, har du ikke købt projektoren endnu, så hvordan kan du så vide, du kan streame til den?

Ligesom man normalt ikke har behov for at sende lyd ud af projektoren, så er det heller ikke normalt, man kan streame direkte til en projektor.
Typisk vil man benytte en form for mellemled imellem, f.eks. en Chromecast, Nvidia Shield TV eller Apple TV og gerne en receiver (soundbar i dit tilfælde) også, så man kan få ordentlig lyd og samtidig kan nøjes med ét HDMI-kabel fra diverse enheder til projektoren, da de i modsætning til langt de fleste TV er "dumme".
De har som regel heller ikke indbygget tuner.

Det ser ud til, du er på udkig efter en "smart-projektor"?

De projektorer, der sælges fra Aliexpress og lign., er de, jeg kalder "legetøjsprojektorer", men de kan muligvis det, du efterspørger, dog egner de sig efter min mening ikke til meget andet end et børneværelse eller sjov og ballade.

Jeg ville kigge efter en brugt projektor i stedet, som kan give et ordentligt billede med mere lys, men du kender jo bedst selv dit behov...
Brugeravatar
Af bbplayer
#320785
Supergris skrev: 19. okt 2020, 22:44 De projektorer, der sælges fra Aliexpress og lign., er de, jeg kalder "legetøjsprojektorer", men de kan muligvis det, du efterspørger, dog egner de sig efter min mening ikke til meget andet end et børneværelse eller sjov og ballade.
Jeg tror bare vi skal blive enige om dine standarder og andres helt sikkert ikke er de samme.
Præcis som med TV køber nogle skærme til 3000kr og andre betaler 15000kr, sådan er der forskel på os, ik?
Så pak kritikken ned, og hjælp istedet for at lege kritiker. Leger du stadig med legetøj?? ;)

Jeg har set og læst flere købe dem, og har selv set en sat op, de virker skam fint og har indbygget Android, så man kan caste til den. Som jeg nævnte får man ikke god lyd ud men for nogle er det igen ikke vigtigt bare man får det ud istedet for projektor's interne højttaler.
Når man budgetterer 600-800kr, så er det hvad man får, så er den bare ikke længere, og de virker for dem som har de penge.
Supergris skrev: 19. okt 2020, 22:44 Jeg ville kigge efter en brugt projektor i stedet, som kan give et ordentligt billede med mere lys, men du kender jo bedst selv dit behov...
Og her taber du jo bolden, for gamle projektorer har oftest brugte pærer i, og man kan ikke regne med timetæller, så pæren går efter 500 timer, og man skal bruge 1000-3000kr igen på en DLP pærer som igen ikke kan følge nye LED pærer. Så præcis hvor fornuftigt er det at købe brugt, hvis man så ikke har erfaringen til at vurdere om den kun bliver ekstra dyr fordi den er brugt?
Brugeravatar
Af Naiera
#320789
:s
Af pr-dk
#320806
Der er sørme go stemning herinde....

Nå men for at prøve at komme tilbage på sporet så vil jeg komme med lidt flere detaljer

- Projektor skal bruges i sommerhus hvor der ikke findes TV....der findes en kraftig bluetooth højttaler som normalt bruges til streaming af lyd
- Projektor vil typisk blive brugt til visning af film/serie en gang imellem....enten direkte til projektor via wifi eller via chromecast.

Jeg havde oprindelig set på en Epson EH-TW650, hvor det er muligt at streame direkte, men her savnede jeg muligheden for at kunne sende lyden til bluetooth højttaleren

Om ovenstående kaldes legetøj må man selv bestemme.

og jeg ønsker ikke at købe brugt, bla af de grunde som bbplayer så fint beskriver
Brugeravatar
Af bbplayer
#320809
pr-dk skrev: 20. okt 2020, 15:10 Om ovenstående kaldes legetøj må man selv bestemme.
Det er på ingen måde at sammenligne med dem fra aliexpress , og den har da top opløsning FullHD , og den benytter LED , så den holder en ok tid.

Beklager jeg fik ledt opmærksomhed hen på de billige kina produkter, denne er ikke iblandt dem, og må være fin til formålet.
Af Supergris
#320848
Jeg ville lade tråden tale for sig selv, men alligevel er der lige nogle ting, jeg ønsker nærmere forklaret:

Du beordrer mig til at pakke kritikken ned, og fokusere på at hjælpe i stedet (går ud fra, det er min mening om nogle produkter, du anser som kritik), men tillader dig selv at pakke kritikken ud?

Jeg vil mene, at pege på de udfordringer, som det ikke ser ud til, OP ikke har overvejet i forbindelse med sit setup, er at betragte som at hjælpe, ligeledes at fortælle ham, hvad han kan forvente af ydelse, hvis han vælger at købe en kina-projektor, som jeg vælger at kalde for "legetøj", da jeg ikke mener, de er meget mere værd.
De specs. de opgiver, kan du på ingen måde regne med, og resultatet er et mat og livløst billede, som er meget påvirket af det rum, den bliver brugt i.

Mht. legetøj, så bliver man vel aldrig for gammel til at lege, og de fleste her på siden, elsker nyt legetøj, men det gælder måske ikke dig?

Du snakker om "LED pærer" og DLP pærer". Disse betegnelser har jeg aldrig hørt om. Kan du uddybe?

Man taber bolden (nærmere sutten i dit tilfælde), fordi man foreslår at købe brugt?
Man skal selvfølgelig vide, hvad man kigger efter, og så er det bedøvende ligegyldigt hvad timetælleren siger, blot prisen afspejler det, så der er råd til en ny pære, som man selvfølgelig kender prisen på, inden man handler.
Det er ikke raketvidenskab, men jeg er enig i, at købe en brugt projektor godt kan være lidt tricky!

Jeg vil ikke kalde FullHD "top opløsning", men det er rigeligt fint; den benytter heller ikke LED, som du påstår, men den er derimod lampebaseret, som også er det, jeg anbefaler, på trods af, der muligvis skal skiftes pære, hvis den bliver brugt flittigt da de andre teknologier enten er for dyre eller ikke er i stand til at levere varen...

Jeg kender ikke Epson TW650, men jeg tror ikke den har den funktion, du er ude efter, uden jeg har undersøgt det til bunds.
iProjection ser ikke ud til at være det bedste, når det drejer sig om video.

Den har indbygget højttaler, hvilket måske er værd at nævne i dit tilfælde.

Her en video, der viser hvordan deres system virker på en Epson TW610, som skulle være meget lig TW650:



https://sudonull.com/post/14861-Almost- ... t-home-pro

Jeg vil mene, et TV bedre opfylder dit behov, bortset fra størrelsen, som jeg altid anbefaler at få så stort som muligt, men det hele skal jo passe sammen, og nu ved du, hvad det kræver.

Held og lykke med dit køb...
Brugeravatar
Af bbplayer
#320855
Supergris skrev: 21. okt 2020, 00:02 Du snakker om "LED pærer" og DLP pærer". Disse betegnelser har jeg aldrig hørt om. Kan du uddybe?
Slå det op, det ville klæde dig, når du præsterer at kritisere trådstarter for sit valg med en masse uvidenhed.

Der er flere pære teknologier, brug google, det har du lært? Eller skal du bruge en guide til det også.
for en god ordens skyld, så skulle der nok have stået "LCD" :)
Af Supergris
#320909
Måske du selv skulle slå det op?

Hvor henne, skulle der have stået "LCD"?
Så vidt jeg kan se, giver det heller ikke mening?

Hverken DLP eller LED er pærer (ej heller LCD), LED bliver dog anvendt som lyskilde, i lighed med en pære!

Hvordan kom du frem til, at Epsonen: "benytter LED , så den holder en ok tid.", når den jo netop ikke benytter LED, og derfor positivt adskiller sig fra kina-projektorene, da den er i stand til at levere langt mere lys?

Jeg vil tro, du forveksler teknologier med pærer (ikke det samme som æbler og bananer!)?

DLP (Digital Light Processing) er en en af de teknologier, der sammen med LCD (Liquid-crystal display), danner grundlaget for de fleste projektorer.
Der findes så mere avancerede former, hvor de forskellige fabrikanter laver deres egne versioner, f.eks. JVC med deres D-ILA og Sony med LCos, som er en hybrid af DLP og LCD.

LED er en form for halvleder, der kan bruges som lyskilde (ikke pære) (bare tænk på LED-TV).
Den mest anvendte form for lyskilde, er stadig er en katode-lampe i forskellige former.
Laser er ved at vinde frem, da de har mange fordele, men de er stadig dyre.

Blot nogle tilfældige links, hvis du ønsker mere information:

https://economictimes.indiatimes.com/ma ... 665229.cms

https://www.electropages.com/blog/2019/ ... technology

Jeg synes, det ville klæde dig, at lade være med at beskylde folk for at kritisere, for derefter selv at gøre det, samtidig med du snakker ned til folk, og lukker en masse volapyk og direkte forkert information ud...

Denne sætning skrevet af dig, udover den ikke rigtig giver mening, er sgu egentlig lidt tragikomisk, hvis jeg har forstået det "uforståelige" korrekt:

"Slå det op, det ville klæde dig, når du præsterer at kritisere trådstarter for sit valg med en masse uvidenhed."

;)

Jeg kan slet ikke forstå, hvorfor du har et behov for at gå efter manden, i stedet for bolden?
Hvis du ikke er enig med mine betragtninger, så er du jo altid velkommen til at skrive dine egne.
Da det jo er et åbent forum, står det jo frit for OP at drage sine egne konklusioner, men jeg synes det er ret tydeligt, der er nogle ting, han ikke har taget med i overvejelserne, som jeg mener er særdeles vigtige at gøre opmærksom på, da der ellers ville være en god chance for, han ville ende op med et (eller flere) produkter, der højst sandsynligt ikke ville leve op til hans forventninger.
Brugeravatar
Af bbplayer
#320919
Supergris skrev: 21. okt 2020, 23:13 Måske du selv skulle slå det op?
Ditto
Supergris skrev: 21. okt 2020, 23:13 Hverken DLP eller LED er pærer (ej heller LCD), LED bliver dog anvendt som lyskilde, i lighed med en pære!
Det er der ingen som påstår udover hele internettet er fyldt med DLP bulb og LCD bulb løsninger, så det er det forbruger forstår, selvom teknologien siger noget andet.



https://electronics.howstuffworks.com/dlp-lamps.htm

https://www.dlplamps.com/

Jeg gider ikke citere alle projector relateret links for at du skal overbevises om at det er det mange kalder disse, selvom det egentlig kan være andet.

Rådgivning er meget men legetøj? og villedning til tv? Altså come on, du kan gøre det bedre med disse kritiske øjne som intet har med rådgivning end at nedgøre det til noget du ikke kan lide.
Brugeravatar
Af Naiera
#320966
:s