Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#320381
Tak for hjælpen til jer begge.

Efter at have studeret, de instruktioner, I henviser til, kan jeg konstatere, at mit oprindelige spørgsmål er præget af manglende teknisk indsigt og misforståelser ang. installationen i huset. Så det er ikke grundet dovenskab, at jeg ikke selv fandt frem til disse instruktioner. :)

I har hjulpet mig videre mod næste skridt, som desværre nok bliver besværligt, da fiberboksen sidder i et skab på et badeværelse.
#320385
Mener du helt seriøst, at boksen sidder mutters alene i et skab i det ene værelse, som nærmest ingen forudsætning har for at være forbundet til resten af hytten?!? Er det her noget du har betalt penge for at få installeret?
Af Globulus
#320387
Nu skal jeg ikke svare for OP, men i mit eget tilfælde havnede fiberboksen i det ene hjørne af huset, da det var dén lokation, hvor det var nemmest at få fiberforbindelsen ind. Den første fiberboks havde kun ét WAN-stik og ét netværksstik, så routeren med Wifi/LAN/telefoni/TV kunne forbindes et andet sted via ét kabel til fiberboksen. Da jeg senere fik udskiftet fiberboksen gav det pludselig ikke så megen mening længere, da den eksterne router forsvandt og både Wifi og alle de øvrige forbindelser var integrerede i fiberboksen. Noget af dette problem er så afhjulpet ved at jeg så har sat min egen Wifi router til fiberboksen og deaktiveret Wifi på boksen.

Jeg kender til et andet tilfælde, hvor der er sket en tilsvarende udskiftning af bokse, med det resultat, at Wifi og telefonstik nu pludselig befinder sig i kælderen på et 3-plans hus.

Lige hvad denne tråd angår lyder det dog mere som om, at der er tale om en ny installation og at OP måske ikke har været helt opmærksom på, hvordan det hele skulle hænge sammen.

Inden OP begynder at trække coax-kabler osv. (hvis det ellers er dét, vi taler om her) var det måske en overvejelse værd at vælge en ren streamingløsning; TV via coax kan måske vise sig at være en kortsigtet løsning og i løbet af overskuelig tid kan det måske vise sig, at man har trukket coax-kabler til ingen verdens nytte.
#320398
Som jeg læser det, så er der LAN-forbindelse rundt i huset, men det kan vi måske få opklaret. I givet fald, så skal man i hvert fald ikke give sig til at trække nye kabler rundt. De burde kunne håndtere både det ene og det andet slags signal. At få noget FRA fiberboks/router og over i disse kabler er så en anden sag. LAN-forbindelse i et badeværelse er lidt af et særsyn, så det kunne godt blive en udfordring at lave andet end trådløse forbindelser.
#320761
Opdatering efter at have været i boligen igen.

Fandt denne boks i teknikskabet, hvor fiberboksen også er. Dette er selvfølgelig LAN-kablerne fra stue og soveværelse.

Spørgsmålet er så, om det er muligt, at forbinde et LAN-kabel fra fiberboksens LAN 2, 3 eller 4 til denne, og så bruge et IHC antennekabel, som Torben linker til, mellem LAN-udgangen i stue eller soveværelse.
Vedhæftede filer
122158851_1083835872071919_7307580300648622622_n.jpg
122158851_1083835872071919_7307580300648622622_n.jpg (83.53 KiB) Vist 1240 gange
#320763
Nej, det vil ikke være sådan du kan bruge boksen. LAN-stikkene er til datasignaler og ikke DVB-TV. Enten har du købt IPTV, og så skal der en særskilt TV-boks til ved hvert TV (disse kan så få signal via et alm LAN-kabel fra din fiberboks), eller også har du købt TV til distribution via antennestikket bagpå din fiberboks. Ved sidstnævnte løsning så skal TV-signalet hives ud af F-stikket (den med gevind på) og over i en alm. antenneforstærker, videre via de kabler jeg omtaler ned i dåsen du viser og så endnu et af disse kabler til at sætte i vægdåsen ved dit TV. Du må først finde ud af hvilken løsning du betaler for, så vi ikke skal gætte.
#321035
Så lykkedes det!

Jeg fik Eniig til at bekræfte, at de leverede signal via antennestikket og købte følgende:

- https://www.av-cables.dk/antenneforstae ... erker.html
- 2 x https://www.av-cables.dk/antenne-adapte ... l-2-m.html
- https://www.av-cables.dk/antennekabel-m ... 0-3-m.html

Mange tak for hjælpen, særligt til Torben (din artikel var jo spot on, jeg havde bare ikke den tekniske indsigt til at opfatte det fra starten), men også til de øvrige hjælpsomme, om end lettere passivt aggressive indlæg. ;)
#321067
Godt du fik fundet hoved og hale i det hele. Til dit forsvar, så har Eniig heller ikke været specielt informative i hvad de har leveret til dig lader det til.

For mit eget vedkommende, så var jeg lidt ærgerlig over, at man skulle købe 2 m kabler til den første forbindelse, da der vitterlig kun var brug for 0,5 m. Jeg tænker, at din situation er den samme.