Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#207384
Jeg vil gerne Viaplay og HBO på en lille enhed og ser ikke rigtig anden løsning end at købe en HTPC til mit Panasonic TXP50GT50. (alternativt en ældre Samsung Blu-Ray fra 2012 E/ES-serien)
Har derfor kraftigt overvejet en af de nye Mac Mini - den mellemste model

Men til en pris på ca. 5600 kan man jo selv bygge en hurtigere maskine med SSD osv.

Er der nogen her inde der har god erfaring med bestemte mærker/modeller - tænker at købe en passivt kølet barebone og selv supplere med SDD hd og 8-16 GB ram - den skulle gerne være bare lidt fremtidssikret, som f.eks. 4K

Som noget helt andet kunne jeg vælge en PS4 (ikke helt lydløs) eller en Xbox One (stort set lydløs?)

(har en "The Little Black Box V2" som ikke kan HBO og Viaplay, men en masse andet)
Brugeravatar
Af westahn
#207391
Tak for tippet. Ud over besparelsen, er den nye Mac mini ikke hurtigere?
Af Globulus
#207396
westahn skrev:Tak for tippet. Ud over besparelsen, er den nye Mac mini ikke hurtigere?
Den er OK men den er ikke noget fartmonster:
http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu ... Hz&id=2238

Mht. ældre Mac Minis skal man være opmærksom på 24p-problematikken, hvilket er en af grundene til, at folk har set frem til de nye Haswell-modeller.

Det vil uden tvivl komme til at vrimle med passivt kølede løsninger når Broadwell for alvor foretager sit indtog på markedet.

Indtil da er den mest fleksible løsning stadig at bygge en HTPC med så få aktivt kølede komponenter som muligt.

F.eks. (ProShop-priser per 23. Oktober i år):

Bundkort: ASUS Z97I-PLUS Wifi 1042
CPU: 4130T 917
Tastatur: K400 258
RAM: 2x4GB 667
PSU: Corsair RM450 Gold 680
CPU-køler: Scythe Big Shuriken 2 300
Kabinet: Fractal Design Node 605 933
Samsung 840 EVO 120GB SSD 529
---------------------------------------
Ialt 5326

- Bundkortet inkluderer Wifi.
- CPU'en har en TDP på blot 35W så den tilkøbte CPU-køler vil kunne køre med uhørligt lave omdrejninger.
- Tastaturet har indbygget touchpad.
- Blæseren i strømforsyningen kører ikke ved lav belastning.
- Kabinettet er bestemt ikke så kompakt som en Intel NUC eller en Mac Mini men til gengæld har det et diskret Hifi-look a la en receiver uden synlige knapper eller display og der er mulighed for at smide nogle diske i hvis det skulle blive nødvendigt.

Til HTPC vil man formentlig kunne nøjes med den integrerede GPU men skulle man få behov for nogle flere kræfter kan man f.eks. tilføje et ASUS GTX 750 Ti Strix (ca. 1300 kr) som er passivt kølet ved lav belastning (al 2D og spil i den lettere ende) men stadig har kræfter til mere krævende spil, hvis det skulle blive nødvendigt.

Jeg skal ikke udelukke at man ville have een eller to 120mm blæsere til at køre (meget langsomt) i kabinettet men det er også meget sandsynligt, at det eneste der vil bevæge sig i den konfiguration (uden grafikkortet) vil være CPU-køleren som vil være uhørlig - i modsætning til en Mac Mini hvis man er uheldig at få et dårligt eksemplar.

Prisen er som sagt lidt højere og kabinettet væsentligt større men løsningen vil være væsentligt mere fleksibel end en Mac Mini og vil så vidt jeg kan forstå på andres erfaringer være praktisk taget lydløs.
#207413
Hej,
jeg tror ikke CPU'en er hurtigere. Men GPU'en (grafik processoren) er nok. Men noget andet er at, så vidt jeg kan se, så kan man ikke længere selv sætte ram i de nye Mini'er, så man er tvunget til at betale Apples overpriser.

Jeg har kun brugt min til film fra iTunes og det fungerer fint, med de begrænsninger der er på deres streaming.

Til mine bluray rips, bruger jeg en Intel Atom, med Nvidia GPU og den æder alt inkl. HD lydspor.

/Thomas
#207415
Ja, CPU og RAM er loddet fast på den nye Mac Mini så man skal vælge rigtigt fra starten.

Til HTPC-formål giver det kun mening at vælge en Mac Mini hvis

- Man kan nøjes med den absolut mindste model.
- Man ønsker et kompakt kabinet men ikke vil have en NUC.
- Man ønsker at køre OS X.
- Man har brug for Intel HD 5000.
- Man ikke ønsker at rode med at bygge selv.

Så snart man udstykker basismodellen med 8GB og tilføjer et trådløst tastatur og en trackpad (som stadig ikke er så komfortabelt at bruge i sofaen som et Logitech K400) så er prisen allerede oppe på 5.757 som er mere end hvad den selvbyg-HTPC, jeg foreslog, koster. Og ved Mac Mini har man både en blæser og en traditionel HD. Det er først ved 2.6Ghz- og 2.8Ghz-modellerne at man kan få en ren SSD som tilvalg i stedet for en Fusion Drive og her ligger priserne (uden tastatur/trackpad) på 7.019 eller 7.799 hvis en af disse modeller skal udstykkes med en 256GB SSD.

I så fald er vi oppe i priser hvor man for længst kunne have bygget en helt passivt kølet (Windows) HTPC også selv om det havde betydet en udgift på 1.500 kr. eller mere for kabinettet alene.

Men er en HTPC virkelig den eneste løsning når vi ser på de oprindelige krav som lød på at vise ViaPlay og HBO? Og i så fald, behøver den være så kraftig? Kunne man ikke blot nøjes med en Android-baseret medieafspiller eller en Intel NUC baseret på N2820?

Man plejer at sige, at de eneste grunde til at benytte en Core i3 eller Core i5 i en HTPC er, hvis man ønsker at benytte avanceret opskalering af SD-materiale eller evt. afspilning af 3D BD rips.