Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af SofieS
#230285
Hej.
Jeg har lige fået nyt tv. Jeg havde købt en harddisk, som jeg brugte til mit gamle tv - det virkede super godt. Imellemtiden har jeg brugt min harddisk til min computer, og da jeg fik mit nye tv ville jeg fast montere det derpå igen. MEN det virker ikke, da det skal formateres. Det plejer at være super simpelt og jeg har ikke haft problemer med det nogle gange. Jeg søgte på nettet, og der stod, at man skulle formatere det på tv'et meeen der er ikke nogle steder på tv'et, hvor jeg ser det som en mulighed (har blaupunkt). SÅ, hvad gør jeg lige? Har allerede formateret det til en FAT32, så det burde da virke? eller hvad?
Med venlig hilsen
Sofie
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#230288
Er det for at kunne optage tv-kanaler?

Jeg har ikke erfaring med Blaupunkt, men skærmene plejer selv at spørge om harddisken skal formateres, hvis det er til optagelse. Hvis du skal gøre det fra en PC, så skal harddisken så vidt jeg husker formateres i NTFS.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#230311
FAT32 begrænser hvor store filer du kan bruge og hvis jeg husker korrekt, så dur det slet ikke til TV. Der skal det netop over i NTFS.
Af djocs
#230360
NTFS er microsoft, og kan i princippet kun bruges til windows (licens/patent), man kan godt tilgå NTFS partioner i linux milijøer men det er en anden snak. det er meget få afspillere der kan klare NTFS filsystemet.

FAT32 er stadig det normale at bruge når man skal bruge harddisk til tv skærme og afspillere, men det er vist kun til medie brug og ikke til at optage med, hvilket tvet selv burde kunne formatere dit drev til. Hvis tvet ellers kan registrere dit drev?

Ang. maximal filstørrelse på 4gb (fat32) så opretter den bare flere filer til de udsendelser den optager. ligesom dvd film og andre medier der også gør det. så intet problem der.

Et andet problem kunne være at din harddisk er en ekstern harddisk der er usb powered (dvs den får strøm fra kun usb porten) og det er langt fra alle tv der understøtter dette da de ikke kan levere den mængde strøm der skal til for at drive en hdd uden ekstern strømforsyning, og jeg mener ikke at Blaupunkt understøtter det.
Af bentpetersson
#230363
djocs skrev:NTFS er microsoft, og kan i princippet kun bruges til windows (licens/patent), man kan godt tilgå NTFS partioner i linux milijøer men det er en anden snak. det er meget få afspillere der kan klare NTFS filsystemet.

FAT32 er stadig det normale at bruge når man skal bruge harddisk til tv skærme og afspillere, men det er vist kun til medie brug og ikke til at optage med, hvilket tvet selv burde kunne formatere dit drev til. Hvis tvet ellers kan registrere dit drev?

Ang. maximal filstørrelse på 4gb (fat32) så opretter den bare flere filer til de udsendelser den optager. ligesom dvd film og andre medier der også gør det. så intet problem der.

Et andet problem kunne være at din harddisk er en ekstern harddisk der er usb powered (dvs den får strøm fra kun usb porten) og det er langt fra alle tv der understøtter dette da de ikke kan levere den mængde strøm der skal til for at drive en hdd uden ekstern strømforsyning, og jeg mener ikke at Blaupunkt understøtter det.
Lyder som en rigtig forklaring. Dog får min eksterne harddisk strøm fra usb via mit tv. Harddisken bruges alene til tv optagelse, og tv'et meldte ikke om en formatering, hvilket det både gør samt selv formaterer på min anden eksterne usb-harddisk, der har egen strømforsyning