Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af jimmbo
#323389
Jeg har en Nvidia Shield 2017, men jeg overvejer om jeg skal have en 2019 da jeg har hørt godt om AL opskalering.

Jeg kunne bare godt tænke mig at hører om der er nogen her inde, som der er nogen af jer der kan komme med noget erfaring med Shield'ens AL opskalering. Er det godt?

Og er der nogen af jer, der har skiftet jeres Shield ud med en 2019 version? Og har det været det værd for jer?
Af Nagash
#323393
Det er AI ikke Al.

Men jeg har svært ved at anbefale en opgradering på det alene. Hvis du derimod også kan bruge Dolby Vision og Atmos på streamingtjenester til noget, så er det bestemt en opgradering værd.

Misforstå mig dog ikke. AI upscale er bestemt godt. Det virker faktisk, men jeg synes bare ikke det er så mange penge værd alene. Med mindre du da ser rigtig meget i SD eller 720p opløsning. På en god 1080p kilde gør det ikke særlig meget.
Af jimmbo
#323430
Nagash skrev: 29. nov 2020, 04:59 Det er AI ikke Al.

Men jeg har svært ved at anbefale en opgradering på det alene. Hvis du derimod også kan bruge Dolby Vision og Atmos på streamingtjenester til noget, så er det bestemt en opgradering værd.

Misforstå mig dog ikke. AI upscale er bestemt godt. Det virker faktisk, men jeg synes bare ikke det er så mange penge værd alene. Med mindre du da ser rigtig meget i SD eller 720p opløsning. På en god 1080p kilde gør det ikke særlig meget.
Hvilke streamingtjenester har atmos?
Brugeravatar
Af MigSelv
#323433
jimmbo skrev: 29. nov 2020, 20:17
Nagash skrev: 29. nov 2020, 04:59 Det er AI ikke Al.

Men jeg har svært ved at anbefale en opgradering på det alene. Hvis du derimod også kan bruge Dolby Vision og Atmos på streamingtjenester til noget, så er det bestemt en opgradering værd.

Misforstå mig dog ikke. AI upscale er bestemt godt. Det virker faktisk, men jeg synes bare ikke det er så mange penge værd alene. Med mindre du da ser rigtig meget i SD eller 720p opløsning. På en god 1080p kilde gør det ikke særlig meget.
Hvilke streamingtjenester har atmos?
Det har Netflix og Disney+.
Af jimmbo
#323438
Den AI opskalering. Den virker da vel på alle streams der kører igennem Shielden? Så hvis jeg ser noget fra DRTV, vil den også automatisk gøre kvaliteten bedre?
Brugeravatar
Af TBC
#323447
Nagash skrev: 29. nov 2020, 04:59Misforstå mig dog ikke. AI upscale er bestemt godt. Det virker faktisk, men jeg synes bare ikke det er så mange penge værd alene. Med mindre du da ser rigtig meget i SD eller 720p opløsning. På en god 1080p kilde gør det ikke særlig meget.
Tror det hænger sammen med skærmstørrelsen/afstanden man benytter. Personligt har jeg det sådan at resultatet ikke er specielt godt lave opløsninger og/eller bitrater, men at der jo encodemæssigt bedre og højere opløst materiale der er tale om jo bedre AI opskalering får man og jo større løft af billedets kvaliteter og detaljer præsteres der på en stor skærm.
jimmbo skrev: 29. nov 2020, 21:15 Den AI opskalering. Den virker da vel på alle streams der kører igennem Shielden? Så hvis jeg ser noget fra DRTV, vil den også automatisk gøre kvaliteten bedre?
Den virkede ved tiligere firmwareversione op til og med 1080p@30 fps materiale og ved nuværende firmware op til 1080p@60 fps.

Personligt syntes jeg ikke om resultatet på DRTV - Kilden er simpelt hen for dårlig kvalitet. Det er ikke alene detaljer som algoritmen fremhæver, det er også kildematerialets fejl og mangler. Den gør sig til gængæld rigtigt rigtigt godt på BluRay Rips og f.eks. YouSee DVB signaler af DR og TV2. Men til DRTV eller f.eks. HBO syntes jeg ikke det er et hit. 1080p på Amazon Prime eller Netflix er de laveste kvaliteter jeg syntes det er godt til, hvorfra jeg derfra og op efter ifbm højere kildekvaliteter så til gengæld ELSKER Shieldens opskalering over både mit ATV 4K og den indbyggede (relativt lignende/tilsvarende opskalering) i mit Sony TV der også er kendt for at være godt til at opskallere og hvis opskalering i øvrigt også er baseret på AI frembragte algoritmer. Shieldens low AI setting, svarer imho meget godt til intern opskalering i Sony's TV som er god (Det får dog næsten aldrig lov at arbejde hvis man bruger eksterne kilder og det er den eksterne kilde der opskalerer). Højere settings end low er imho ikke anbefalelsesværdig, men Shieldens opskaleringen ved Low er så noget af den bedste opskalering jeg har set uden for Topaz AI video enhance's off-line AI opskaleringsalgoritmer.
Af Bjur
#323463
@TBC: Jeg kører min AI på medium og synes det fungerer rigtig godt, men vil man få mere ud af at sætte til low? Har det på 120" lærred og 65" Oled skærm.
Brugeravatar
Af TBC
#323508
Bjur skrev: 30. nov 2020, 10:23 @TBC: Jeg kører min AI på medium og synes det fungerer rigtig godt, men vil man få mere ud af at sætte til low? Har det på 120" lærred og 65" Oled skærm.
123 og 65 her. Præferencer er og bliver jo forskellige, jeg syntes personligt at det bliver for kunstigt udseende ødelægger lige så meget som det gavner på medium og high setting, mens low imho har en langt bedre balance og giver mere naturlig og afbalanceret billede end high og low, hvor low så minder om og slår hvad jeg i forvejen kender fra mit soveværelses TV's gode interne opskalering. Jeg har min Shield stående fast i stuen, men har også set den på soveværelses-tv'et for sammenligningens skyld. Om du så vil få mere ud af low afhænger vel af dine præferencer.
Af Supergris
#323509
Hvilke præferencer har I så, når det gælder formatet på jeres lærreder?
Hvis man ikke følger den samme præference, kan man jo ikke direkte sammenligne, derfor giver det heller ikke meget mening, at stille spørgsmålet: "Vil jeg få mere ud af, at sætte til low", da vi jo ikke kender din præference for et godt billede...
Brugeravatar
Af TBC
#323515
Jævnfør min af nødvendighed forkortede signatur: JVC N7, Studiotek 130 G4 i komplet mørklagt rum og så Sony AF8 i et næsten/så godt som mørklagt rum (dvs. et soveværelse med mørklægningsgardiner) - og man skal jo nok heller ikke glemme seerafastand når det kommer til præferencer eller når man spørger om hvad man ville kunne få mere ud af, selv om den mest rimelige måde at spørge på vel er hvad andre får mest ud af, da der jo ikke er nogen der kan svare på andres vegne.
Af Bjur
#323530
Jeg kører med TW9400 og 120" Grandview motorlærred samt LG B9 65" Oled i stuen, med mørklægningsgardiner men ikke fuldt mørklagt.