Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af BrianH
#234859
Så har man fået 300 Mb/s fra YouSee.
Det er reelt langt over 300, men WiFi er noget lort. knap 100 Mb/s

Isoleret set er det vel OK, men er det noget med indstillinger i routeren? Altså... kan man forbedre det?

Den gamle router med 100/20 Mb/s gav også 100 Mb/s på wifi
Jeg tester i samme rum som routeren
Vedhæftede filer
378 Mb/s
378 Mb/s
Skærmbillede-1.png (223.93 KiB) Vist 9996 gange
Af KimHansenDK
#234863
Sørg for, at du kører med en nyere router, der kan gøre brug af de høje hastigheder. Jeg havde samme problem med vores 130 Mbit forbindelse. Havde kun hastigheder omkring 50 Mbit, men efter jeg fik tilsendt en ny router (fra YouSee) og skiftede til 5GHz, så kører wi-fi med fuld hastighed nu.
Af polski12
#234868
Alle udbyders router er noget lort ....købt din egne router og tilslut den :) købt Asus router de spiller bare max :)
Af mbm
#234869
polski12 skrev:Alle udbyders router er noget lort ....købt din egne router og tilslut den :) købt Asus router de spiller bare max :)
+ 1
Af Turbo
#234872
polski12 skrev:Alle udbyders router er noget lort ....købt din egne router og tilslut den :) købt Asus router de spiller bare max :)
Det kan man ikke - der er noget der hedder en MAC adresse. Så du kan ikke fjerne den/det DSL router/cablemodem og erstatte det med dit eget. Du kan sætte din egen router til efter det udstyr du har fået af din udbyder. Ved ikke om det var det du mente :)

Har man et fælles Internet som man har f.eks. de høje nummer af Hvidovrevej, så kan man tilslutte sin egen router til det RJ45 stik der sidder i lejeligheden - men det er ingen udbyder, det er en videreformidler. De har lavet en aftale med en udbyder og sat en server (måske en backbone) op til at fordele Internettet til alle lejelighederne.

Der er andre end Asus der laver rigtig gode router - de sidste 20 år har jeg kun brugt Netgear og jeg har aldrig haft problemer med dem. Men jeg kunne så heller ikke finde på at købe en router til 2-300,- kr.

Det billige Netgear cablemodem C6250EMR jeg har fået af YouSee er der heller ikke problemer med - jeg har dog fundet en firmware fejl i det for 1 år siden, men YouSee kan eller gider åbenbart ikke lave det.
Aktivere man "block sites" i modemmet, så falder download til ca. 60 mbit og upload til ca. 50 mbit - "block sites" off hedder det +300 mbit download og +60 mbit upload. (der kom en update her den anden dag men det hjalp ikke på problemet (2.01.03 --> 2.01.05)).
Billede
370 Mbit/s giver 46,25 MB/s (1 byte = 8 bit) ;)
Senest rettet af Turbo 8. jul 2016, 07:49, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#234874
Bare lige for at fluekneppe, så er Mbit/s og Mb/s det samme. Mb er forkortelsen for Mbit. Hvis det var Megabyte du sigtede efter, så er forkortelsen MB (med stort B).
Af Turbo
#234877
Torben Rasmussen skrev:Bare lige for at fluekneppe, så er Mbit/s og Mb/s det samme. Mb er forkortelsen for Mbit. Hvis det var Megabyte du sigtede efter, så er forkortelsen MB (med stort B).
Hehe okey, retter det lige så ;)
Af BrianH
#234880
Jeg tror faktisk det min gamle laptop der ikke er så hurtig med WiFi.
En Samsung Galaxy mobil downloadede med 200 Mb/s

Det er i øvrigt et ny modem/router igen igen YouSee sender. Det dækker huset godt, men er 3 gange så stort som det gamle, og bruger sikkert for 500 kr strøm om året...

Det hedder "Sagem fast 3686"
Af kristianl
#234891
Umiddelbart lyder det som om dit netværkskort og/eller router kører 802.11n. Hvis du skal over 100 mbit på wireless så skal begge køre 802.11ac.

-edit... og køre på 5 Ghz istedet for 2,4.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#234892
Se at få opgraderet til "ac" WiFi og 5GHz. Det er det bedste jeg har gjort for min forbindelse herhjemme. Markant hurtigere, klippestabilt og betydeligt længere rækkevidde.

ac WiFi kan bl.a. bruge beamforming til at rette signalet imod den enhed, som skal bruge WiFi (i stedet for at sende det ud i alle retninger). For mig har det betydet, at jeg har signal overalt.

Både router og enheder skal dog understøtte 802.11ac og 5GHz (ellers falder de bare automatisk tilbage på en ældre protokol)
Af mbm
#234895
jeg mener nu ikke 5 ghz giver bedre rækkevidde.. her er 2,4 ghz stadig bedre..
Sådan er det i hvertfald på min asus AC68
Af Turbo
#234897
mbm skrev:jeg mener nu ikke 5 ghz giver bedre rækkevidde.. her er 2,4 ghz stadig bedre..
Sådan er det i hvertfald på min asus AC68
Det er også rigtigt :)

Min gamle mor bor ikke så langt fra mig - jeg har sat 2 stk. http://www.netgear.com/home/products/ne ... ar_organic op, 1 hos mig og 1 hos hende - 5 GHz får aldrig forbindelse, der er for langt. 2,4 Ghz køre med 2 streger ud af 5 mulige.

Nu er der F1 P1 fra Silverstone :)