Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af nsm88
#201550
Hejsa

Har lige købt mig et smart tv fra philips (55PFL4908T/12).
Har nu siddet i 4 dage og forsøgt mig frem i verdenen hva angår mediestreaming fra min computer.
Jeg har prøvet alverdens medieserver programmer såsom:

Ps3 Medie Server
Twonky
TVersity
Universel Media Server
TVMobili
Windows Mediaplayer

Og flere til..
Der er ikke en som bare virker perfekt, enten er det galt med mkv afspilning, eller også lagger det og bruger for meget cpu når man afspiller, og for dermed ikke fuldt udbytte af TV'et's billede mht. HZ og HD.
Kort sagt kan jeg ikke finde et program som giver mig det jeg gerne vil have..

Men ved ikke om jeg leder det forkerte sted mht medieserver prg.? Skal jeg istedet købe mig en Ekstern Harddisk med hurtig USB og koble til mit TV?
Eller hvad skal jeg gøre for at kunne streame mine mediefiler, fra computer til TV i PERFEKT kvalitet og fuld HZ udnyttelse ??
Håber virkelig på hjælp her da jeg selv har givet op..

(P.s. Har altid bare kørt et HDMI kabel fra cpu til TV, men nu hvor jeg har fået nyt tv med 200 Hz kan mit graffikkort i cpu jo kun levere de standard 60 Hz)

Mvh
Nicolai M
Af nsm88
#201587
Hej
Det har jeg dog ikke, men jeg er nu også mere ude på om en medieafspiller ikke er det rigtige for mig..
Tager jeg helt fejl hvis jeg siger at det giver bedre kvalitet samt hastighed ?

Ved intet om disse, og ved ikke om det er et skud i tågen at købe en, men jeg er nu på et punkt hvor jeg ikke gidder mere og bare vil have fuldt udnytte at mine HD og 3D film, så det skal bare være det som giver det bedste billede..
Af Vindfeld
#201589
Hvis du installer plex på din pc fungere den som medieserver, dog skal pc være tændt. Man kan nemt kopiere film over på en usb hdd, men så skal du jo tage den ud hver gang der skal lægges nye på. Den bedste, men også dyreste læsning er en divideret server (qnap, synology).
Af steen6400
#201601
Jeg mener det rigtige må være at afspille filmene i den hastighed, de er optaget med, og det er ofte 24Hz og max 60Hz. Det bliver ikke ændret af antal Hz som fjernsynet har, den søger selv for at konvertere frekvensen til det optimale.
Af nsm88
#201618
Vindfeld: Jeg har nok givet lidt op på medieserver området, da jeg også synes min cu larmer for meget når der afspilles film, men har været lidt inde og kigge på medieafspillere, og har også set på synology, men vil en Dune HD Base 3D ikke være bedre når jeg kun bruger den til film ??

Steen6400: Du mener altså stadig at jeg får det bedste billede og lyd hvis jeg beholder min nuværende løsning med et HDMI kabel mellem computer og TV??
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#201620
En Dune HD løber jo også tør for plads, da der kun sidder én disk i den. Hvis du ripper dine film i HD, så er det begrænset hvor meget der kan være på afspilleren. Her vil en NAS være mere fremtidssikret. Jeg er glad for min egen kombinationen af en NAS og den Dune jeg pt bruger. Der er dog mange gode (og billige) medieafspillere på markedet og Dune er ikke de eneste der bruger det chipsæt der sidder i deres maskiner.
Af steen6400
#201621
nsm88 skrev:Steen6400: Du mener altså stadig at jeg får det bedste billede og lyd hvis jeg beholder min nuværende løsning med et HDMI kabel mellem computer og TV??
Nu har du ikke skrevet hvad du har af grafikkort, men hvis den kan levere de anvendte lydformater mener jeg ikke det giver det store at skifte. Det kræver dog at din afspiller kan afspille de rigtige formater. Jeg bruger selv XBMC som kan sættes op til at afspille i det originale format. Og så skal der også være styr på overscan, så PC'en ikke forvrænger billedet og TV'et må heller ikke kompensere for overscan. Den har som regel en indstilling til PC, som nogle gange kaldes 1:1 pixelmapping.

Det kan fx testes ved at betragtes din desktop/skrivebord på TV'et hvor kanterne skal passe og teksten skal stå knivskarpt.
Af nsm88
#201626
Steen6400: Jeg kan godt følge din teori, men tror jeg vælger løsningen med en medieafspiller da jeg er træt af afstanden mellem computer og tv, og så vil jeg også gerne have min computer flyttet på sigt, så tror det er bedre med en afspiller..
Men vil helt sikkert prøve Plex den dag jeg igen får brug for en medieserver..

Torben: Nu er det jeg bliver i tvivl. . .
Af hvad jeg kan læse er det også kun film fremvisning som du bruger dit setup til, korrekt??
Det er præcis det samme jeg ønsker, men forstår ikke helt når du siger at jeg både skal bruge en NAS og Dune HD??
Er en NAS ikke bare en harddisk jeg sætter til afspilleren for at have mere plads? Dune'en kan vel klare det alene?
Penge spiller ingen rolle, vil hellere være fremtidssikker.. Så vil det være mest ideelt at vælge samme løsning som dit når det udelukkende er film i HD, Bluray og 3D og ikke musik og billeder ??
Af JeanKadang
#201627
Hvad består dine mediefiler af ?

Plex på NAS boks, kører ganske imod Plex App i SamsungSmartTV (Kender ikke lige Philips's muligheder) - MEN - Plex er lidt kræsen med sine understøttede fil formater.
Af nsm88
#201628
Det er de mest brugte formater som Mkv, h.264, Bluray ISO HD iso og hvad de nu ellers hedder..
Men forstår ikke helt??
Hvis jeg vælger en medieafspiller skal jeg vel ikke også have en app på tv'et ??