Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Turbo
#228938
Hej,

Kunne være der her er nogen med forstand på lyd, jeg håber ;)

Min dejlige Onkyo TX-NR509 har det ikke så godt mere, skal tænde og slukke den 2-3-4 gange i træk før den vil slå det sidste relæ til (lyden til højtalerne) - det sidste relæ burde slå til og gjorde det også for 10-14 dage siden et par sek. efter radio kanalen er kommet op i displayet.

Da jeg søgte på Google efter den med no sound efter kom der en del hits op. Det er en kendt fabriks fejl som bliver rep. gratis frem til 31/12-2018 http://www.eu.onkyo.com/en/customer-ser ... 18747.html - Jeg har prøvet at skrive serie nummeret ind og den indgår.

Jeg kan ikke undværer lyd i 14 dage-1 måned, så andre bud i samme lydkvalitet og prisniveau (4k) er velkommen?

EDIT:
Shit, sorry - den skulle jo ligge i Lyd / Soundbar / Surround / Hi-Fi
Af LBC
#228959
http://www.reviewtechnica.com/2012/06/p ... roper.html

Jeg købte den her i 2012-2013, og den har været brugt to gange (ja TO gange), og står fuldstændig som ny. Minuspunktet som de giver den, er at menuerne kan være lidt svære, hvis man ingen tålmodighed har, og det må jeg give dem ret i.

Den lyder super godt til film i Surround out of the box, men jeg opgav at få den indstillet, så den også lød godt i Stereo til almindelig musik. Jeg kunne simpelthen ikke finde ud af, hvordan man indstillede de to kanaler, sådan at forstærkeren også kunne bruges til almindelig musik, men måske kan det også være noget at gøre med, at jeg ikke gik helt så meget op i hifi længere.

Siden hen, har jeg så solgt alle mine højttalere, da interessen forsvandt, og er ved at bygge om, så forstærkeren står bare i et skab nu, og bliver ikke brugt.

Den kostede 3.695kr, og jeg vil sælge den for det halve 1.800kr, og der kan medfølge underskrevet købsaftale, hvor jeg garanterer for at den ikke er stjålet, hvis dette ønskes. Jeg kan også sende den, men så kommer alle udgifter til forsendelse oveni de 1.800kr.

Prisen er fast, og forstærkeren står FULDSTÆNDIG som ny uden buler, eller ridser.

Farven er sort, som i anmeldelsen, og der er et dæksel over stikkene i midten, så fronten er helt clean.

Forstærkeren befinder sig i Nordjylland
Af Turbo
#228971
Mange tak for det fine tilbud men nej tak - jeg har lige været en tur i nbRadio i Roskilde, så problemet er klaret :)
Af Supergris
#229005
Må man spørge til, hvad du endte med at købe, og hvad gør du med den receiver, du vil få i overskud?
Af Turbo
#229010
Selvfølgelig må man det. Det blev en Onkyo igen TX-NR646 bl.a. fordi den har phono indgang - med den lydstyrke der max spilles her så kan jeg ikke høre eller måle forskel på den og en Rotel til 25k.
Højtaler setup kan ses sidst i anmeldelsen http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... 10&t=35219

509eren bliver sendt til rep. det er jo gratis - hvad der skal ske med den når jeg får den tilbage har jeg ikke bestemt mig for endnu.

Jeg kom også til at købe en Onkyo CP-1050 pladespiller - så jeg kan rep. min ombygget (hjemmelavet messing føder, tungere pladetallerken) Technics SL-2000 når jeg får tid, potentiometrene til at justere hastigheden 100% korrekt er meget slidt.

Så får jeg også den forforstærker http://www.ktradio.dk/product-details.a ... fkLounge=2 væk, den mærkelig størrelse den har passer ikke rigtig ind i et anlæg setup.
Af Turbo
#229225
Jeg kan ikke anbefale Onkyo TX-NR646, den er lige som indelukket i lyden i forhold til den gamle (TX-NR509).
646eren har jeg lige været i Roskilde med og ombytte til en Yamaha RX-A840, sikken en forskel, nu fik jeg fylden tilbage i musikken igen.

Jeg bruger ikke alt muligt mærkeligt til at pumpe lyden kunstigt op - det skal køre straight med en bas og diskant kontrol hvor begge skal stå i nul og så skal der være fylde i musikken, det kan Yamaha'en klare.

Et minus er der dog ved Yamaha'en men måske er det mig der ikke har sat den rigtigt op endnu - når man køre stereo (2 ch.) så slår den sub. fra hvilket gøre at bas'en mangler hvis ens front højtaler er nogle små palle prut højtaler. Det problem har jeg heldigvis ikke, har 2x 10" i hver front.

En Yamaha RX-A840 kan klart anbefales - 2016 modellen kommer til at hedde 850.

EDIT:
Det var mig der ikke havde sat alt op endnu - option --> sub/bass der sætter man "Extra bass" på ON så bliver sub udgangen aktive også i straight stereo (2 ch.) mode. Så ingen minus overhoved.
Af janbau
#229229
Tillykke med din nye Yamaha jeg har ellers lige sendt dig en besked om at du kunne købe en Yamaha RX-V779 i Elgiganten til 3499 kr. I denne weekend i den tråd du har oprettet på Recordere.dk.
En tråd du ikke har svaret tilbage på hvor jeg skrev at du højst sandsynligt kunne få bla.n. Yamaha RX-V779 til en god pris . Jeg har også lagt en personlig besked til dig der .

Nu kan jeg ikke forstå at du ikke kan lide stereo lyden på Onkyo TX-NR646 jeg havde selv en Yamaha Rx-V 673 som jeg solgte da jeg ville have Atmos . Blev faktisk overasket over Onkyo s lyd i Stereo den har kontrol og dybde og lyder bare bedre . Ikke at Yamaha ikke lød godt .
Jeg er dog også ret sikker på At din nye Yamaha RX-A840 spiller godt da den jo er en del kraftigere end den Yamaha Rx-V 673 jeg havde.
Ps den fik jeg for resten solgt til næsten det samme som jeg gav for den så der skal ikke herske tvivl om at Yamaha har et godt ry og er kvalitet.
Havde Yamaha RX-V779 haft Atmos havde jeg købt den da den har Pre out som er vigtig for mig , Så min nye Onkyo TX-NR646 er bare en overgang til jeg finder en surround receiver med Atmos og preout til en god pris da jeg skal ud at købe en god ren stereo forstærker til mine nye Dali Opticon 6 højtalere.
Problemet ved at både at have et godt Av setup og samtidig have high end lyd i stereo er en dyr sag .
Af Turbo
#229236
Takker - jeg har svaret dig, fik en mail om din PM. Jeg gider ikke den tråd, ham den tosse til Henrik B og hans personlige angreb, derfor skrev jeg også "jeg trækker mig igen" siden har jeg ikke set den tråd.

Der er en del forskel på A serien og V serien i lyden synes jeg, men måske er det bare mig der er hysterisk med lyden, hehe.

Dolby Atmos har jeg ikke plads til, det vil kræve 2 højtaler mere - jeg synes jeg har rigeligt i et par JBL ES100BK (front), JBL ES250PW (sub), Infinity Beta C360 (center) og Infinity Beta 20 (bag).

Problemet med AV setup og rigtig god hi-fi lyd i stereo er meget tit fordi folk ikke vil have nogle ordentlige højtaler, for sådan nogen fylder (plads mæssigt) - mellem og diskant tone fylder ikke men skal du have en tilsvarende god bas så begynder det at fylde og så ser især kvinderne rødt fordi de som regel ikke har en skid forstand på lyd. Men her er det mig der bestemmer hvad lyd angår og så alle hendes små nips lort må hun så placere derefter.
Af janbau
#229248
Helt enig at Yamahas A serie er bedre . Og den pris du gav for RX-A840 er vel egentlig ganske god . Jeg tror dog godt jeg kunne få RX-A850 med Atmos ned i samme pris i Elgiganten ( står til 7999 kr. uden tilbud ) . Jeg er dog begyndt og handle i Hifi-Klubben og her siger de at Denon snart vil falde i pris da der er nye modeller på vej . AVR-X3200W står til 7399 kr nu men er faldet til 5500 kr. i Tyskland så venter lige .
En Ren stereo forstærker står dog højt på min liste og de er jo ikke helt billige regner med at bruge ca 6000 kr. og op for få noget som giver mening . Denons topmodel er lige blevet afløst af en mindre opgradering i den nye model . På tilbudstorvet kan man få den gamle model til 9999 kr. og jeg siger den spiller bare på mine Opticon 6 , men prisen afskrækker dog lidt .
Af Turbo
#229260
Jeg ved ikke om prisen for 840eren er god, jeg købte den bare, gav 6,3k for den.

Demon har jeg dårlige erfaringer med men det er mange år siden måske er de blevet bedre - den gang var der problemer med underdimensioneret strømforsyning og køling i deres forstærker så de døde af en party aften/nat med unge mennesker. Det ligger 30 år tilbage eller lidt mere.

En ren stereo ville jeg gå efter en forforstærker og en effekt forstærker.
Jeg har selv en Yamaha C-2a forforstærker og en hjemme lavet effekt forstærker i klasse a/b, men det tør jeg ikke også stille op i stuen.
Jeg havde en gang en Luxman Avance Z504 (THE POWER Z504) effekt forstærker som jeg solgte tilbage i 86-87, aldrig har jeg fortrudt så meget - sådan en ville jeg godt have igen. Den står skrevet til 2x 60 watt ren klasse a og 2x 200 watt klasse a/b men kan levere 2x 100 watt ren klasse a og 2x 300 watt klasse a/b. Jeg havde loddet den om til ren klasse a på et tidspunkt og det kunne man se på strøm regningen - en ren klasse a trækker fuld strøm hele tiden også når den bare er tændt uden at spille og den bliver varm (næsten el-varme) hehe.
Af janbau
#229262
Det lyder spændende med dine setup i ren stereo. Jeg har muglighed for at købe en ren effekt forstærker da der er Dac i Bluesound Node og kan få en Cambridge 651W med solide 2 * 100 Watt i 8 Orm med en solid opbygning af forstærker i Audiofil dual-mono opbygning med ringkernetrafo . Så skal jeg senere finde en god Av setup med pre out .
Af Turbo
#229286
De tekniske data på den Cambridge 651W ser fine ud dog mangler der oplysning om hvilken klasse den køre (a, b eller a/b - tror ikke på det er c eller d).
Jeg forstår ikke hvorfor man har lavet de indgangs impedancer på 38k og 68k ohm - normale udgangs impedancer på de ting man vil tilslutte er på 47k ohm og få 100k ohm. Det vil give et skævt forhold men ikke noget du ville kunne høre.

Ang. trafo:
Den magnetisk permeabilitet er lidt større i jern end i ferrit - strøm handler om magnetisme.

En ringkerne trafo er meget billigere at producerer end en traditionel jernkerne trafo og derfor billigere i udsalg.
En ringkerne trafo er viklet på en ferritkerne.

Man producerer nogen billige traditionel jernkerne trafo ved bl.a. at bruge en dårlig kvalitet jern og lak samt putte et blikhus rundt om for at holde lamellerne sammen - det bevirker man så også holder varmen inden (bider sig selv i halen) og med tiden vil den begynde at brumme (lamellerne begynder at svinge hver i sær kaldet trafo brum) hvilket i en forstærker kommer ud i højtalerne og det kan man ikke fjerne med elektrolytter.

En ringkerne kan ikke give lamel brum da den ingen lameller har.

For at lave en god traditionel jernkerne trafo kræver bl.a. en god kvalitet jern og lak samt den bliver skruet sammen i hvert hjørne og så bliver den dyr.
Sådan 2 stk. har jeg siddende i den effekt forstærker jeg selv har lavet og dem vil jeg aldrig bytte for en ringkerne trafo.

Spændings faldet ved max belastning er lidt større på en ringkerne trafo end på en kvalitets traditionel jernkerne trafo - det er ikke meget forskel men den er der.

Så er der selve magnetisme, den er hoved saglig inden i midten på en ringkerne trafo - på en traditionel jernkerne trafo rundt om de 2 spoler dvs. rundt om trafo'en hvor man så skal passe på med f.eks. dankort, dat bånd, spolebånd til spolebåndoptager osv. fordi hvis de kommer for tæt på vil det vende og dreje magneterne på båndene, magnetstribe osv. - det vil også ske med en ringkerne trafo men der skal tingene noget tætter på for at det laver skade.

Du har lige fået mig til at se på trafo'en i min nye Yamaha - det er en traditionel jernkerne trafo med et blikhus (dog ikke lukket hus) rundt om til at holde den sammen, øv og atter øv - jeg kunne godt finde på når der ikke er mere garanti på den, tage trafo'en ud og borer 4 huler til 4 skruer med møtrikker.