Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#201935
Hej
Jeg har spekuleret lidt på, om en billig tablet - med HDMI-udgang - kan fungere fint som medieafspiller.

I øjeblikket har Fona en Denver tablet til 399 kr. med mini-HDMI udgang. Opløsningen på den tablet er selvfølgelig ringe, men har det nogen betydning for kvaliteten, når det kommer op på en Full HD-skærm?
Nu kan det selvfølgelig være, at lige præcis den Denver tablet (dualcore, 1 ghz) er for sløv til at trække DR.DK, Netflix etc på et hæderligt niveau, men der er andre no name tablets for under en tusse, som også har HDMI-udgang (og lidt bedre specs).

Fx sådan en sag her: http://www.edbpriser.dk/tablet/intenso- ... spx?q=hdmi (1,6 ghz, HDMI-udgang). - er det helt godnat at tro, at enten den Denver-tablet (eller den hurtigere Intenso) kan streame HD-kvalitet gnidlingsløst?

Jeg har droppet mit kabel-tv abon og leder efter en billig og convenient løsning til især DR.DK (der endelig har en Android-app) samt Netflix, HBO og evt Viaplay og Tv2 Play. I øjeblikket streamer jeg via min bærbare, men den er langsom at starte op, og det ville være meget lettere med dedikerede apps og en touchskærm.

(jeg har besluttet ikke at få en smartphone igen, og jeg orker ikke at have mus/tastatur stående fremme, så RaspPi, Cromecast og hvad der ellers er af muligheder er ikke rigtig en mulighed).

Så, nogen der kender de nævnte tablets eller selv bruger en tablet som medieafspiller - og hvilke erfaringer/plusser/minusser er der?

mvh

Kasper
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#201950
Ville en Android stick ikke være en bedre løsning?

Billige tablets kan nok gå an, men du skal være opmærksom på, at hvis de f.eks. kører en lidt senere version af Android, så får du ikke bedste streaminglag fra streamingtjenester. Så får du typisk op til 720p, men det varierer lidt. Det samme er for så vidt tilfældet for Android sticks.
#201953
Hej Rasmus,

Tak for svar. Nu skriver du senere udgaver af Android - mener du ældre udgaver af Android? (jeg aner det ikke, men det lyder mærkeligt, at de nyere udgaver skulle have en ringere opløsning end de gamle).

Anyway, jeg har kigget på en del forskellige Androids sticks, men fælles for dem er vel, at man alligevel skal have noget til at styre dem med; fx en smartphone/tablet/keyboard. Og hvis man ikke har nogen af delene, kunne det jo være, at et tablet i sig selv var nok.

Men har du/I noget bud på, hvor hurtig den skal være for at streame gnidningsløst (lyder til at 720p er maks)?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#201955
Ja, jeg mente ældre :) Netflix giver f.eks. først 1080p i deres app på Android 4.3 og frem.

Jeg tror da der medfølger en fjernbetjening til flere Android-sticks.

Mht. hardware, så kan selv dyre Android-enehder med quad-core være en hovedpine at bruge. Så specifikationer i sig selv fortæller nok ikke så meget. Videostreaming håndteres også typisk af en dedikeret dekoderchip, så det er den som er vigtig i denne forbindelse. Det har de fleste enheder, men jeg aner intet om den omtalte Denver.
#201964
Tak for input, Rasmus.

Det lyder som om, at jeg skal forsøge at finde mig en Android Stick med i hvert fald v. 4.3. Desværre er det jo fortsat lidt en jungle. Nogen, der bruger én, som fungerer upåklageligt med DR's nye Android-app og Netflix?