Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#330918
Vi har et ældre men velfungerende plasma-tv (TX-P65VT60) og har opdaget, at fx HBO Nordic leverer et markant bedre billede og lyd på PS4 end på ATV4K. Det er samme abonnement, samme afspillekæde med en Yamaha RX-A3070 receiver, samme profil og indstillinger på både receiver og skærm.

Det ser på netværkstrafikken ud til, at PS4 får en stream med næsten den dobbelte bitrate, men hvorfor?

Hvordan kan man diagnosticere hvilke streams ATV bruger og kan man ændre på det?
Senest rettet af MovieViking 12. maj 2021, 01:18, rettet i alt 1 gang.
#330931
PS4 kører 5GHz WiFi (UniFi system) og ATV'en kører ethernet via Cat6-kabel* - mao. har de begge fuld adgang til samme +200 Mbit/s forbindelse, så det er ikke drosling pga. netværket som giver forskellen. De har i øvrigt også været koblet omvendt - altså ATV WiFi og PS4 kablet og det giver samme resultat.

*Alt som er kablet, er kablet med Cat6 - også accesspunkterne.
#331010
ATV er sat til 50Hz SDR og med "Match" på frame rate slået til. Plasmaen kan ikke tage et HDR signal.

Den største del af den oplevede forskel er væk - måske det hele.

En del af problemet skyldtes, at Yamaha receiveren viste, at den var sat til "Direct" på begge HDMI scener/indgange, men reelt triggede ATV'et den til "Processing". Selvom den var sat helt neutralt manipulerer "Processing" stadig med sortniveauet. Vi opdagede det ved, at receiverens egen menu så sort ud med PS4 og grå ved ATV. Ved at gemme scenen (det et preset kaldes i Yamaha lingo) igen med "Processing" slået til og derefter med "Direct" så holdt den op med at lave processing på ATV-signalet

Lyden er stadig lav sammenlignet med PS4, men inden jeg vurderer om der er forskel, skal jeg have sat min REW mikrofon op, så jeg kan lytte ved samme niveau/SPL og det bliver ikke mens resten af huset sover...

I morgen vil jeg prøve om jeg kan affotografere samme frame i samme GoT scene, hvor forskellene var særlig udtalte og se om der er forskel når man kan flippe direkte mellem billederne.

Edit: Noget er stadig underligt... Tror jeg prøver at bypasse receiveren helt...
#331016
Som elcom er inde på, så forklarer det ikke noget med hensyn til båndbredden på netværket, men det kunne godt lyde som om, du kører med forkert indstilling på HDMI-indgangen på dit TV.

Selvom din plasma ikke godtager et HDR-signal, vil jeg tro, du alligevel under indstillinger for HDMI kan vælge mellem "Standard" eller "Udvidet", som skal stå på "Standard" (kan også hedde noget andet) ved SDR, så før du smider skylden på receiveren, er det måske værd at prøve; der er jo kun 2 indstillinger at vælge imellem, forudsat din Apple TV er indstillet korrekt til at outputte SDR...
#331072
Tak. Ak ja, hvis jeg har en bule i panden er det af at slå hovedet ned i bordpladen... det hjælper nemlig at sætte RGB indstillingen på den HDMI-indgang på Tv'et som receiveren faktisk er forbundet til.

Plasmaen stod i "Auto", men nu står alle komponenter til det der, uanset hvad de kalder indstillingen, svarer til RGB 16-235.
Receiveren laver ren HDMI switching på begge "scener".

Men det er åbenbart lidt af en hvepserede med de RGB-indstillinger:
- Hvis plasmaen står i "Auto" og ATV stillet til "Høj" leveres helt korrekt et 16-235 signal.
- Men hvis PS4 står i defaultværdien "Auto" sender den et "Fuld" signal uanset om Tv'et står til "Auto", "Fuld" eller "Normal". Med Tv'et i "Normal" burde PS4 vælge "Lav", så enten spærrer receiveren for at PS4 kan læse skærmens indstilling korrekt, eller også sender skærmen slet ikke den indstilling til kilden. Forældet HDMI version?

Kort sagt, så skal jeg for at have identisk opsætning set fra HBO-app'en på begge kilder tvinge PS4 til "Lav" (= 16 - 235) og ATV til "Høj" (som for at gøre forvirringen total også er = 16-235).

Skulle nogen der læser dette opleve forskelle med et 4K signal, så skal man være obs på, at Yamaha receiveren behandler Video AUX HDMI-stikket på fronten som det Yamaha kalder "Mode 2" med begrænset båndbredde, så receiveren kan nemt spille uheldigt ind (s. 166 i manualen til min RX-A3070). Jeg ved ikke, om det kan genfindes på andre receivere, men da PS4 ikke har fast plads i stuen, har vi hidtil brugt AUX indgangen på fronten og det er i hvert fald et brugsscenarie jeg kender fra andre familier.

Nu er billedkvaliteten så ens, at jeg ikke med sikkerhed kan se forskel. Men noget af kvalitetsforskellen kan også have været pga. de forskellige bitrates for de er i mellemtiden også blevet mere ens (4,69 Mbps på ATV, 5,64 Mbps på PS4). Jeg synes dog stadig, at det underligt med noget der ligner 1 Mbps forskel målt på de samme scener samme afsnit af samme serie.